استارت آپ ها؛ رقیبانی جدی برای دیگر مشاغل

به گزارش فناوری فرهنگی، استارت آپ ها بنا بر تعریف محققان این حوزه عبارتند از یک مجموعه موقت که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرار پذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده باشند. در واقع استارت آپ یک رویداد یا یک شرکت کوچک یا یک وب سایت الازما نیست. همچنین مجموعه هایی که بعد از عبور از مرحله اولیه خود به یک پایداری در کسب درآمد می رسند و مدتی هم از تاسیسشان میگذرد دیگر یک استارت آپ تلقی نمی شوند. استارت آپ های که منجر به ظهور یک شرکت نو پا با کسب درآمد قابل توجه ای می شوند اغلب دارای کارمندان بسیار کمی می باشند، اما به دلیل تکرار پذیری رشد آنها در جذب مشتری زیاد است و با هر بار تکرار کار خود درآمد کسب می کنند بنابراین رشد اقتصادی بسیار سریعی نیز دارند.  به طور مثال اینستاگرام از صفر تا ۳۰ میلیون کاربر را طی ۲۴ ماه طی کرد و ارزش ۱ میلیارد دلاری را کسب کرد اما تنها ۱۳ کارمند داشت یا استارت آپ واتس آپ  وقتی۴۵۰ میلیون کاربر کسب کرده بود به قیمت ۱۳ میلیارد دلار فروخته شد و ۵۰ کارمند بیشتر نداشت. در سالهای گذشته استارت آپ ها در ایران خیلی جدی گرفته نمی شدند اما رفته رفته مسئولین و کار آفرینان متوجه اهمیت آن شدند به طوری که اکنون جلسات متعدد استارت آپی در کشور در حال برگزاری است. البته باید توجه داشت که بر اساس آمار جهانی از هر ۱۰۰ استارت آپ ۹۰ تای آنها با شکست مواجه می شوند و از 10 تای باقیمانده فقط یک استارت آپ شانس آن را دارد که به موفقیت هایی مانند آمازون، فیسبوک یا گوگل برسد.

استارت آپ ها در حال حاضر در ایران و در سراسر جهان در عین حال که با یکدیگر در رقابت هستند به عنوان رقیبی جدی برای مشاغل سنتی نیز مطرح می‌باشند. از نمونه های بارز آن در ایران می توان به استارت آپ هایی همچون اسنپ یا تپسی اشاره کرد. در سال ۹۵ بود که با ورود این استارت آپ ها تاکسیرانی متوجه رقیبی جدی برای خود شد و برای عقب نماندن از این رقیب جدی خود، ناچار به ایجاد سامانه ای کپی برداری شده از این استارت آپ ها برای خود به نام کارپینو کرد که البته با وجود شگردهای اسنپ و تپسی در خدمات دهی مختلف و ارزانتر ، موفق تر از رقیب خود فعالیت می کنند. همین یک نمونه کافی است تا مسئولین متوجه شوند که قاعده ی بازی تغییر کرده است و در حال حاضر تمام مشاغل سنتی باید منتظر رقیبان استارت آپی خود باشند. این پدیده در دنیا نیز به همین شکل در حال پیشروی است و شرکتهای نوپا که از طریق ایده های استارت آپی در سراسر دنیا شکل گرفته اند خیلی سریع به رقیبانی جدی برای شرکتهای بزرگ تبدیل شده اند  به طور مثال شرکت چینی علی بابا توانسته است تراکنش مالی بیشتری نسبت به تراکنش مالی دو شرکت آمازون و eBay داشته باشد که این مسئله نشان دهنده ی پایان یکه تازی شرکت های معروف و تولد شرکت های جوان و موفق در سراسر دنیا می‌باشد. شرکت tencent که در زمینه ی بازی های آنلاین و رسانه های اجتماعی فعالیت می‌کند، یکی دیگر از استارت آپ هایی است که رشد قابل توجه ای داشته است و با ارزش حدود ۲۷۵ میلیارد دلار رتبه دهم شرکت های ارزشمند جهان را از آن خود کرده است. از کارهای موفق شرکت  tencent، نرم افزار WeChat می‌باشد. یکی از راه های کسب درآمد tencent  تبلیغات از طریق WeChat  می‌باشد.

خوشبختانه در ایران کارهایی در جهت حمایت از استارت آپ ها در حال شکل گیری است که از آن جمله حمایت شرکت مخابرات از شرکت هایی است که نیاز به سرمایه گذاری خطر پذیر دارند یعنی استارت آپ ها. در همین راستا قرار است شتاب دهنده ی ملی راه اندازی شود که هدف آن حمایت از استارت آپ ها می‌باشد و این کار با پشتیبانی شرکت مخابرات در حال انجام است. این حمایت ها قرار است در سه بخش سخت افزار،  نرم افزار و محتوا صورت بگیرد و تمرکز شرکت مخابرات بر بهره برداری از سرویس های نو و تجهیزات مربوط به فناور جدید از جمله اینترنت اشیاء خواهد بود. یکی از روشهای حمایت شتاب دهنده ی ملی به این صورت خواهد بود که در صورت تأیید ایده ی استارت آپی برای به ثمر نشستن آن  مبلغ ۵۰ میلیون تومان به آن شرکت و ایده تعلق خواهد گرفت. در این گونه کارها باید به چند نکته دقت شود که مهمترین آنها شایسته سالاری است چون اگر بر مبنای رانت و استفاده ی خویشاوندی چنین طرح هایی را به اجرا درآوریم در آن صورت مبالغ  قابل توجه و مدت زمان زیادی را صرف کارهایی کرده ایم که از پیش می‌توان حدس زد که آن طرح ها به شکست محکوم خواهند شد. بنابراین به عنوان بزرگترین آفت چنین کارهایی می‌توان بحث عدالت اجرایی طرح را ذکر کرد. در کنار ایجاد شرایط مساوی برای اجرایی شدن ایده های استارت آپی بحث پی گیری باید از طریق مسولان یا سرمایه گذاران را جدی بگیریم. در حال حاضر نهادهای دولتی جدی ترین سرمایه گذاران استارت آپها هستند و بخش خصوصی حضور جدی در این عرصه ندارد، بنابراین حمایت از اینگونه ایده ها نباید به سرمایه گذاری صرف منتهی شود بلکه پی گیری هزینه ها و گزارشات شفاف مجموعه های استارت آپی از پیشرفت کسب و کارشان باید به صورت جدی پیگیری شوند تا بدین ترتیب اینگونه ایده ها به صورت رها شده تصور نشوند

*سید میلاد علیزاده

منابع:

  1. مهر
  2. برترین ها

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد