وقتی بن تن و اسپایدرمن جای قهرمانان ملی را می‌گیرند!

به گزارش فناوری فرهنگی،انیمیشن، این روزها یکی از ابزارهای قدرتمند و تاثیرگذار بر ذهن کنجکاو کودکان است. این در حالی است که طبق آمار، اکثر کودکان در کشورمان تمایل به دیدن انیمیشن‌های خارجی دارند.
جلال اکرم نویسنده و روانشناس کودک در این باره در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شما در حال حاضر اگر به یک اسباب‌بازی‌فروشی بروید و از فروشنده بپرسید کدام اسباب بازی بیشتر خریداری می شود، فروشنده بدون هیچ فکری نام «تفنگ» را به زبان می‌آورد. وقتی کودک با تصاویر پر از خشونت مواجه می‌شود، این در رفتارش نهادینه می‌شود و دوست دارد با شما گلاویز شود و به شما شلیک کند. این کودک خشونت را به شکل های مختلف از جایی گرفته و می‌خواهد آن را به جایی دیگر انتقال دهد. این خطری است که می‌تواند به بزرگسالی هم برسد و فرد را به انسانی خشونت طلب نزدیک کند. طبق آمار 23/4 در صد جمعیت کشور را افراد زیر پانزده سال تشکیل می دهند و این در حالی است که تاثیرگذاری انیمیشن داخلی در برابر این جمعیت کافی نیست.
وی در مورد محتوای انیمیشن‌های داخلی گفت: باید در کودک ایجاد تفکر کرد. در حال حاضر باقر خان، ستار خان، میرزا کوچک خان جنگلی و قهرمان‌های معاصر مثل شهید حسین فهمیده در کجای انیمیشن‌های ما هستند؟! اینها جایی در میان قهرمانان کودکان ما ندارند. ما چقدر توانستیم این قهرمانان سرزمین مان را به کودکان معرفی کنیم؟
حامد جعفری تهیه‌کننده فیلم های انیمیشن درباره تاثیرگذاری انیمیشن‌های خارجی بر رفتار کودکان به خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: شما به سینمای رئال نگاه کنید؛ سالی حدود 100 تا 150 فیلم داریم. در این میان تنها دو تا سه فیلم‌ انیمیشن در سال ساخته می‌شوند که آنها هم سفارشی هستند و هدفشان تاثیرگذاری و ایجاد بازار برای این صنعت نیست.
وی تاکید کرد: انیمیشن هنری است که مثل بسیاری از هنرهای دیگر احتیاج به به تعادل در وزنه ساختار و محتوا دارد و این نکته‌ای است که در انیمیشن داخلی وجود ندارد.
بهرام عظیمی کارگردان سینما، هم در گفتگو با خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛بیان کرد: انیمیشن احتیاج به فرم مناسب و شخصیت‌پردازی جذاب دارد که تنها بر پایه پند و اندرز نباشد. داستان و ماجرای پر افت و خیز داشته باشد و موسیقی مخصوص کودک. ما اصلا موسیقی در انیمیشن‌های داخلی نداریم.
در پایان باید گفت، انیمیشن صنعتی است که برای جذب کودکان امروز احتیاج به حرکت به سوی صنعتی شدن دارد. این انتظار از مسئولان می‌رود که به تاثیر این صنعت بیشتر توجه کنند.

منبع:ستاره ها

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد