تغییر ذائقه نسل جدید در بازی های رایانه ای

به گزارش فناوری فرهنگی، مهناز قدیری، کارشناس علوم تربیتی درباره نقش والدین در تربیت کودکان گفت: با توجه به گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی خانواده ها، باید به موضوع تربیت و پرورش کودکان توجه ویژه ای داشت.

وی با بیان اینکه زندگی آپارتمان نشینی بسیاری از آزادی های کودکان را محدود کرده است، خاطرنشان کرد: زندگی در آپارتمان، نبود حیاط و فضایی کافی برای بازی کودکان، شرایطی ایجاد کرده است که کودکان به سمت بازی های کم تحرک بروند.

قدیری با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی و اشتغال زنان، نوع نگاه به زندگی باعث شیوع تک فرزندی در بین خانواده ها شده است، افزود: تک فرزندی بسیاری از خانواده ها نیز کودکان را به سمت فردگرایی سوق می دهد.

کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه بازی های دوره کودکی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان دارد، تصریح کرد: در گذشته کودکان در بازی هایشان، کارهای تیمی و گروهی را می آموختند و برای حضور در جامعه آمادگی های لازم را کسب می کردند.

وی با بیان اینکه تک فرزندی، زندگی آپارتمانی، اشتغال طولانی مدت والدین و گسترش تکنولوژی همه دست به دست هم داده اند تا نسل جدید، نوع جدیدی از زندگی را تجربه کند، خاطرنشان کرد: بازی های رایانه ای در این میان نقش تعیین کننده ای در پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ایفا می کنند.

قدیری ادامه داد: خانواده ها نیز به دلیل کم هزینه بودن بازی های رایانه ای از این نوع سرگرمی فرزندانشان استقبال می کنند چرا که تصور می کنند کودکانشان در خانه می مانند و در فضایی ایمن به بازی می پردازند و به راحتی نیز می توانند آنها را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از والدین از آسیب ها و پیامدهای بازی های رایانه ای نامناسب آگاهی ندارند، تصریح کرد: بازی های رایانه ای علاوه بر ترویج فردگرایی، به تدریج سبک زندگی و ذائقه کودکان را تغییر می دهند.

کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای تکنولوژی اجتناب ناپذیر است، اظهارداشت: خانواده ها باید در انتخاب بازی های رایانه ای برای فرزندانشان دقت نظر بیشتری داشته باشند و حتی المقدور با برنامه ریزی بر بازی های رایانه ای فرزندانشان نظارت و کنترل داشته باشند.

وی ادامه داد: زمان بندی و اختصاص ساعاتی خاص از هفته برای بازی های رایانه ای، انتخاب بازی های مناسب با سن فرزندان، اختصاص زمانی برای بازی های گروهی با همسالان، سفر به دامن طبیعت، حضور در پارک ها و بوستان ها به همراه فرزندان، اختصاص زمانی برای بازی با کودکان از جمله راهکارهایی است که می تواند در بهبود کیفیت زندگی نسل جدید موثر باشد و کمک کند که از سبک زندگی اصیل ایرانی فاصله نگیرند.

منبع:شبستان

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد