نتفلیکس ایده ای که قاعده ی بازی را تغییر داد!

به گزارش فناوری فرهنگی، نتفلیکس نام کمپانی ای است که ایده ی بسیار جالبی را 19 سال پیش برای اولین بار مطرح کرد و تا به امروز دائماً شاهد رشد و توسعه ی کمپانی خود بوده است. در واقع در جنگی نابرابر این ایده ی کمپانی نتفلیکس بود که خیلی سریع قاعده ی بازی را بهم زد و همه چیز را به نفع خود تغییر داد. این ایده بار دیگر نشان داد که جهان در حال تغییرات سریعی است که تمام مشاغل قبلی و سنتی را به چالش خواهد کشید و در واقع این بستر اینترنت است که یکه تازی می‌کند و کسانی در این زمین پیروزاند که درک درست تری از جهان همراه با اینترنت دارند. نتفلیکس داستان تقابل دو صنعت تکنولوژی و تلویزیون است. در واقع نتفلیکس که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد، تمرکز اصلی خود را به اجاره ی DVD به کمک ایمیل قرار داد و در این مسیر برای رساندن کالا به مشتریان خود ناچار از پست کمک گرفت.

با ظهور نتفلیکس رقیبی جدید و نه چندان جدی برای شرکت بزرگ بلاک باستر که سالها در آمریکا فیلم ها و سریال ها را در کلوپ هایش اجاره می داد پیدا شد. این کمپانی نوپا که رقیبانش آن را جدی نگرفتند به زودی تبدیل به یکی از بزرگترین آرشیوهای فیلم و سریالهای محبوب شد که بیش از ۱۰۰ میلیون ساعت محتوای تصویری را در اختیار کاربرانش قرار میداد. در واقع نتفلیکس در حال حاضر به کمک اینترنت که در دسترس عموم مردم قرار گرفته است با دریافت مبلغی به عنوان حق عضویت به کاربرانش این اجازه را میدهد که در مدت عضویت بتوانند به آرشیو این کمپانی دسترسی داشته باشند و فیلم ها یا سریال های آن را تماشا کنند. تا سال ۲۰۰۵ نتفلیکس توانست 4/5 میلیون کاربر جذب کند و این نقطه شروعی بود برای مطرح شدن این کمپانی در سال ۲۰۱۰ تعداد مشترکان نتفلیکس به ۱۶ میلیون مشترک رسید. تنها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ حدود 6/5 میلیون مشترک جدید به نتفلیکس ملحق شدند و درآمد کلی نتفلیکس در سه ماهه ی پایانی سال ۲۰۱۶ برابر 67/1 میلیارد دلار بوده است. همچنین ارزش سهام این کمپانی طی این مدت ۸ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۴ این سرویس مجموعاً ۵۷ میلیون عضو جهانی داشت و در سال ۲۰۱۵ مشترکان آن به بیش از ۶۹ میلیون نفر ارتقاء یافتند و اکنون طبق اعلام مدیران نتفلیکس بیش از ۷۶ میلیون نفر در سراسر دنیا در نتفلیکس اشتراک دارند. همچنین این کمپانی در نظر دارد تا محتوای خود را به بیش از ۶۰۰ میلیون ساعت افزایش دهد. ارزش کمپانی نتفلیکس بیش از 1/54 میلیارد دلار برآورد شده است. بنابراین به درستی می توان دریافت که مؤسسان نتفلیکس با شناخت درستی از فضای کسب و کار جدید در حوزه‌ی اجاره‌ی فیلم و سریال ها به مدلی بسیار کارآمد و محبوب دست یافتند که امروزه به عنوان یک مدل کسب و کار کارآمد توسط شرکت های دیگری نیز در حال اجرا می باشد. در ایران آپارات سرویس را  به نام فیلیمو راه اندازی کرده است که به کمک آن می توانید بدون محدودیت فیلم ببینید. به این معنی که می توانید حق عضویت این سرویس را خریداری کنید و به اینترنت متصل شوید و بدون خرید فیلم از آرشیو این سرویس به فیلم ها، سریالها، مستندها و حتی تئاترهای آن دسترسی داشته باشید. اگر از اینترنت همراه اول استفاده می کنید می توانید بدون کم شدن حجم بسته اینترنت خود در این سرویس به تماشای محتواهای آن بپردازید. این کار بسیار آینده ای روشن دارد و به عنوان رقیبی جدی برای فیلم های خانگی یا سینماهای کشور تلقی می شود و به عنوان فصل نوینی از ارائه فیلم ها و سریال ها به شیوه ای نوین برای کشور ما خواهد بود که البته بهتر است جوانب کار به دقت سنجیده شود به طوری که هم صنعت فیلم و سریال به شکوفایی برسد و هم جذب بیننده ی بالا به صورت حداکثری اتفاق بیفتد.

در واقع در صورت فقدان چنین سرویسهایی به زودی شاهد آن خواهیم بود که دیگر شرکتهای خارجی با گرفتن مجوز در ایران فعالیت خواهند کرد و بازار داخلی را به نفع خود تصاحب می کنند. البته تحت هر شرایطی نمونه های داخلی باید منتظر رقبای خارجی خود باشند. از طرفی با غنی کردن محتواهای خود و از طرف دیگر با  به روز  بودن موارد فنی و سهولت برای مشتری  آمادگی لازم برای رقابت با رقبای خارجی را داشته باشند. در واقع تحت بستر اینترنت و با کمک چنین سرویسهایی رقابتی جهانی بین شرکتهای ارائه دهنده اینگونه سرویسها بوجود خواهد آمد که امیدواریم با کمک سرمایه گذاران و مسولین سهم شرکتهای داخلی در این رقابت قابل قبول باشد.

*سید میلاد علیزاده

منابع:

فناوری فرهنگی
دنیای اقتصاد
venturebeat

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد