عملیات موشکی سپاه؛ موضوعی جذاب برای ساخت انیمیشن سینمایی

به گزارش فناوری فرهنگی،حسین صفارزادگان، فیلمساز انیمیشن  درباره جایگاه و اهمیت انیمیشن در هدایت مخاطبان به سمت موضوعات خاص این‌گونه اظهار نظر کرد: زمانی‌که انیمیشن در بین مردم محبوبیت پیدا کرد از آن تنها به عنوان ابزاری برای تفریح کردن استفاده می‌شد، اما پس از گذشت سال‌ها دیگر انیمیشن تنها یک وسیله برای سرگرمی نبود، بلکه از آن بهره برده می‌شد تا پیام داده شود. درباره مخاطبان این حوزه نیز باید بگویم که در گام‌های اول، تنها کودکان بودند که مخاطبان اصلی این حوزه بودند، اما امروز بزرگسالان نیز به تماشاگران این بخش اضافه شده‌اند، به ویژه با پیشرفت تکنولوژی این امکان فراهم آمده تا هر تصویری که خواهان آن هستیم در انیمیشن به آن پرداخته شود، حتی موضوعاتی که سینما در توجه به آن عاجز است در انیمیشن قابل تصویرسازی است.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما از انیمیشن برای مقاصد ملی و امنیتی آنچنان که باید بهره برده نمی‌شود، زیرا تنها کارهایی که وجه سرگرمی برای کودکان را دارد موضوعات مورد توجه است، درصورتیکه کشورهای صاحب این هنر صنعت بسیاری از مقاصد خود را در این حوزه دنبال می‌کنند. برای مثال آمریکا از این بخش از سینما سود می‌برد تا قدرت نظامی خود را به جهانیان نشان دهد به خصوص با مخاطب قرار دادن کودکان از سنین کم آنها را با این تفکر پرورش می‌دهد که این آمریکاست که می‌تواند به عنوان یک ناجی قدرتمند همیشه در خدمت بشریت باشد!

این فیلمساز با بیان این‌که انیمیشن برای دنیای غرب انگیزه ساز برای پیشرفت هم بوده تاکید کرد: دستاورد دیگری که انیمیشن برای غرب داشته، این بوده که به آنها انگیزه دهد تا به چیزهایی دست یابند که شاید در گذشته برای آنها دور از دسترس بوده، برای مثال چند دهه پیش آنها کارتون‌هایی درباره ربات‌ها یا جنگ ستارگان می‌ساختند؛ آثاری که شاید در گذشته دور از دسترس به حساب می‌آمده، اما امروز می‌بینیم که آن تخیلات رو به حقیقت گراییده و برای آنها قابل دسترس شده است. در کلامی، انیمیشن به کودکان آنها این انگیزه را داده تا در بزرگسالی به چیزهایی که برای آنها رویا بوده، دست پیدا کنند.

کارگردان انیمیشن «آخرین پرواز کرکس» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این رویکرد در بلند مدت بچه‌ها را به سمتی هدایت خواهد کرد که مد نظر آنهاست. این وضعیت در شرایطی است که در فرهنگ ملی و دینی ما قهرمانان بسیاری وجود دارد که هر کدام قادرند الهام بخش کارهای جذاب در حوزه انیمیشن باشد. برای مثال به حمله موشکی ایران به داعش اشاره می‌کنم که صلابت ایران را به جهانیان ثابت کرد. این حماسه اگر در قالب یک فیلم انیمیشن تصویر شود معتقدم خواهد توانست کودکان را شیفته خود کند، تنها کافیست که به شکلی زیبا و حرفه‌ای به آن پرداخته شود.

این فیلمساز انیمیشن در پاسخ به این سوال که نقش نهادی دولتی و انقلابی در تولید کارهای ملی در حوزه پویانمایی چیست؟ این‌گونه جواب داد: برای رسیدن به خواسته فوق باید نهادی دولتی و انقلابی وارد عمل شوند و با سرمایه گذاری‌های خوب در این زمینه دست کارگردانان انیمیشن را باز بگذارند تا کارهای دلخواه خود را تولید کنند، البته باید به این نکته توجه داشت نیازی نیست که مطلب به صورت غلو شده بیان شود، چون حماسه‌هایی که در کشور ما وجود دارد به اندازه ای بزرگ است که به خودی خود عظیم بوده و احتیاجی به بزرگ نمایی ندارد.

صفارزادگان در انتها با بیان این‌که وضعیت موجود در منطقه ایجاد می‌کند ما کودکان خود را آگاه کنیم، تصریح کرد: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که به نوعی در آن اتفاقات مختلف روی می‌دهد، برای همین اگر به موضوعات انقلابی و امنیتی در انیمیشن بیشتر توجه کنیم به نوعی به کودکان خود نکاتی را آموخته‌ایم که در آینده می‌تواند برای کشور دستاوردهای خوبی داشت باشد که مهمترین وجه آن را در حوزه دفاعی می‌توان یافت. منظور این‌که این احساس و حس را در کودکان پرورش دهیم که دفاع از خاک و میهن جز الزامات است تا در سایه آن خانواده‌ها در امنیت زندگی کنند.

حسین صفارزادگان که آثار مختلفی را حوزه انیمیشن خلق کرده در جشنواره‌های مختلف جوایزی را کسب کرد که در توضیح زیر بخشی از آنها را می‌آوریم.

جایزه اول بخش انیمیشن جشنواره Festival Film International WIND امریکا برای فیلم قرمز – ۱۳۹۵

دیپلم افتخار برای بهترین پویانمایی از جشنواره کومش سمنان برای فیلم قرمز – ۱۳۹۵

دیپلم افتخار از جشنواره FESTIVAL FILM UNDERGROUND TAHOE
امریکا برای فیلم تمام رنگی – ۱۳۹۵

دیپلم افتخار از جشنواره فیلم مقاومت برای مرزداران خاک سرخ – ۱۳۹۵

نامزد دریافت جایزه برای بهترین گرافیک پویانمایی جشن خانه سینما برای فیلم قرمز – ۱۳۹۵

جایزه اول بخش انیمیشن جشنواره فیلم … ایران برای فیلم قرمز – ۱۳۹۴

جایزه اول بهترین کات سین از جشنواره بازی های رایانه ای تهران برای بازی پروانه – ۱۳۹۳

جایزه دوم مسابقه تصویرسازی چهره سایت سی جی آرت

منبع: ایکنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد