ایران بی بهره از صنعت پولساز گردشگری جهان

به گزارش فناوری فرهنگی، امروزه با تسهیل وسایل حمل و نقل و پیشرفته شدن آنها رفاه عمومی در رفتن به سفر ایجاد شده است و از طرفی به کمک اینترنت و وسایل ارتباط جمعی بحث تبلیغات برای شناسایی و دیده شدن مناطق گردشگری جهان حسابی داغ شده است و انواع تورهای گردشگری به کمک فضای مجازی مانند سایتها و شبکه های اجتماعی مناطق گردشگری را تبلیغ می کنند و بسیاری از مردم را به واسطه ی عکس ها و کلیپ هایی زیبا از مناطق گردشگری ترغیب می کنند که به آن مناطق سفر کنند. این مسئله یعنی تبلیغات و نشان دادن مناطق گردشگری نه تنها برای گردشگران داخلی یک کشور بلکه برای گردشگران خارجی نیز بسیار جذاب است و باعث می شود تعداد زیادی از گردشگران جذب این مناطق شوند در حال حاضر اهمیت اقتصادی صنعت گردشگری بر کسی پوشیده نیست و تقریباً تمام کشورهای دنیا سعی در بهبود زیر ساخت های گردشگری خود دارند تا بدین ترتیب بتوانند امکانات و تسهیلات گردشگری را در کشورشان ایجاد کنند و از ظرفیت گردشگری نهایت استفاده را ببرند.

درسال 2016 گردش مالی صنعت گردشگری رقمی در حدود ۷ هزار میلیارد دلار برآورد شده است که 22/10 درصد تولید ناخالص جهان را تشکیل می‌دهد. این مقدار گردش مالی به تنهایی نشان دهنده ی اهمیت فوق العاده ی صنعت گردشگری می‌باشد و در واقع هر کشوری که به درستی در این صنعت سرمایه گذاری کند می‌تواند منتظر سودآوری قابل توجه آن باشد. از بحث درآمد و گردش مالی که بگذریم بحث اشتغال زایی نیز در این صنعت می تواند بسیار پررنگ ظاهر شود به طوری که در سال ۲۰۱۶، بیش از ۲۹۲ میلیون شغل حاصل از صنعت گردشگری جهان ایجاد شد. در حال حاضر بحث اشتغال زایی برای کشور ما بسیار حیاتی شمرده می‌شود بنابراین یکی از راه های برون رفت از بیکاری نسل جوان و قشر تحصیل کرده، سرمایه گذاری در صنعت گردشگری خواهد بود. با نگاه به آمار تعداد گردشگران در سال های اخیر شاهد رشد صنعت گردشگری و تعداد گردشگران هستیم به طوری که در سال ۲۰۱۵ تعداد گردشگران جهان در حدود ۴۶۰ میلیون نفر تخمین زده شده است و این تعداد در سال ۲۰۱۶ با رشد 6/2 به تعداد 22/1 میلیارد نفر رسیده است و تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد گردشگران در جهان به 8/1 میلیارد نفر برسد. بنابراین به سادگی می توان دید تعداد گردشگران و بحث گردشگری در جهان در حال رشد و توسعه است و ایران به عنوان کشوری ۴ فصل و با داشتن جاذبه های گردشگری بسیار زیاد می تواند به یکی از قطب های گردشگری جهان تبدیل شود.بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۶ از هر ۱۰ شغل ایجاد شده در جهان یک شغل را صنعت گردشگری ایجاد کرده است. متاسفانه ایران در بین ۱۳۶ کشور از لحاظ گردشگری جایگاه خوبی ندارد و در حال حاضر رتبه ی ۱۱۷ از آن ایران می‌باشد. البته پیشرفت هایی در جهت تسهیل سفر به ایران و همچنین نوسازی زیر ساختهای گردشگری مانند هتلها، ناوگان حمل و نقل و… ایجاد شده است، اما با توجه به رشد پر شتاب صنعت گردشگری در جهان، ایران نیز باید سرعت بهبود امکانات را بیشتر کند تا بتواند در این رقابت جهانی از رقبای خود جا نماند و به نوعی حتی گوی رقابت را از آن خود کند. اکنون ایران به لحاظ داشتن جاذبه های گردشگری یکی از ۱۰ مقصد گردشگران در جهان می باشد، اما به دلیل پایین بودن سطح کیفی امکانات رفاهی هنوز تعداد گردشگران قابل توجه ای به ایران نمی آیند. البته یکی دیگر از دلایل عدم رونق صنعت گردشگری در ایران بحث تبلیغات و ایجاد شناخت جاذبه های گردشگری به گردشگران می باشد. در واقع باید به کمک برپایی نمایشگاه های مختلف در ایران و نمایشگاه های بین المللی به شناخت هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری ایران پرداخته شود تا بدین ترتیب گردشگران بیشتری از سراسر جهان ترغیب شوند که به ایران بیایند. البته ظرفیت فضای مجازی را نباید نادیده گرفت. در واقع اگر تک تک مردم به معرفی جاذبه های گردشگری مناطق خودشان بپردازند تبلیغات بسیار فراگیری به صورت مردمی پدید خواهد آمد. این کار را می توان از طریق برنامه های تلویزیونی و برگزاری جشنواره هایی همراه با جایزه انجام داد. در همین راستا بر طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد کشورها سعی می‌کنند شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری خود را ارتقاء دهند. در همین راستا کشور آذربایجان با ۱۳ پله، کشور تاجیکستان با ۱۲ پله، هند با ۱۲ پله، رژیم صهیونستی با ۱۱ پله، کره جنوبی با ۹ پله، مصر با ۹ پله، ویتنام با ۸ پله، ژاپن با ۵ پله در این شاخص رشد داشته اند که نشان دهنده ی اهمیت این صنعت برای کشورهای دنیا و تلاش برای کسب سهم بیشتر از گردش مالی این صنعت می باشد. مجمع جهانی اقتصاد نیز در گزارش خود به نقش صنعت گردشگری در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال اذعان دارد و می گوید در حال حاضر که بیکاری در اکثر کشورهای دنیا در حال رشد است، صنعت گردشگری می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال بازی کند و فرصت های شغلی با کیفیت و پایداری را ایجاد کند.

*سید میلاد علیزاده

منابع:

  1. اقتصاد خلاق
  2. دنیای اقتصاد

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد