لزوم گفتگوی والدین با فرزندان در مورد انیمیشن ها/ تاثیر روانی پوشش نامناسب شخصیت‌های کارتونی بر کودکان

به گزارش فناوری فرهنگی، اعظم ذوالفقاری روان‌شناس  اظهار داشت: انیمیشن ها در قالب کارتون و بازی‌های رایانه‌ای تاثیر بسیاری بر روند رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان دارند. اگر از بعد مثبت بخواهیم به تاثیر انیمیشن بپردازیم می توان به قطعیت گفت برخی از انیمیشن‌ها که در قالب بازی به کودکان ارایه می شوند، تاثیر خوبی بر روند یادگیری آنها دارند.

وی بیان کرد: پوشش نامناسب شخصیت های کارتونی نیز می تواند باعث الگوبرداری غلط و مغایر با فرهنگ کشور در کودکان شود.

این روان‌شناس با اشاره به اهمیت نقش والدین در نظارت بر رفتار کودکان و نوجوانان عنوان کرد: یکی از کارهایی که والدین به عنوان ناظر باید انجام دهند این است که بعد از نمایش کارتون، در مورد موضوع آن با کودک بحث و گفتگو کنند و از او بپرسند چه معنا و مفهومی از تماشای کارتون درک کرده است.

ذوالفقاری در خصوص نقش خانواده، تصریح کرد: با توجه به تنوع کارتون هایی که هم اکنون پخش می‌شود، برخی خانواده‌ها حساسیت ویژه ای بر اثرگذاری و ارتباط این کارتون ها بر روی کودکانشان دارند؛ به همین منظور برخی از خانواده ها با بررسی نوع کارتون‌ و بازی‌های رایانه‌ای که کودکان با آن ها سر و کار دارند، برای آن‌ها محدودیت‌های خاصی را اعمال می‌کنند؛ در برخی از موارد حتی قبل از اینکه کودک کارتون را ببیند کارتون را مورد بازبینی قرار داده و پس از آن به آنان اجازه تماشا می‌دهند.

وی تاکید کرد: والدین باید در رابطه با مشاهده کارتون توضیحاتی را به فرزند خود بدهند تا از این طریق کودک بتواند بین دنیای خیالی و واقعیت تفاوت قائل شود و آن دو را از یکدیگر تشخیص دهد.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد