بازی‌های جدی به کمک درمان «اوتیسم» و «بیش‌فعالی» می‌آیند

به گزارش فناوری فرهنگی،استودیوی توسعه‌گر شبیه‌ساز به عنوان مجری این طرح و با نظارت اساتید و کارشناسان دانشگاه شهید بهشتی در حال طراحی و تولید پلتفرمی از بازی‌های ویدئویی است که متشکل از بازی‌های متنوع برای آموزش و آزمون هیجانات مختلفی چون خشم، خوشحالی، غم و غیره است که پس از اتمام تولید می‌تواند در مسیر بهبود کودکان مبتلا به مشکلاتی چون بیش‌فعالی و یا اوتیسم مؤثر واقع شود.

استفاده از بازی‌های ویدئویی جدی یا به تعبیر دقیق‌ترSerious Games یکی از به روزترین و نوآورانه‌ترین روش‌های تشخیص و بهبود اختلالات شناختی در کودکان است که در سطح دنیا مورد استفاده است.

اختلال کم‌توجّهی – بیش‌فعالی  (ADHD) یک اختلال رفتاری رشدی است  که معمولاً کودک توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعّالیّت بدنی غیر معمول و بسیار بالا برخوردار است. ADHD شایعترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است و حدود 3 تا 5 درصد کودکان قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می‌شوند.

اخیراً بهبود بیماری ADHD از طریق بازی با کودک (بازیِ درمانی) در بین متخصصین رواج یافته است. بازی‌های درمانی اصول درمانی زیادی را دربرمی گیرند و به بچه‌ها کمک می‌کنند تا دربارهٔ مشکلاتشان گفتگو کنند.

همچنین به آن‌ها مهارت‌های ویژه شناختی و رفتاری را یاد می‌دهد. برا مثال بچه‌ای که مشکلات خودکنترلی دارد مهارت‌های مهم اجتماعی مثل رعایت نوبت، گوش دادن به صحبت دیگران، رعایت قوانین بازی و غیره را نیز در حین بازی یاد می‌گیرد.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد