پیشتازی فیلم‌های ابرقهرمانی و حماسی در بازار جهانی

به گزارش فناوری فرهنگی، با وجود پیشرفت‌هایی که زنان در چند قرن اخیر داشته‌اند و خود را در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی ثابت کرده‌اند، هنوز وقتی پای مسائل کلان اقتصادی به میان می‌آید، حتی جوامع توسعه‌یافته با احتیاط سکان هدایت را دست بانوان می‌سپارند. نمونه این محافظه‌کاری را می‌توان در سینمای هالیوود دید. همان‌طور که هالیوود ریپورتر عنوان می‌کند، استودیوهای هالیوودی به‌طور چشمگیری از به‌کار گرفتن کارگردانان زن بیزارند، چه برسد به اینکه آن فیلم یک پروژه پرهزینه با حضور یک ابرقهرمان باشد. حالا فیلم «واندر وومن» قاعده را به‌هم زده و بهترین فروش سه روز اول فیلم یک کارگردان زن در ایالات متحده و کانادا را به نام خود ثبت کرده است. عملکرد کارگردان این فیلم می‌تواند شرکت‌های فیلمسازی را برای همکاری بیشتر با فیلمسازان زن تحت فشار قرار دهد.

فیلم ابرقهرمانی «واندر وومن« (Wonder Woman) به کارگردانی پتی جنکینز در اولین آخر هفته اکران در سینماهای آمریکای شمالی، از جمعه تا یکشنبه به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرد و با 5/ 100 میلیون دلار فروش در 4165 سینما ضمن اینکه پرفروش‌ترین فیلم شد، رکورد بهترین فروش افتتاحیه برای یک کارگردان زن را جابه‌جا کرد. «واندر وومن» با بازی گال گادوت در نقش دایانا/ واندر وومن (زن شگفت‌انگیز) در سطح بین‌المللی نیز در 55 بازار 5/ 122 میلیون دلار فروخت و با حساب بازار آمریکای شمالی، در اولین آخر هفته اکران در دنیا 233 میلیون دلار به دست آورد. فروش افتتاحیه فیلم در چین 38 میلیون دلار بود.پروژه 150 میلیون دلاری «واندر وومن» همچنین اولین فیلم یک مجموعه سینمایی با حضور یک ابرقهرمان زن است. پیش از این در اواسط دهه 2000 دو فیلم «کت وومن» («زن گربه‌ای») و «الکترا» قرار بود چنین کاری را انجام بدهند، اما هر دو ناموفق بودند. زنان، 52 درصد تماشاگران «واندر وومن» در اولین آخر هفته اکران را تشکیل دادند که یک اتفاق بی‌سابقه است. عموما 60 درصد تماشاگران فیلم‌های ابرقهرمانی، مردان هستند.

رکورد افتتاحیه در بین فیلمسازان زن

«واندر وومن» که بعد از دو دهه تلاش به پرده سینماها راه پیدا کرده است، شانزدهمین فیلم ابرقهرمانی است که در سه روز اول اکران در آمریکای شمالی از مرز 100 میلیون دلار فروش گذشته است. «انتقامجویان» (207 میلیون دلار)، »انتقامجویان: عصر اولتران» (3/ 191 میلیون دلار)، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (1/ 179 میلیون دلار)، «آیرون من 3» (174 میلیون دلار) و «بتمن در برابر سوپرمن: ظهور عدالت» (166 میلیون دلار)، صدرنشینان این فهرست هستند. «واندر وومن» دو فیلم اول «تور» و فیلم‌های «کاپیتان آمریکا» همین‌طور اولین «آیرون من» را شکست داد. بدون محاسبه نرخ تورم، رکورددار قبلی فروش افتتاحیه فیلمی ساخته یک کارگردان زن، «پنجاه طیف خاکستری» به کارگردانی سام تیلور-جانسن بود. آن فیلم در تعطیلات چهار روزه روز ولنتاین و روز رئیس‌جمهور در 2015 حدود 93 میلیون دلار فروخت که شامل 85میلیون دلار در سه روز اول اکران بود.

منتقدان از «واندر وومن» استقبال کرده‌اند و تماشاگران در وب سایت سینمااسکور به فیلم درجه A داده‌اند. این یک پیروزی بزرگ برای شرکت‌های وارنر و دی‌سی اینترتینمنت است زیرا دو فیلم «مرد فولادین» (2013) و «بتمن در برابر سوپرمن: ظهور عدالت» (2016) تا حد زیادی از سوی منتقدان نادیده گرفته شدند. فیلم جنکینز در حالی آغاز می‌شود که هواپیمای استیو تره‌ور (کریس پاین)، خلبان جنگ جهانی دوم در جزیره دمیسکیرا در آمازون سقوط می‌کند، جایی که پرنسس دایانا (گادوت) توسط خاله خود، انتایوپی، جنگجوی بزرگ آموزش می‌بیند. به‌زودی دایانا جزیره را ترک می‌کند و می‌کوشد مانع جنگ شود و این شروع روند تبدیل او به واندر وومن است.

گادوت اولین‌بار سال گذشته در «بتمن در برابر سوپرمن: ظهور عدالت» نقش دایانا پرنس/ واندر وومن را بازی کرد. او در فیلم «لیگ عدالت» نیز – که هنوز اکران نشده – در این نقش ظاهر شده است. گادوت 32 ساله سال گذشته کمدی اکشن «پابه‌پای جونزها»، تریلر جنایی «Triple 9» و تریلر اکشن «مجرم» را هم روی پرده سینماها داشت. فیلم انیمیشن «کاپیتان آندرپنتس: اولین فیلم حماسی» از شرکت دریم‌ورکس انیمیشن، به‌عنوان دیگر فیلمی که از جمعه به‌طور گسترده در سینماهای ایالات متحده و کانادا اکران شده است، با 5/ 23 میلیون دلار فروش در 3434 سینما در رده دوم جدول فروش قرار گرفت. هزینه تولید این فیلم 38 میلیون دلار بوده است.

استقبال از حماسه و هیجان

«کاپیتان آندرپنتس: اولین فیلم حماسی» به کارگردانی دیوید سورن از مجموعه کتاب‌هایی محبوب ساخته شده و درباره دو آشوب‌گر کلاس چهارمی (با صدای کوین هارت و تامس میدلدیچ) است که ناظم بدجنس (اد هلمز) مدرسه خود را هیپنوتیزم می‌کنند تا او فکر کند کاپیتان آندرپنتس قهرمان قصه‌های مصور است. در میان فیلم‌هایی که از هفته‌های پیش روی پرده سینماها بودند، «دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده قصه‌ نمی‌گویند» تولید دیزنی با 66 درصد کاهش در مقایسه با هفته پیش، 6/ 21 میلیون دلار فروخت و مجموع فروش داخلی خود را به 6/ 114 میلیون دلار رساند. با این حال، پنجمین فیلم مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» با بازی جانی دپ در نقش کاپیتان جک اسپارو در سطح بین‌المللی همچنان موفق ظاهر شد و با 8/ 73 میلیون دلار، مجموع فروش جهانی خود را از مرز 500 میلیون دلار گذراند. «دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده قصه‌ نمی‌گویند» سومین فیلم پرفروش بازار آمریکای شمالی شد و به دنبال آن به ترتیب «نگهبانان کهکشان جلد 2» تولید دیزنی و «بی‌واچ» (Baywatch) از پارامونت و اسکای‌دنس با بازی دواین جانسن و زاک افرون در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

 

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد