کارگردانان هنری برای تولید محتوای ارزشی وارد صنعت گیم شوند

به گزارش فناوری فرهنگی،بهروز مینایی، دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران، به واکاوی این موضوع که تا چه اندازه می‌توان از محتواهای ارزشی در بازی‌های رایانه‌ای بهره‌مند شد، پرداخت و اظهار کرد: به نظر می‌رسد هنرمندان باید وارد این موضوع شوند تا بتوانند با ظرافت‌های هنرمندانه‌شان محتواهای ارزشی را در درون بازی‌های رایانه‌ای قرار دهند. اگر به واسطه هنر بتوانیم این کار را انجام دهیم، قطعا مؤثر خواهد بود.

وی افزود: امروزه در هالیوود کارگردان‌های معروفی همچون استیون اسپیلبرگ، تمرکز اصلی‌شان را بر موضوع گیم قرار داده‌اند که می‌توان به فیلم آواتار اشاره کرد که از این فیلم پس از تولید یک بازی رایانه‌ای تهیه شد.

مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: متأسفانه در ایران قشر کمی از کارگردانان مشهور و نویسندگان در حوزه گیم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌توان به تهران ۱۵۰۰ اشاره کرد؛ بنابراین کارگردانان ارزشی می‌توانند در این زمینه ورود کنند و در حوزه گیم هم فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: ما از کارگردانانی همچون میرباقری و آن عده‌ای کسانی که در حوزه آثار فاخر به تولید فیلم می‌پردازند، انتظار داریم تا با کارگردانی صحنه گیم و ایجاد محتوای بومی در صنعت بازی‌سازی نقش داشته باشند، محتوایی که برخاسته از فرهنگ خودمان(اسلامی – ایرانی) باشد.

مینایی اظهار کرد: صنعت گیم نیاز دارد تا کسانی که صاحب محتوا هستند، همچون دانشگاهیان علوم انسانی، معلمان آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه به ویژه اساتید علوم ارتباطات وارد میدان شوند تا در این حوزه یک کار بین‌رشته‌ای شکل بگیرد و صنعت گیم تنها به افراد فنی و مهندسی متکی نباشد.

مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

وی بیان کرد: متأسفانه امروزه در صنعت گیم شاهد هستیم که بسیاری از تیم‌های تولید بازی تنها می‌توانند بعد فنی و هنری را تأمین کنند و برای ایجاد جذابیت در بخش طراحی بازی دست‌شان خالی است. اگر امروزه ما بحث مطالعات بازی‌های رایانه‌ای را ایجاد کرده‌ایم، برای این بوده که بتوانیم در این حوزه شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: امروزه باید کارشناس ارشد بازینامه نویسی پرورش یابد تا بتواند بازینامه‌ای با محتوای بومی تولید کند و در نهایت در اختیار بازی‌ساز قرار دهد.

وی یادآور شد: رمز موفقیت برخی از کشورها همچون لهستان در تولید بازی این بوده که بازی‌ها را بر اساس داستان‌های بومی‌شان تولید می‌کنند و از آن سو هم دولت حمایت‌های مالی را از آنها دارد. امروزه لهستان در حوزه بازی صادرکننده به کشورهایی همچون آمریکاست. ما هم این توانایی را داریم تا بتوانیم از فرهنگ غنی ادبیات‌مان بازی‌های بومی تولید کنیم.

مینایی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه سرمایه‌گذاران کشور متوجه اهمیت بازی‌ها نیستند و از سوی دیگر هم این گلایه را از هنرمندان داریم که به این بخش توجه نشان نداده‌اند درحالی که می‌توانند به واسطه ادبیات نمایشی، کمک بسیاری را به حوزه صنعت گیم داشته باشند.

منبع:ایکنا 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد