اتخاذ سیاست‌های حمایتی و هدایتی در تولید اسباب‌بازی اسلامی/ بایسته‌های شکوفایی این صنعت سرنوشت‌ساز

به گزارش فناوری فرهنگی، سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی در سال جاری به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرداد سال جاری برگزار خواهد شد؛ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر محتوای تولیدات اسباب‌بازی‌های ایرانی و اسلامی و همچنین حمایت از این صنعت تاکیدات بسیاری‌ داشته‌اند؛ از این رو و با توجه به اهمیت این مسئله گفت‌وگویی را با محسن حموله، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی داشتیم که در ادامه آن را دنبال خواهید کرد.

* نمایشگاه اسباب‌‌بازی چند سالی است که به همت کانون برگزار می‌شود‌ و بعضاً محصولات داخلی به همراه تولیدات خارجی در آن ارائه می‌شود، این صنعت به نوعی سرنوشت‌ساز است، لذا چند درصد از این محصولات به واسطه تحلیل صحیح با رویکرد اسلامی و توجه به باور و فهم کودکان به مسائل دینی و قرآنی تولید و در اختیار آنان قرار گرفته است؟

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی در سال جاری با همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مردادماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار خواهد شد. در این جشنواره به‌غیر از نمایشگاه اسباب‌بازی برنامه‌های دیگری نیز توسط ستاد جشنواره برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌شده ‌که از جمله آن می‌توان به اجرای طرح ایده‌بازار و معرفی برترین‌ها‌، داوری و ارزیابی طرح‌های ثبت‌شده در حوزه اسباب‌بازی در سال ۹۵، معرفی برترین‌های حوزه تولید اسباب‌بازی در سطح کشور، برگزاری همایش و کارگاه‌های آموزشی در زمینه اسباب‌بازی و سرگرمی‌، برگزاری نشست‌های تخصصی و همچنین برنامه‌هایی با رویکرد آموزشی و شاد برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها در طول ایام جشنواره اشاره کرد.

همان‌طور که در سؤال اشاره کردید در بخش نمایشگاه، هم واردکنندگان و هم تولیدکنندگان داخلی اسباب‌بازی حضور دارند؛ یک علت این کار آشنایی تولیدکنندگان با جدیدترین اسباب‌بازی‌ها در سطح دنیا است؛ از این رو نمایشگاه محل قرار و مرکز تبادل تجربه و دانش خواهد شد. همچنین تولیدکنندگان داخلی می‌توانند از طراح‌ها و جدیدترین تولیدات اسباب‌بازی مطلع شوند؛ ولی این‌که چند درصد از این محصولات با رویکرد اسلامی و فهم دینی و قرآنی است به دلیل این‌که تمامی تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه حضور ندارند نمی‌توان آمار دقیقی را بیان کرد.

اتخاذ سیاست‌های حمایتی و هدایتی در تولید اسباب‌بازی اسلامی

‌‌به‌طورکلی تمامی اسباب‌بازی‌ها در این نمایشگاه باید با فرهنگ ایرانی-اسلامی مطابقت داشته باشند و از اسباب‌بازی‌هایی که مغایرت فرهنگی داشته باشند و یا این‌که ترویج خشونت  یا برهنگی و حاوی موزیک‌های تند غربی و تعارض باارزش‌های اخلاقی در جامعه را به دنبال داشته باشند، در این نمایشگاه جایی نخواهد داشت. نکته‌ای که لازم است اشاره‌ کنم تولید اسباب‌بازی‌های هدفمند در حوزه سبک ایرانی اسلامی نسبت به سایر اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی از درصد پایین‌تری برخوردار است که دبیرخانه شورای نظارت با توجه به سیاست‌های حمایتی و هدایتی در صدد است که میزان تولیدات این بخش افزایش مناسبی را به دنبال داشته باشد.

*چه حمایت‌هایی از تولیدات اسباب‌بازی داخلی توسط نهادهای دولتی تاکنون صورت گرفته یا خواهد گرفت؟

دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی از سال ۱۳۷۷بعد از تصویب اساسنامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به تدوین و تصویب قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های موردنیاز اهتمام داشته است،که ازجمله مصوبات این شورا در بخش حمایتی می‌توان به سیاست‌ها و خط مش‌های حمایتی و هدایتی درباره اسباب‌بازی کودکان اشاره کرد. این مصوبه دارای ۲۰بند است که دربرگیرنده وظایف حمایتی و هدایتی برای گروه‌های مختلف و مرتبط با موضوع اسباب‌بازی است. اگرچه در این مصوبه به ابعاد مختلف بخش‌های حمایتی شورا در امر اسباب‌بازی توجه شده است اما ضمانت اجرایی آن منوط به همکاری سازمان‌های دیگر است که زمینه اجرای آن را باید فراهم کنند.

تلاش برای افزایش سهم سرانه مصرف اسباب‌بازی

در همین راستا دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با در نظر گرفتن ۵۰درصد تخفیف در بررسی پرونده‌های ثبتی برای کلیه افراد فرهنگی در سطح کشور که در زمینه‌ طراحی و تولید اسباب‌بازی فعالیت می‌کنند در نظر گرفته است. در سال‌های اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی مهر امید نیز حمایت‌های خود را از تولیدات داخلی به عمل‌آورده‌اند و در دو جشنواره ملی اسباب‌بازی در سال‌های گذشته از برترین‌های حوزه اسباب‌بازی حمایت و پشتیبانی داشته‌اند. نکته دیگر این‌که حمایت شامل حوزه عرضه و فروش اسباب‌بازی هم شده است تا بتوانیم سهم سرانه مصرف اسباب‌بازی را افزایش بدهیم. معمولاً دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در تمامی نمایشگاه‌های مرتبط تسهیلات خودش را برای این بخش هم در نظر می‌گیرد.

* بایسته‌های تولید اسباب‌بازی ایرانی اسلامی را چه می‌دانید؟

در مفاد اساسنامه شورای نظارت بر اسباب‌بازی و مصوبه معیارهای اسباب‌بازی‌های مناسب تولیدات داخلی پیش‌بینی لازم دراین‌باره شده است، که ازجمله آن‌ها می‌توان به مواردی اشاره کرد، رعایت اصول اخلاقی و پرهیز از اشاعه موارد ضد اخلاقی، سازگاری ساختار و اهداف اسباب‌بازی با اصول آموزشی، تربیتی و پرهیز از بدآموزی، احترام به آداب‌ورسوم، ارزش‌ها و باورهای دینی و اجتماعی، فرهنگ بومی و… علاوه براین موارد می‌توان به ایمنی و استاندارد و معیارهای بسته‌بندی اسباب‌بازی را هم اشاره‌ کنیم. آخرین استاندارد اسباب‌بازی از سال ۱۳۸۲الزامی و اجباری شده است که توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در خصوص تولیدات داخلی و اقلام  وارداتی اعمال می‌شود.

*آینده تولید اسباب‌بازی ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه برنامه‌ای را برای رونق این محصولات در نظر گرفته‌اید؟

با توجه به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید اسباب‌بازی داخلی و حمایت‌هایی که از طرف دستگاه‌های مرتبط به حوزه کودکان در حال اعمال است شاهد رشد فزاینده شرکت‌های تولید اسباب‌بازی داخلی هستیم. خصوصاً این‌که در بخش واردات اسباب‌بازی به دلیل کاهش تعرفه اجزا و قطعات اسباب‌بازی شاهد ایجاد کارگاه‌های تولیدی با استفاده از اجزا و قطعات وارداتی هستیم. لذا امیدواریم که در آینده نزدیک با ایجاد شدن زیرساخت‌های لازم مثل ایجاد رشته دانشگاهی تحت عنوان طراحی اسباب‌بازی در مقطع کارشناسی ارشد و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص موردنیاز این صنعت شاهد شکوفایی و تعالی در این حوزه باشیم.

به گزارش ایکنا سومین جشنواره‌‌ ملی اسباب‌بازی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از  ۲۴ تا ۲۸ مردادماه سال جاری، در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی ‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران ‌‌برگزار می‌شود.

«ارزیابی طرح‌های ثبت شده و مجوز تولیدی در سال ۱۳۹۵ و معرفی برترین‌ها»، «برگزاری همایش یک روزه، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی در حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی کودکان» و «برپایی نمایشگاه عرضه و فروش اسباب‌بازی‌ها» موضوع‌هایی است که این جشنواره به آن‌ها خواهد پرداخت.

شورای نظارت بر تولید، توزیع و واردات اسباب‌بازی که چندی پیش فراخوان این جشنواره را منتشر کرده بود، مهلت ارسال و ثبت‌نام طرح‌ها و ایده‌ها را تا پایان روز ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ اعلام و عنوان کرد‌ه است جزییات برگزاری این جشنواره به زودی منتشر خواهد شد.

جشنواره ملی اسباب‌بازی از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را به صورت جشنواره و نمایشگاه سالانه آغاز کرد است و تولیدکنندگان داخلی می‌توانند به عرضه‌ی محصولات خود به عموم مردم بپردازند. ضمن آنکه در آیین پایانی این رویداد از طرح‌ها و ایده‌های برتر تجلیل می‌شود. گفتنی است افزایش آگاهی شرکت کنندگان نسبت به تولید اسباب‌بازی در ایران و درک اهمیت و ضرورت طراحی تولید برای مخاطبان و بازار ایران تنها بخشی از هدف‌های این رویداد است.

منبع:ایکنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد