بررسی نقش حاکمیت‌های مختلف در پیشبرد صنایع خلاق و فرهنگی

به گزارش فناوری فرهنگی، نقش حاکمیت‌ها در پیشبرد صنایع خلاق و فرهنگی به صورت موردی با مطالعه کشورهای کره جنوبی، چین و ترکیه در کتابی که ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر کرده است بررسی می‌شود.

این روایت، سفری 60 ساله از صنعت فرهنگ به صنایع فرهنگی و در پایان به صنایع خلاق است. تم اصلی این سفر تعارض میان فرهنگ و اقتصاد است که در قلب این ترمینولوژی قرار گرفته است. این موضوع تنها مسئله هنر و بازار نیست.

بازار در کالاهای فرهنگی تاریخ طولانی دارد و مسئله‌ای بوده که همواره در کنار هنرمند وجود داشته است. در قرن اخیر تولید کالاهای فرهنگی با توسعه تکنولوژی‌های بازتولید، شتاب گرفته و این محصول به صورت فزاینده‌ای تبدیل به سرمایه شده است.

تولید کالا مانند سرمایه داری نیست؛ اولی قدمتی باستانی دارد در حالی که سرمایه داری تنها 500 سال پیش در اروپا آغاز شده است. روح سرمایه داری در اصل انباشت نامحدود در قبال هزینه کردن همه‌ی ارزش‌های دیگر خلاصه شده است.

هنر یا فرهنگ همواره محدودیت و یا اعتراضی نسبت به این اصل بوده‌اند اما به طور همزمان در حال تبدیل شدن به موضوعی بودند که این قوانین سرمایه در موردشان به کار می‌رفت….
متن بالا قسمتی از کتاب «بررسی نقش حاکمیت در پیشبرد صنایع خلاق فرهنگی» است که به مطالعه موردی کشورهای کره جنوبی، چین و ترکیه می‌پردازد. در این بخش هم نظریه‌ای از اکانر در سال 2010 برای ارائه موضوعاتی در راستای از تقابل صنعت و فرهنگ تا صنایع خلاق ارائه شده است.

در این کتاب چارچوب نظری پژوهش، آشنایی با ادبیات صنایع فرهنگی، صنایع فرهنگی در کره جنوبی، صنایع فرهنگی در ترکیه، صنایع فرهنگی در چین بررسی و سیاست‌هایی برای صنایع فرهنگی ایران پیشنهاد می‌شود.

کتاب «بررسی نقش حاکمیت در پیشبرد صنایع خلاق و فرهنگی» با مطالعه موردی کشورهای کره جنوبی، چین و ترکیه توسط اسماعیل عبدی، مریم محمودی، علی اصغر سعد آبادی و زهرا ابوالحسنی نوشته شده است که ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز آن را به چاپ رسانده است.

منبع: ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد