آسیب جدی انیمیشن در پس دولتی شدن

به گزارش فناوری فرهنگی، یک انیماتور عنوان کرد : سفارش ارگان های دولتی برای ساخت انیمیشن ساختار داستان و گرافیک اثر را برای کودکان سنگین می کند و همین موضوع به این صنعت آسیب زده است.

برنامه ” گفت و گوی فرهنگی ” با موضوع ( انیمیشن های وارداتی و قاچاق و خطرات آن ) با حضور رسول قراری ، انیماتور و کارگردان و احمد نهاوندی ، کارشناس و مدرس انیمیشن روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه قراری با بیان اینکه در میان بیست فیلم مطرح و برتر دنیا هشت انیمیشن دیده می شود ، عنوان کرد : این موضوع نشان دهنده اهمیت و جایگاه انیمیشن در میان مردم و محبوبیت آن است.

وی از عدم شناخت رسالت انیمیشن از سوی برخی از انیماتورها گلایه کرد و گفت: برخی از همکاران من صرف اینکه یک اثر که محتوای سه بعدی و پویا نمایی داشته باشد ، نام آن را انیمیشن می گذارند ، در حالی که به مخاطب اصلی آن که کودکان هستند بی توجهی می شوند.

این انیماتور اضافه کرد : حتی در انیمیشن هایی که به صورت قاچاق به کشور وارد می شود مهمترین المان هایی که به کودکان ترغیب می شود ” امید ” است اما متاسفانه انیمیشن سازهای داخلی از این موضوع غفلت کرده اند.

قراری در ادامه به موضوع ساخت انیمیشن برای نهادهای دولتی اشاره کرد و گفت : سفارش ارگان های دولتی برای ساخت انیمیشن به این صنعت آسیب زده است چرا که کارفرمایان با در نظر گرفتن یک داستان که فیلمنامه و گرافیک آن در بیشتر موارد مناسب سن کودکان نیست ساختار نادرستی ایجاد می کنند و از طرفی شرکت هاب خصوصی قابلیت رقابت با انیمیشن خارجی را ندارند چراکه از نظر مالی توانایی به کارگیری انیماتور حرفه ای را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ساخت انیمیشن نسبت به فیلم هزینه بیشتری نیاز دارد ، اظهار کرد : بحث خواب سرمایه در این حرفه مطرح می شود.بنابراین افراد کمی برای سرمایه گذاری به سمت این حرفه گرایش پیدا می کنند.از سوی دیگر پخش کنندگان برای توزیع انیمیشن همکاری و سینماها نیز از اکران استقبال نمی کنند که همه این موارد نیز به کم بودن کیفیت کار انیماتور های کشور است.

در ادامه برنامه نهاوندی عنوان کرد : براینکه انیمیشن به عنوان کالا مطرح شود و صنعت آن رونق بگیرد باید اصل تعادل عرضه و تقاضا در آن برقرار باشد و چرخه مالی قوی در آن وجود داشته باشد ، در حالی که انیمیشن سازی در کشور نمی تواند این چرخه را ایجاد کند.

وی افزود : انیمیشن سازان بزرگ دنیا یک انیمیشن می سازند و علاوه بر فروش خود انیمیشن ، از طریق روش های متفرقه مانند اسباب بازی سازی و عروسک سازی درآمد کسب می کنند.اما یک انیمیشن در ایران آنقدر جذابیت ندارد که چند هفته کودک را مجذوب خود نماید.

این مدرس انیمیشن خاطر نشان کرد: وجه سرگرمی انیمیشن در ایران کنار گذاشته شده است.تخیل ، غافلگیری ، طنز ، زیبایی و طراحی خوب در کمتر انیمیشن ایرانی دیده می شود در حالی که نمونه خارجی همه این شاخص ها رعایت می شودو همین موضوع سبب افت کیفیت و شکست پروژه می شود و سرمایه گذاران را با ترس روبرو می کند.

منبع: گفت و گوی فرهنگی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد