با خارجی‌ها رقابت کردیم

به گزارش فناوری فرهنگی، لحن طنز و جذاب با بیانی مختصر و مفید؛ این از بارزترین ویژگی‌هایی است که یک انیمیشن برای نمایش در تلویزیون می‌تواند داشته باشد اما آنچه می‌تواند موضوع را جذاب‌تر کند، تماشای انیمیشن‌های طنازانه در لابه‌لای بخش‌های خشک یک شبکۀ خبری است، آن‌هم نه شبکه‌‌های داخلی، یک شبکۀ بین‌المللی که نمی‌شود به این سادگی‌ها با حیثیت و آبرویش در فضای حرفه‌ای بازی کرد.

«shippers» یا «دریانوردان» نام انیمیشنی است که یک گروه جوان و هنرمند ایرانی توانسته‌اند با جذب سرمایه‌گذار خارجی، آن را تولید و دستاورد خود را به جهان عرضه کنند.

این مجموعۀ انیمیشنی برای شبکۀ «المیادین» لبنان تهیه شده است که در قسمت‌های دودقیقه‌ای در فضایی طنز و صامت روایت می‌شود.

شرکت انیمیشن «آینده‌نگر رسانه» با نام بین‌المللی «فورسایت مدیا» صفر تا صد تولید این انیمیشن را برعهده گرفته است. در ادامه، گفتگویی را که شهرآرا با عوامل این انیمیشن انجام داده است، خواهید خواند.

 

انقلاب در رسانه‌های عرب

محمدصادق کریمیان، تهیه‌کنندۀ انیمیشن دریانوردان، دربارۀ نحوۀ آغاز به کار با شبکۀ جهانی المیادین، گفت: حدود پنج شش سال پیش به‌همراه چند گروه انیمیشن‌سازی با مدیر شبکۀ المیادین که یکی از مدیران موفق رسانه‌ای بین‌المللی است، جلسه‌ای داشتیم که هر گروه ایده‌ای را مطرح کرد و با بررسی‌های شبکه، سرانجام با ایدۀ گروه آینده‌نگرِ رسانه موافقت شد.

کریمیان ادامه داد: هم‌زمان در همان ایام ما انیمیشنی را تولید کرده بودیم که دربارۀ «کشتی آزادی فلسطین» بود و مدیر شبکه با دیدن آن به این نتیجه رسیده بود که این کار از پس گروه ما برمی‌آید. وی ادامه داد: الان حدود چهار ماه است که پخش قسمت‌های این انیمیشن از شبکۀ المیادین آغاز شده و تقریباً تمام مراحل تولید به پایان رسیده است و هم‌زمان صداگذاری نیز انجام می‌شود.

کریمیان با بیان اینکه این تولید، هم موافق دارد و هم منتقد، افزود: منتقدان این انیمیشن دربرابر افرادی که از کار خوش‌شان می‌آید، اندک هستند که نظر همه محترم است.

وی به اظهارنظر یکی از منتقدان رسانه‌ای جهان عرب اشاره کرد و گفت: یکی از منتقدان در جهان عرب از این انیمیشن که از یک شبکۀ خبری پخش شده، به‌عنوان یک انقلاب در رسانه‌های عرب یاد کرده و ابراز امیدواری کرده است که این روند ادامه پیدا کند؛ چراکه نگاهی نو در مخاطبان شبکه‌ها ایجاد می‌کند.

 

برای تولید این انیمیشن، زیرساخت‌ها را تقویت کردیم

کریمیان افزود: انیمیشن پدیده‌ای است که روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و اگر از جدیدترین مدل‌های انیمیشنی بی‌اطلاع باشیم، حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. ما برای اینکه این کار را انجام بدهیم، هم نیرو‌های انسانی و نیروهای مدیریتی را به‌روز کردیم و هم زیرساخت‌های گروه را تقویت کردیم.

کریمیان از شبکه‌هایی که متقاضی پخش این انیمیشن هستند، نام برد و گفت: با توجه به اینکه این انیمیشن رویکرد جهانی دارد، شبکۀ تلویزیونی آمریکای جنوبی از گزینه‌هایی است که برای پخش آن، اعلام آمادگی کرده است. رایزنی‌هایی هم برای پخش آن از شبکه‌های روسی در حال انجام است.

 

انیمیشن، جهان‌شمول است

سلمان خورشیدی، کارگردان دریانوردان، نیز دربارۀ نحوۀ آغاز به کار گروهش با شبکۀ المیادین گفت: با توجه به اینکه گروه ما همه ایرانی هستند و آشنایی چندانی با فرهنگ جامعۀ عربی نداشتیم، یک گروه دانشگاهی از دانشگاه‌های بیروت را که تحقیقاتی در این زمینه برای ما انجام داده بودند، به گروه فیلم‌نامه‌نویسی معرفی کردیم تا فیلم‌نامه‌ها براساس تحقیقات آن‌ها نوشته شود. او با بیان اینکه ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، افزود: بعضی قسمت‌های این انیمیشن، جهان‌شمول است و حتی بعضی بخش‌های آن به مسائل اجتماعی داخل ایران شباهت دارد.

خورشیدی ادامه داد: قرار شد ما آیتم‌هایی دو دقیقه‌ای برای پخش از شبکۀ لبنانی تهیه کنیم که با زبان طنز به مسائل روز اجتماعی جامعۀ عرب بپردازیم. خورشیدی افزود: پیشنهاد از طرف گروه ما بود و به‌دلیل جذابیتی که ایدۀ اولیه داشت، تهیه‌کننده توانست نظر مدیران شبکۀ المیادین را جلب کند و کار به مرحلۀ نگارش فیلم‌نامه رسید.

او همچنین با اشاره به اینکه اولین مرتبه است در یک شبکۀ بین‌المللی که صرفاً اخبار پخش می‌کند، آیتم‌های انیمیشن طنز پخش می‌کند، افزود: تولید انیمیشن برای کودکان، کار سختی است و حالا قرار بود برای مخاطبان بزرگ‌سالی که به‌دنبال کسب خبر بودند، انیمیشنی تولید کنیم که برایشان باورپذیر باشد و همین، کار را دوچندان دشوار کرد.

 

بیش از ۵۰هزار بازدید برای هر قسمت

کارگردان انیمیشن دریانوردان افزود: بیش از ۸۰درصد از ۲۰۰قسمتی را که گروه تعهد کرده بود تولید کند، تحویل داده‌ایم که بخشی از آن از شبکۀ المیادین پخش شده است و بخشی از آن هم در نوبت پخش قرار دارد.

او دربارۀ بازخورد مخاطبان عرب‌زبانِ «دریانوردان»، نیز گفت: ما بعد از پخش هر قسمت از شبکه، بازخورد‌ها را رصد می‌کنیم و با آماری که به‌دست آورده‌ایم، به‌طور میانگین بیش از ۲۰هزار نظر و ۵۰هزار بازدید را برای هر قسمت برآورد کردیم.

 

با رقبای بین‌المللی رقابت کردیم

خورشیدی ادامه داد: کار ما سخت است؛ چراکه رقبای ما دیگر داخلی نیستند و «دریانوردان» در معرض دید جهان قرار گرفته است و رقبای بین‌المللی، گروه ما را زیر نظر دارند.

او در بخش دیگری از سخنانش به ضعف سینمای ایران در تولیدات سینمایی انیمیشن اشاره کرد و افزود: ما در تولیدات سینمایی انیمیشن نیاز به متولی دلسوزی داریم که بتواند شرایط خوب را برای این دست از تولیدات فراهم کند و فرصت دیده شدن را به انیمیشن در سینما بدهد.

انیمیشن دریانوردان در فضای مجازی شبکه‌های «المیادین»، دردسترس علاقه‌مندان است.

منبع: شهرآرا آنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد