ضرورت نظارت هر چه بیشتر بر واردات اسباب بازی/اقلامی غیر استاندارد که دنیای کودکان را تهدید می‌کند

به گزارش فناوری فرهنگی، صنعت اسباب بازی یکی از پولساز ترین فعالیت های تولیدی در جهان محسوب می شود.

به واقع مشتریان اصلی این اقلام،کودکانی هستند که دلبستگی شدید میان والدین و آنها (از حیث روحی و عاطفی)، مجالی برای کم توجهی به این نیاز کودکان باقی نمی‌گذارد و کم نیستند والدینی که با یک اشاره کودک نسبت به خرید و تهیه اسباب بازی فرزند خویش اقدام می کنند.

از حیث روانشناسی کودکان نیز، خرید و تهیه این اقلام در رشد شخصیتی کودکان نقش بسزائی را ایفا می‌کند و به نوعی می توان گفت بخشی از ساختار دنیای ذهنی کودکان بواسطه همین محصولات، ساخته و پرداخته می شود.

به موازات این اهمیت برجسته و قابل توجه، لذا قاچاق اسباب بازی نیز مخاطره ای است که می‌تواند دنیای پاک و معصومانه کودکان را با چالش هایی جدی مواجه سازد، مشکلاتی که بخشی از آن متوجه ابعاد فرهنگی، ارزشی و اخلاقی می شود و وجه دیگر قضیه به حوزه مالی و اقتصادی کشور و پیامدهای مخرب این فعالیت نامبارک در عرصه مذکور(اقتصادی) معطوف می شود که به نوعی می تواند موجبات اختلال در فعالیت عادی و طبیعی کارگاه ها و واحدهای تولیدی اسباب بازی داخلیِ فعال در این مرز و بوم را فراهم سازد.

بر اساس گزارشات منعکس شده در رسانه ها، 25 درصد از اسباب بازی های موجودِ در بازار کشور، به‌صورت قاچاق و غیر قانونی وارد خاک ایران می شود.

به واقع این به معنای بومی بودن 75 درصد از اسباب بازی‌های دیگر نیست، بلکه از میان ادوات و اسباب بازی موجود در بازار برای کودکان، تنها بخشی از آن معطوف به تولیدات داخلی می شود و ما بقی مشمولِ محصولات خارجی می شود که البته از مجاری قانونی وارد کشور می شوند.

حسین رضائی، یکی از توزیع‌کنندگان عمده اسباب بازی در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به ضعیف بودن نظارت ها بر روندِ واردات اسباب بازی به کشور، اظهار داشت: بدون تردید بخشی از اسباب بازی موجود در بازار که از آن تحت عنوان محصولات قاچاق یاد می شود ،در سایه ضعف های نظارتی وارد و عرضه می شوند که باید برای کنترل و مهار آن با جدیت تمام اقدام شود.

وی افزود: اساساً ورود و عرضه اسباب بازی های قاچاق با مخاطراتی جدی در ابعاد گوناگون همراه است که بخشی از آن در قالب معضلات و تبعات منفی اقتصادی، بخش دیگر آن در چارچوب های فرهنگی و بخش دیگر نیز در عرصه سلامت کودکان قابل بررسی است.

این توزیع کننده عمده اسباب بازی در استان تهران عنوان کرد: در حوزه برخورد با قاچاق اسباب بازی دستگاه های بسیاری نقش دارند که ستاد مبارزه با کالای قاچاق، اتحادیه ذی‌ربط، سازمان تعزیرات حکومتی، شورای اصناف، مجموعه نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اماکن، نیروی انتظامی و…از نمونه های آن به شمار می روند.

رضائی گفت: در بخش قوانین نیز، ضوابط و دستور العمل های مقتضی، تعریف و طراحی شده، لذا متأسفانه در بخش اجرایی، شاهد وجود برخی نارسایی های هستیم که اگر غیر از این بود قطعاً امکان عرضه و یا ورود این میزان از اسباب بازی قاچاق در کشور وجود نداشت.

مقابله و مبارزه با اسباب بازی قاچاق در اولویت قرار گیرد

علیرضا خزائی،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به ضرورت در اولویت قرار گرفتن اسباب بازی در لیست اقلام و محصولات قاچاق که مقابله و مبارزه با آن در اولویت قرار گیرد،گفت: بر اساس اظهارات برخی از مسئولان ذی‌ربط، متاسفانه این محصولات در زمره اقلام اولویت دار در مقابله با قاچاق به شمار نمی روند که به اعتقاد بنده این موضوع از نقایصی است که باید در ارتباط با آن تجدید نظر و چاره اندیشی شود.

وی افزود: بدون تردید اولویت گذاری مبارزه با محصولات قاچاق، از مؤلفه‌ها و پارامترهای خاص به خود برخوردار است که بر مبنای فراگیری، جامعه هدف و مخاطرات احتمالیِ اقلام این‌چنینی ، نسبت به رِنج اولویتی آن تصمیم‌گیری می شود، اما به نظر می رسد در ارتباط با محصولات مذکور(اسباب بازی) تا حدودی کم توجهی شده، زیرا اقلامی که آینده و سرنوشت کودکان ما از حیث روحی، روانی و آموزشی با آن گره خورده از اهیمت بسزایی برخوردار است و باید در خصوص ضروریات و اولویت های مرتبط با آن، بازبینی و تغییر نگرشی جدی لحاظ شود.

کارشناس بازار عنوان کرد: البته طرح این موضوع به این معنا نیست که اساساً واردات اسباب بازیِ قاچاق، آزادنه است و دستگاه های متولی نیز هیچگونه حساسیتی در این خصوص ندارند و بعضاً در گزارشاتی که از کالاها و محصولات مکشوفه قاچاق، رسانه ای یا منتشر می شود با درج عنوان اسباب بازی قاچاق نیز مواجه می شویم، اما انتظار می‌رود ضریب برخورد، حساسیت، توجه و شناسایی و کشف این اقلام بیش از پیش افزایش یابد.

در حوزه تولید و طراحی اسباب بازی ضعف هستیم

احمد رضا نجم آبادی، یکی از فعالان حوزه تولید اسباب بازی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به لزوم لحاظ کردن فناوری و تجهیز مراکز تولید اسباب بازی به ادوات پیشرفته تر، عنوان کرد: متأسفانه در عرصه مذکور و فعالیت های تولیدیِ مربوطه، آن‌چنان که باید قوی و حرفه ای فعالیت نکرده ایم.

وی افزود:در حوزه طراحی نیز با ضعف های بسیاری مواجه هستیم و به تبع در چنین شرایطی، اقبال و گرایش جامعه به سمت اسباب بازی های خارجی چندان غیر منتظره به نظر نمی رسد.

این تولیدکننده اسباب بازی گفت:  باید با حمایت هر چه بیشتر دولت و تلاش هر چه بیشتر تولیدکنندگان و آموزش تخصصی در این خصوص، نسبت به پیاده ساختن طرح های بومی و ارزی مطابق و همسان با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی تلاش فزآینده تری لحاظ شود.

نجم آبادی عنوان کرد: یقیناً در صورت حُصولِ این امر و به موازات آن، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مضاعف به والدین، قادر خواهیم بود از سود آوری این فعالیت، به نحو مطلوب تری بهره مند شویم و حتی در بخش اشتغال نیز به توفیقات شایسته تری دست یابیم که قطعاً خروجی آن برای جامعه ، اقتصاد کشور ، والدین و کودکان که آینده سازان این مرز و بوم هستند مثمرثمر خواهد بود.

منبع: شبکه اطلاع رسانی طلا، جواهر و سکه تهران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد