تدوین برنامه‌های کاربردی برای صنعت اسباب‌بازی با برگزاری جشنواره

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل کانون، نشست برنامه‌ریزی سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با حضور مدیران و مسوولان این جشنواره و معرفی کمیته‌های برگزار کننده‌ی این جشنواره تشکیل شد.بر این اساس، مشروح بخشی از فعالیت‌های این دوره از سوی معاونت تولید کانون اعلام و از نهادهای وابسته، دعوت شد تا در این جشنواره فرهنگی مشارکت داشته باشند.

 

در این نشست مناف یحیی‌پور معاون تولید کانون، رویکرد این دوره از جشنواره را تاثیرات آموزشی اسباب‌بازی بر کودکان خواند و گفت: با توجه به این رویکرد توجه خانواده‌ها به کاربرد اسباب‌بازی معطوف خواهد شد و آن‌ها می‌توانند برای حل مشکلات مهارتی و اجتماعی فرزندان خود از این ابزار بهره ببرند.

 

یحیی‌پور افزود: به همین دلیل جشنواره به غرفه‌‌هایی که بار فرهنگی بیشتر دارند توجه خواهد داشت و از سوی دیگر غرفه‌ی خدمات مشاوره قرار است فرصتی را برای والدین و مربیان فراهم کند تا بدانند برای آموزش‌های اجتماعی و… از چه اسباب‌بازی‌ها و یا بازی‌هایی بهره ببرند.

 

یحیی‌پور در تشریح فعالیت‌های این جشنواره عنوان کرد: «در دو سال گذشته رویکرد جشنواره گردهم آمدن و انسجام در شناسایی فعالان حوزه‌ی اسباب‌بازی با نگاه به ترویج تولید اسباب‌بازی بومی و محلی بود. در دور دوم نیز بخش بازی‌های بومی، محلی اضافه شد که بر اساس آن 18 بازی همراه با بروشور به کودکان ونوجوانان آموزش داده می‌شد و آن‌ها فرصت داشتند این بازی‌های جمعی را اجرا کنند.

 

وی ادامه داد: اما هدف نهایی ما سر و سامان دادن به صنعت اسباب‌بازی است. هم‌اکنون در این صنعت شاهد ضعف‌هایی هستیم تشکل مشخصی متولی فعالان و عرضه کنندگان نیست و از لحاظ منابع علمی دچار ضعفیم. همچنین در بحث فناوری نیز نقص‌هایی را شاهدیم.

 

معاون تولید کانون، به تدوین اسنادی در همین زمینه تاکید کرد و از لزوم مشارکت متخصصان سخن گفت و افزود: تدوین اسناد اولیه با مشارکت متخصصان و تشکیل کمیته‌هایی در این حوزه در دستور کار ما قرار گرفته است. این اسناد به مراجع مرتبط، ارسال خواهند شد و با تایید آن‌ها می‌توان گام‌های بلندتری برداشت.

 

این مقام مسوول با معرفی کمیته‌های علمی، بازی‌های بومی- محلی، امور نمایشگاهی، مسابقه و داوری، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و دبیرخانه به مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و صندوق ذخیره‌ی امید در دور پیشین جشنواره اشاره داشت و از حضور سایر نهادهای مرتبط در این بخش برای رونق بخشی به جشنواره استقبال کرد. وی گفت: رونق بخشی به بازی‌های بومی– محلی و اهدای جایزه به دستاوردها و خلاقیت‌های موجود برای تشویق مخاطبان یا تولیدکنندگان می‌تواند بخشی از این همکاری‌ها باشد و دیگر نهادها ضمن مشارکت با کانون می‌توانند در بخش علمی نیز به این فضا رونق ببخشند و یا حتی با توجه به اهداف و مسوولیت‌های دستگاه‌ها داوری مستقلی داشته باشند.

 

معاون تولید کانون در ادامه از طرح جدید این جشنواره سخن گفت و تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای افزودن نمایشگاه کتاب به این جشنواره نیز آغاز شده است تا با گردآوری و یا حتی فروش کتاب‌هایی با موضوع بازی، فضای فرهنگی این جشنوار گسترده‌تر شود.

 

در پایان، یحیی‌پور از توجه دبیرخانه و برگزار کنندگان جشنواره به خواست و نیاز غرفه‌داران و بازدیدکنندگان خبر داد و عنوان کرد: پیش‌تر با آغاز ساعت کاری جشنواره در صبح هم خانواده‌ها امکان حضور نداشتند و هم غرفه‌داران به دلیل ساعت‌های کاری غیرمفید که همان صبح تا ظهر بود دچار مشکلاتی شدند. امسال این جشنواره از 24 تا 28 مرداد 1396 از ساعت 14 تا 22 برگزار خواهد شد.

 

گفتنی است؛ قرار است دومین نشست برنامه‌ریزی سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کانون، طی هفته‌های آینده، برگزار شود و در آن موسسات شرکت کننده، شرایط غرفه‌ها و نشست‌های علمی بررسی می‌شود.

منبع:شبستان

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد