کسب‎وکارهای خلاق دانشگاهی محیط جامعه را به سمت کارآفرینی متحول می‌کنند

به گزارش فناوری فرهنگی، سورنا ستاری در بازدید از مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا(س)، دانشجویان خلاق و نوآور را زمینه‌ساز تحول فرهنگی دانشگاه‌ها دانست و گفت: با توجه به ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده، می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نزدیک نه تنها دانشگاه‌های ما، بلکه فضای جامعه به واسطه کسب و کارهای نوآور دستخوش تحولی ساختاری شود.

وی با بیان این‌که جوانان موجب تغییر و تحول جدی فرهنگی و ساختاری شده و توانسته‌اند کسب و کارهای سنتی را تغییر دهند ، افزود: هر جا جوانان پای کار آمده اند زمینه تحول و تغییرات کسب و کارهای پیشین را ایجاد کردند و موجب تحولات اساسی از جمله تحولات فرهنگی شده اند و این موضوع، خاصیت نگرش استارتاپی است.

ستاری، به حمایت از شرکت‌های خلاق و نوآور در رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: یک سری از شرکت‌ها خلاقیت و نوآوری را مبنای خود قرار داده‌اند هستند و با این‌که پیچیدگی شرکت‌های بزرگ را ندارند اما زمینه بسیار مساعدی برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد دارند بسیاری از شرکت‌های دانشگاهی از جنس همین شرکت‌ها هستند و بر همین اساس حمایت از این شرکت‌ها را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در کنار فرهنگسازی و ترویج این زیست‌بوم کارآفرینی، حمایت از شرکت خلاق و نوآور در دستور کار است.

 

دانشگاه‌ها زمینه‌ساز ایجاد تحول اجتماعی هستند

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین در جمع رؤسای دانشکده‌ها، معاونان و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه‌الزهرا(س)، مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌ها را پیشرفت جامعه به کمک نوآوری فارغ‌التحصیلان دانست و گفت: رسالت دانشگاه‌های ما تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآمدی بوده است که بتواند از مسیر کارآفرینی، بدون اتکای به دولت و درآمدهای نفتی ارزش افزوده ایجاد کند.

رییس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، دانشگاه الزهرا(س) را یکی از ظرفیت‌های شکوفایی بانوان در عرصه کارآفرینی مبتنی بر فناوری‌های نرم برشمرد و گفت: این دانشگاه می‌تواند در کارآفرینی و اشتغال زنان بسیار اثرگذار و کمک‌کننده باشد .

 

باز شدن فضای نگرش استارتاپی در دل دانشگاه‌ها

ستاری، با تأکید بر این‌که  دانشگاه ها باید یک حرکت اجتماعی را شکل دهند و در گام نخست باید فرهنگ تکیه به پول دولتی درآمد نفتی و اشتغال دولتی را اصلاح کنند، گفت: شکل‌گیری شرکت‌های اسپین‌آف دانشگاهی، می تواند با ایجاد یک درآمد پایدار زمینه رشد و توسعه دانشگاه و سهولت حرکتش در مسیر نوآوری را فراهم کند.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، به رشد فرهنگ کسب و کارهای نوآور نسبت به سال‌های پیشین اشاره کرد و افزود: این فرهنگ اکنون در دانشگاه‌ها جای خود را گشوده است و دانشجو با مشاهده‌ی نمونه‌های موفق کسب و کارهایی که از دل دانشگاه برآمدند و درآمد میلیاردی کسب کردند، انگیزه لازم برای پای گذاردن در این مسیر را خواهد یافت.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، نقطه متقابل نگرش استارتاپی را رویکرد دولتی به موضوع پژوهش و اشتغال عنوان کرد و گفت: نگرش دولتی به پژوهش، فناوری و کسب و کار، خروجی‌هایی را منجر می‌شود که نه‌تنها در حل مشکلی از کشور ناتوان هستند،  موجب صرف هزینه‌های کلان می‌شوند.

وی، راه‌کار این چالش را نقش‌آفرینی بخش خصوصی به این عرصه‌ها دانست و گفت: شناخت بخش خصوصی از نیازها و ضرورت‌ها موجب می‌شود وروداین بخش به  عرصه پژوهش، زمینه رشد و پیشرفت را فراهم کند.

 

ظرفیت درخور توجه علوم انسانی در ایجاد ارزش افزوده

رییس ستاد توسعه فناوری نرم و هویت‌ساز، علوم انسانی را یکی از مهم‌ترین ظرفیت کارآفرینی برشمرد و گفت: معاونت‌های علمی حرکت در مسیر کارآفرینی علوم انسانی به کمک دانشگاه ها را آغاز کرده است چراکه دانشگاه‌ها دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه نرم و هویت ساز که می تواند منجر به کسب و کارهای پردرآمد شود.

ستاری، با بیان این‌که قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان با هدف ایجاد محیطی مساعد برای کسب و کارهای فناورانه اجرایی شد افزود: فضا که در ابتدا یک فضای محدود بود به بستری برای حضور بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان با فروش فراتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان توسعه یافته است، این در حالی است که فروش بسیاری از شرکت‌ها توانی است و کسب و کارهای نوپا به صورت هفتگی رشد دو رقمی را تجربه می‌کنند.

 

مرکزی برای رشد کسب و کارهای نوآور حوزه علوم انسانی

مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، با محور قرار دادن نیروی انسانی برگزاری جلسات کاری مشترک میان مرکز نوآوری و مرکز رشد، ارائه آموزش در حوزه مهارت‌های شغلی و کارآفرینی، دوره‌های مجازی کارآفرینی و حمایت از گروه‌های نوآور به دنبال ایجاد زمینه رشد کسب و کارهای نوآورانه دانشگاهی است.

این مرکز نوآوری، تشکیل و ارائه حداقل 3 تیم استارتاپ به مرکز رشد، ارائه 10 کسب و کار کامل شده، رشد بیش از 5درصدی تعداد شرکت کنندگان دانشجو و ارائه حداقل ۲ طرح صنعتی را برنامه‌های پیش‌بینی کرده است.

همچنین برگزاری رویداد های استارت آپ ویکند مشترک، رویدادهای حل چالش های صنعتی، برگزاری مسابقات کارآفرینی با مشارکت دانشجویان،  معرفی الگوهای موفق از برنامه‌های دیگری است که این مرکز نوآوری در راستای توسعه کارآفرینی دانشگاهیان الزهرا(س) در دستور کار خود داده است.

دانشگاه الزهرا با بیش از ۱۰ هزار نفر دانشجو دارای ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد زیست بوم کارآفرینی و نوآوری در دل دانشگاه هاست و می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه را با اشتغال و کارآفرینی دانشجویان تامین کند.

 

در این بازدید مهناز ملانظری سرپرست دانشگاه الزهرا (س)، محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد فناوری نرم و هویت ساز، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، مجید دهبیدی پور رئیس مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی شریف، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس و جمعی از روسای دانشکده‌ها و و معاونان دانشگاه الزهرا ستاری را همراهی کردند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد