«پروانگی» درباره کودکان است/ به هنرمندان عرصه انیمیشن اعتماد شود

به گزارش فناوری فرهنگی، علی عزیزی کارگردان حوزه انیمیشن در حاشیه برگزاری سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان درباره انیمیشن کوتاه «پروانگی» گفت: «پروانگی» انیمیشن کوتاهی است که با تکنیک رنگ روغن کار شده و تم اصلی آن خانواده، اعتیاد و هر عاملی است که می تواند بنیان خانواده را به هم بزند در حقیقت این اثر تاثیر اعتیاد را روی فرزندان و کودکان به صورت سمبلیک به نمایش می گذارد. این راه هم باید بگویم که «پروانگی» پایان نامه کارشناسی ارشد من در رشته انیمیشن بود که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شد.

وی افزود: فیلم من درباره کودک است نه برای کودکان. در واقع من یک دختر ۷ ساله دارم و بر همین اساس نگرانی ام درباره کودکان و مشکلاتی را که ممکن است در خانواده برای آنها رخ دهد به تصویر کشیده ام زیرا این موضوع جزو دغدغه های خودم بود و آن را دستمایه کار قرار دادم. ضمن اینکه من آن زمانی که تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم اصلا نمی خواستم برای مخاطب کودک فیلم بسازم و جزو دغدغه من هم نبود.

عزیزی تصریح کرد: شاید موضوعی که در فیلم وجود دارد برای کودکان قابل درک نباشد زیرا روایت قصه برای کودکان قراردادها و قواعد خاص خود را دارد و باید با فیلم بزرگسالان متفاوت باشد. از همین رو امیدوارم از این به بعد در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان باکس های جدایی به همین منظور وجود داشته باشد و فیلم هایی که «برای کودکان» هستند از فیلم هایی که «درباره کودکان» ساخته می‌شوند، جدا شوند.

این کارگردان بیان کرد: به طور کل در این جشنواره برخی از فیلم ها برای کودکان بودند اما برخی فیلم ها را حتی نباید کودکان ببینند چون فضای سنگینی دارد و باید به خانواده ها اطلاع داده شود که بچه ها را برای تماشای این آثار با خود همراه نکنند.

عزیزی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: اساسا جشنواره جشنی است که در آن هنرمندانی با موضوع خاص و دغدغه مشترک دور هم جمع می شوند و درباره یک موضوع خاص با هم صحبت می کنند. به همین دلیل این رسالت اصلی جشنواره است بنابراین نباید توقع داشته باشیم که جشنواره تاثیرات گسترده و مدامی داشته باشد اما با این حال می توان راهکارهایی برای بهبود برگزاری آن پیشنهاد داد. یکی از مهمترین کارکردهای جشنواره این است که تلنگری بزند و ایجاد دغدغه کند.

این کارگردان ادامه داد: چند روز پیش هنگامی که در اکران فیلمم شرکت کردم کودکان زیادی را دیدم که برای تماشای آثار آمده بودند. من در آنجا احساس شرمندگی کردم که چقدر ما نسبت به تولید فیلم برای کودکان بی توجه هستیم. به همین دلیل فکر می کنم نسل ما فیلم های بهتر و بیشتری دیدند. امروزه با یک دانلود ساده می توان به فیلم های روز دنیا دسترسی پیدا کرد اما این موضوع مسئولیت ما را در حوزه تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان از بین نمی برد. ما به عنوان هنرمند وظیفه داریم خوراک فرهنگی مناسبی برای کودکانمان تولید کنیم از همین رو فکر می کنم آثار تلویزیونی و سینمایی ما نیازمند ارتقای کیفی هستند. در کنار این موضوع باید به هنرمندان و فیلمسازان حوزه انیمیشن هم اعتماد شود. ما در سال های اخیر شاهد اتفاقات خوب و حضور فیلم های انیمیشنی و کسب رتبه در جشنواره های جهانی بودیم. به نظر می رسد در حال حاضر پتانسیل خوبی در این حوزه وجود دارد و اگر مسئولان به صورت جدی با حوزه انیمیشن برخورد کنند شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی توضیح داد: به نظرم در حوزه تلویزیون هم باید به تولید آثاری بپردازیم که بیش از اینکه دنبال دادن پیام های اخلاقی که دغدغه فکری بزرگسالان است، باشنند کودکان را با خود همراه کنند. البته حساسیت سفارش دهنده ها و اعمال سلیقه آنها باعث می‌شود که آثار آنچنان که باید تولید نشوند به همین دلیل به نظرم باید در حوزه کارهای تخصصی دست هنرمند را باز بگذارند اما گاهی به قدری اعمال سلیقه می‌شود که هنرمندان باهوش و توانمند ترجیح می دهند وارد این بازی ها نشوند. درحال حاضر چند ایده در حوزه فیلم کوتاه دارم اما دغدغه اصلی ام این است که بتوانم برای تلویزیون آثاری را تولید کنم و امیدوارم بستر این موضوع فراهم شود.

عزیزی در پایان عنوان کرد: باید از هنرمندانی دعوت به کار شود که هم خلاقیت دارند و هم این حوزه ها و کودکان را می شناسند.

منبع:تیترامروز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد