بازی‌سازی جوانان در نیروی هوایی

به گزارش فناوری فرهنگی، مرکز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، چند سالی است که با اتکا بر نیروی جوان سربازی که در اختیار دارد، به تولید بازی‌های رایانه‌ای مشغول است.

این مرکز که تاکنون بیشتر با بازی‌های «شکارچی» و «صاعقه» شناخته می‌شود، در ادامۀ فعالیت‌های خود به عنوان مرکزی که در دل یک ارگان نظامی شکل گرفته، به دنبال گسترش برنامه‌های خود و ساخت بازی‌های بزرگ‌تر است. به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سروان حمید جندقی که به نوعی مؤسس این مرکز بازی‌سازی در نیروی هوایی ارتش محسوب می‌شود، در مورد چالش‌های پشت سرگذاشته و پیش‌ روی این مرکز می‌گوید: «پیدا کردن نیروی انسانی متخصص و کاربلد مهم‌ترین چالش پیش روی ما بود. مرکز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش برای فائق‌آمدن بر این چالش، ابتدا اقدام به شناسایی نیروهای متخصص از میان سربازان و نیروهای در اختیار خود کرده بود. در‌حال‌حاضر اما این مرکز به شناسایی نیروها قبل از جذب آن‌ها می‌پردازد و با برنامه‌ریزی انجام شده، افراد مستعد در زمینه‌های مختلف مورد نیاز از‌جمله برنامه‌نویسی، طراحی، آهنگ‌سازی و… به عنوان سرباز به این مرکز ملحق می‌شوند.».

 

سه پروژه با ده نفر

سروان جندقی با توضیح دربارۀ تیم فعلی این مرکز بازی‌سازی می‌گوید: «در‌حال‌حاضر یک تیم ۱۰‌نفره داریم و هم‌زمان روی سه پروژه کار می‌کنیم. بچه‌ها هر‌کدام در تخصص خودشان از خوب‌های این حرفه و این صنعت هستند و تجربه‌های خوبی در بازی‌سازی دارند. … کار ما امروز به این صورت است که هر کدام از بچه‌ها که خدمتشان تمام می‌شود و از گروه حذف می‌شوند، ما نفر بعدی را در همان تخصص جایگزین می‌کنیم. یعنی تیم امروز به شکلی بسته شده که مشخص است چند نفر باید در تیم باشد. تعداد بچه‌های فنی کار، برنامه‌نویس، آرتیست، آهنگساز و طراح مشخص است و در صورت کسر هر جایگاه از خدمت، نفر بعدی با همان شرایط و تخصص به گروه اضافه می‌شود.».

این مرکز بازی‌سازی تا‌کنون به دلیل شرایط خاصی که داشته، تنها به ساخت بازی‌های موبایلی اهتمام ورزیده و در روندی منطقی از شروع پروژه‌های بلندمدت و بزرگ پرهیز داشته است. با توجه به دیدگاه گسترشی این مرکز، ساخت بازی‌های بزرگ برای پلتفرم‌های دیگر دور از ذهن و برنامه به نظر نمی‌رسد.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان تنها مرجعی که مستقیماً به این مرکز بازی‌سازی کمک کرده است، شناخته می‌شود. سروان جندقی با اشاره به اینکه تا‌کنون بیشتر نیروهایی که با این مرکز آشنا شده‌اند، از طریق بنیاد ملی از وجود چنین مرکزی مطلع و به آن‌ها معرفی شده‌اند، از استقبال و حمایت بنیاد از زمان تأسیس این مرکز می‌گوید.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای حمایت بیشتر از این مرکز بازی‌سازی امکان استفاده از دوره‌های انستیتوی ملی بازی‌سازی برای اعضای این استودیو با تخفیف ویژه را فراهم کرده است. همچنین انستیتوی ملی بازی‌سازی به معرفی افراد برگزیدۀ دوره‌های این مرکز برای طی دورۀ سربازی در مرکز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش می‌پردازد.

در‌حال‌حاضر ده جایگاه تعریف شده در این مرکز وجود دارند که در‌صورتی‌که هر‌کدام از آن‌ها خالی بشوند، بهترین جایگزین ممکن برای آن در نظر گرفته خواهد شد. افراد مشمولی که موعد سربازی آن‌ها نزدیک است، می‌توانند به صورت داوطلبانه با تماس با این مرکز، آن‌ها را از مهارت‌های خود در این زمینه مطلع کنند. در صورت موافقت اولیه، مصاحبه‌های فنی و حضوری در مرکز بازی‌سازی انجام می‌شود و کسانی که موفق به گذشتن از این مراحل می‌شوند، با مراجعه به پلیس به اضافه ۱۰ فرم‌های اعزام به خدمت را ارسال کرده و ادامۀ فرایند جذب به صورت خودکار انجام خواهد شد.

 

ظرفیتی به نام سرباز وظیفه

سروان جندقی در‌این‌باره توضیح می‌دهد: «پتانسیلی در نیروهای مسلح وجود دارد به نام سرباز، امتیاز بزرگ سربازان این است که همیشه در حال به‌روز‌شدن هستند و به دانش روز مجهز هستند. هنر نیروی هوایی در این اقدام این بود که این پتانسیل را شناسایی کرد، به رسمیت شناخت و تصمیم گرفت از آن استفاده کند و خوشبختانه به لطف خدا جواب مثبتی هم از این تصمیم گرفت.».

مرکز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش تا کنون دو بازی به بازار عرضه کرده است که هر دو بازی بازخوردهای مثبتی دریافت کرده‌اند. بازی «صاعقه» ساختۀ این مرکز که در مهر ماه۹۵ عرضه شد، در نهمین جشنوارۀ ملی رسانه‌های دیجیتال در چهار بخش اصلی به عنوان نامزد حضور داشت و در نهایت موفق به دریافت جایزۀ اول در بخش گیم‌پلی شد. این بازی همچنین در ششمین جشنوارۀ ملی بازی‌های رایانه‌ای بنیاد هم در بخش بهترین بازی حادثه‌ای سال به عنوان نامزد دریافت جایزه حضور داشت. سروان جندقی در مورد بازخوردهای مثبت مخاطبان از این بازی می‌افزاید: «اتفاق مهم بازی صاعقه این بود که تعدادی از خانواده‌های شهدا با ما تماس می‌گرفتند، خانوادۀ خلبان‌ها تماس می‌گرفتند و پیام می‌دادند. خیلی‌ها ابراز احساسات می‌کردند و به ما می‌گفتند که با «صاعقه» و به‌ویژه با قسمت شهادت شهید دوران چقدر ارتباط برقرار کردند و چه حس خوبی در آن‌ها ایجاد شده است.».

مرکز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش در تلاش است با گسترش تجهیزات و توانمندی‌های این مرکز به زودی بازی‌های بزرگ‌تر و حتی شبیه‌سازهای حرفه‌ای برای استفادۀ نیروهای مسلح را تولید کند.

منبع:شهرآراآنلاین

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد