سهم بازار 30 میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال ایران با خلاقیت جوانان محقق می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایران باید با استفاده از خلاقیت جوانان سهم خود را از  بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال از آن خود کند اما شکوفایی ظرفیت بسیار خوب سرمایه‌گذاری در این عرصه نیازمند توجه به خلاقیت و نوآوری جوانان است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، در مراسم افتتاح مرکز تصویرسازی رایانه‌ای (CGI) رایمون مدیا با اشاره به توانمندی کشور در حوزه تولید محتوای دیجیتال و انیمیشن گفت: ایران باید سهم خود را از  بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال از آن خود کند اما شکوفایی ظرفیت بسیار خوب سرمایه‌گذاری در این عرصه نیازمند توجه به خلاقیت و نوآوری جوانان است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان پیشرفت فناوری‌های حوزه انیمیشن را نیازمند حضور بخش خصوصی دانست و افزود: حوزه انیمیشن، حوزه‌ای نیست که به دست دولت پیشرفت کند و با وام شکل بگیرد؛ رشد این بازار نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بهره‌مندی، توانمندی خلاقانه و نوآوری جوانان و همچنین توجه به سرمایه‌گذاری‌های جسورانه است.

ستاری مهم‌ترین سرمایه برای پیشرفت این حوزه را شرکت‌های نوپا، فناوری، خلاقیت و نیروی انسانی دانست و افزود: این شرکت ها دارایی فیزیکی ندارند و از خلاقیت و دارایی‌های فکری به عنوان مهمترین سرمایه برای موفقیت در فروش و خلق ثروت بهره می برند.

وی با اشاره به تحولی که شرکت های نوآور در بازار سرمایه و اقتصاد ایجاد می‌کنند بیان کرد: این شرکت‌ها به زودی جای شرکت های بزرگ را خواهند گرفت و قطعاً زمینه‌ساز  تحولی بنیادین در اقتصاد خواهند شد همچنانی که اکنون نیز بسیاری از کسب و کارهای نوپا که از فعالیت آن‌ها کمتر از یک‌سال می گذارد مرزهای پیشین اقتصاد را جابجا کرده و اکنون به درآمدهای میلیاردی دست یافته اند.

وی افزود: رشد فزاینده و صعودی این شرکت‌ها به زودی موجب تحولی در محیط پیرامونی آنها و ایجاد کلونی‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد. اتفاقی که می بایست اطراف دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی نیز رخ دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با بیان اینکه کسب و کارهای نوپا فرهنگ جدیدی را وارد اقتصاد کشور کرد که دانش و خلاقیت سرا را به عنوان جایگزین خام فروشی مبنای تولید ثروت قرار می دهد افزود : با کسب و کارهای فناور یک فرهنگ جدید وارد ساختار اقتصادی کشور خواهد شد که البته این فرهنگ از سالیان پیش در میان ایرانیان وجود داشته است اما تکیه به درآمدهای نفتی آن را به دست فراموشی سپرده بود. بر مبنای این فرهنگ شیوه های پیشین تغییر کرده و جای خود را به فرهنگ نوین کسب و کار خواهند داد.

ستاری، اعتماد به نفس توأم با پشتکار و انگیزه جوانانی را که در محیط دانشگاهی پرورش یافته اند، مبنای این فرهنگ دانست و گفت: محیط جدیدی در حال شکل گیری در دانشگاه هاست و حرکت اجتماعی ایجاد شده که سبب می شود شاهد بسیاری از تحولات با سرعتی حیرت آور باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، راه اندازی این مرکز را نمونه ای برای آغاز شکل گیری کسب و کارهای حوزه انیمیشن دانست و گفت: این مرکز زیرساختی برای توسعه فعالیت های دانش بنیان در این حوزه است. اگر پای جوانان به این عرصه باز شود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب  خواهند شد.

 

نقش تعیین‌کننده ابزار انیمیشن در گسترش صنایع فرهنگی

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، با اشاره به ضرورت پیوند میان فرهنگ و فناوری گفت: مجموعه افتتاح شده یک مرکز فناورانه اما در حوزه فرهنگی است در حالیکه سالها فرصت سوزی مقوله فرهنگ و فناوری را مقابل یکدیگر دانستند و زمان زیادی صرف شد تا به اینجا برسیم و بدانیم که این دو مکمل یکدیگرند.

وی با بیان اینکه برای توسعه فرهنگ نیازمند فناوری‌های نرم هستیم گفت: جامعه فرهنگ به عنوان یک کالای مصرفی نیازمند بسته بندی است و می‌بایست در این حوزه عرضه مناسب حال و ویژگی های کالای فرهنگی، مورد توجه قرار گیرد.

آشنا با اشاره به نقش اثرگذار تولید محتوای دیجیتال در ترویج فرهنگ افزود: انیمیشن دارای مشکلات و محدودیت هایی همچون دیگر حوزه های رسانه نیست و با ابزارهای در اختیار خود فضا را برای رشد فرهنگی فراهم می کند.

 

بزرگترین مرکز انیمیشن و بازی ایران

به گفته احمدرضا نوری، مدیرعامل این مرکز، این مجموعه با فضای چهار هزار متر مربع در شهر تهران توانایی جذب و به خدمت گرفتن بیش از ۲۵۰ نفر از نیروهای فنی فعال متخصص را در حوزه انیمیشن بازی‌های رایانه ای داراست.

وی از این مرکز به عنوان پایتخت خلاقیت و فناوری  انیمیشن در کشور نام برد و گفت: این مجموعه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز انیمیشن و بازی ایران آماده ارائه خدمات به خلاقان، تولیدکنندگان و استعدادهای جوان است.

وی افزود: اکنون این مجموعه پس از دوسال فعالیت مستمر ضمن  کسب دانش فنی ساخت انیمیشن و بازی رایانه ای نمونه مناسبی را برای تولید محتوای دیجیتال مبتنی بر استانداردهای جهانی از یک سو و کمک به کسب و کارهای کوچک فناوران این حوزه از سوی دیگر فراهم کرده است.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، مفتح مدیرعامل شرکت مبین ایران، امیری‌نیا مدیر موسسه دانش بنیان برکت، اکرمی‌فر رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری، کرمی مشاور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سجادی نیری دبیر ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، سیدهاشمی قائم‌مقام ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، جلالی‌منش مدیرعامل موسسه دانش بنیان برکت، ستاری را در گشایش استودیوی ساخت انیمیشن کشور همراهی کردند.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد