ادای دین به پی‌نماها در «قهرمان مدرسه‌ی ما»

به گزارش فناوری فرهنگی، انتشارات پرتقال رمان «قهرمان مدرسه‌ی ما» نوشته جیمز پترسون را با ترجمه‌ی زهرا غفاری منتشر کرده است.

قهرمان مدرسه‌ی ما را شاید بتوان ادای دینی به دوران اوج داستان‌ها و پی‌نماهای معروف به شمار آورد. دورانی که سوپرمن در اوج بود و آرزوی هر کودک و نوجوانی بود که یا خودش سوپرمن باشد یا یک‌روز از اتفاق جایی او را ببیند. دورانی که مرد خفاشی یا مرد عنکبوتی می‌توانستند با هر حرکت و تصمیمی که می‌گرفتند روی ذهن بچه‌ها و مخاطبانشان تاثیری به‌سزا داشته باشند. این‌ها قهرمانانی بودند که چند نسل مختلف از مخاطبان را می‌توانستند تحت تأثیر و سیطره‌ی نفوذ خود داشته باشند.

«کنی رایت» یک بچه‌ی معمولی است. اما فقط در مدرسه. مدرسه‌ی «م. ر. د» که همیشه پر از جنجال و آشوب است. اما کنی رایت در تصور خودش یک بچه‌ی معمولی نیست. او در تخیلاتش‌‌ همان سوپرمن یا مرد عنکبوتی‌ای است که می‌تواند به مردم کمک کند و مشکلات را از سر راه‌شان بردارند. او در خیال حلال تمام مشکلات لاینحل است. در ازای لطفی هم که به مردم می‌کند، هیچ انتظاری ندارد. فکر می‌کنید این ابرقهرمان می‌تواند به وضعیت نابسامان و بی‌نظم مدرسه‌شان سر و سامانی بدهد و ترتیبی اتخاذ کند که مدرسه‌ی «م. ر. د» هم در مسیر درستی که هر مدرسه باید باشد قرار بگیرد؟

کتاب قهرمان مدرسه‌ی ما در عین ادای دین پی‌نماهای معروف، احترام و اعتباری والا برای تخیل نیز قائل شده است. طوری که تنها راهی که کنی رایت برای نجات مدرسه به ذهنش می‌رسد پناه بردن و بها دادن به‌‌ همان تخیلاتی است که به زندگی‌اش رنگ و بویی از جذابیت می‌دهد. رایت که می‌داند فقط باید یک ابرقهرمان یا سوپرمن باشد که بتواند به وضعیت نابسامان مدرسه سر و شکلی بدهد و نظم و ترتیب را به آنجا برگرداند، تنها راهی که به ‌نظرش می‌رسد همین است که به نیروی تخیل خود پناه ببرد و ابرقهرمانی که از خود در ذهن ساخته را به نوعی واقعیت ببخشد. کتی رایت یک شاگرد معمولی با وضعیت درسی معمولی و تمام چیزهای معمولی است. اما حالا باید به یک ابرقهرمان که هیچ چیزش معمولی نیست و توانایی‌هایی بی‌نظیر دارد تبدیل شود. شاید گاهی برای انجام دادن کار‌ها و سر و سامان دادن به امور پیرامونمان باید از تخیل خود کمک بگیریم. تخیل و نیروی فکر سازنده گامی مثبت در جهت ساختن یک دنیای بهتر است. به‌هرحال قهرمانان داستان‌ها و پی‌نماها نیز صرفاً برای ساختن یک دنیای بهتر در ذهن خلاق نویسندگان‌شان ساخته و پرداخته شده‌اند. حالا نوبت ما است که با استفاده از تخیل خلاق به حل مشکلات جهان برویم.

رمان مصور «قهرمان مدرسه‌ی ما» را انتشارات پرتقال در ۲۸۰ صفحه قطع رقعی، در شمارگان هزار جلد و به قیمت ۱۴ هزار تومان به بازار کتاب کودک و نوجوان عرضه کرده است.

منبع: خانه پی نمای ایران 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد