امیدواری ها در بازار اپلیکیشن ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، همه گیر شدن گوشی های هوشمند در سراسر دنیا، بازار فروش بسیار خوبی برای آن به همراه داشته است. همزمان با ورود گوشی‌های هوشمند بازار اپلیکیشن ها نیز بسیار داغ شده است. از برنامه های کاربردی تا بازی ها هر کدام طرفداران خودشان را دارند. اگرچه اپلیکیشن ها قیمت بسیار زیادی ندارند اما تعداد بسیار زیاد کاربران منجر به فروش بالای آنها شده است که در نتیجه‌ی آن مبلغ فروش اپلیکیشن ها رقم قابل توجه ای خواهد شد. از طرف دیگر در بازی ها یا برنامه های کاربردی پرداخت های درون برنامه ای نیز وجود دارد که این مسئله نیز به گردش مالی بسیار زیاد اپلیکیشن ها کمک شایانی کرده است. در ایران نیز مانند دیگر کشورهای دنیا بازار اپلیکیشن ها تب داغی دارد و آمار ها ظرفیت بسیار بالای ایران برای کسب درآمد از این حوزه را نشان می‌دهد. کافه بازار به عنوان یک اپلیکیشن که دیگر اپلیکیشن ها را به معرض فروش یا دانلود رایگان قرار می دهد خود به عنوان مرجعی برای بررسی های بازار اپلیکیشن ایران تبدیل شده است. کافه بازار در بهمن سال ۸۹ توسط آقایان قایقچی، آرمندهی و جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف طراحی شد و در حال حاضر بالغ بر ۱۷ هزار نرم افزار های مختلف اندرویدی ایرانی در آن ارائه می شود و همچنین بالغ بر ۲ هزار توسعه دهنده ی اپ های موبایلی در آن فعالیت می کنند. در واقع کافه بازار به نوعی ویترین دیگر نرم افزار ها است. کاربران می توانند با ورود به کافه بازار نرم افزار های مختلف در دسته بندی‌های گوناگون را مشاهده کنند و در صورت تمایل آنها را خریداری کنند.

البته نرم افزارهای رایگان بسیاری نیز در کافه بازار در معرض دید کاربران قرار دارد. ناگفته نماند آمار هایی که از کافه بازار بیان می شوند تنها بخشی از آمار های مربوط به بازار اپ ایران است و این آمارها می توانند تا چند برابر بیشتر برای کل بازار اپ ایران وجود داشته باشند. البته جدای از فروشگاه‌های رسمی و معتبر، دانلود نرم افزارهای موبایلی از وب سایت های مختلف نیز صورت می‌گیرد که این مسئله آمار دانلود نرم افزارها را چندین برابر می کند. در سال ۹۵، ۳۳میلیون دستگاه اندرویدی ، کافه بازار را نصب کردند، بنابراین آمار های خرید و…  نیز از این جامعه آماری بیان می شود که البته جامعه آماری بسیار بالایی است که  به کمک آن می توان میزان رشد یا عدم رشد بازار اپلیکیشن در ایران را مورد بررسی قرار داد. در سال ۹۵ میزان درآمد توسعه دهندگان اپلیکیشن از بازار داخلی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بود که رقم قابل توجه ای می باشد.

کاربران ایرانی4/1 میلیارد دفعه نرم افزارهای مختلف کافه بازار را نصب یا به روز رسانی کرده اند. بالغ بر ۵/۵ میلیون کاربر ایرانی حداقل یکبار از کافه بازار خرید کرده اند(از سال ۸۹تا کنون). بالغ بر هزار تیم توسعه دهنده‌ی اپ های موبایلی در سال ۹۵ از طریق کافه بازار درآمد کسب کرده اند که مقدار قابل توجه ای می باشد. نکته مهم این است که کافه بازار تنها یکی از مراجع نصب و به روز رسانی اپ های موبایلی است و تعداد تیم‌های توسعه دهنده که توانسته‌اند در این حوزه درآمد کسب کنند قطعا بیش از این می باشند. ظرفیت بازار اپلیکیشن در ایران می تواند یکی از ستون های رفع معضل بیکاری مخصوصاً برای قشر تحصیل کرده باشد، که این مسئله در حال حاضر به یکی از نیاز های ضروری کشور تبدیل شده است. بیش از ۵۰ هزار برنامه موبایلی در سال ۹۵ توسط تیم های توسعه دهنده منتشر شده است که نشان دهنده ی حرکت برنامه نویسان به سمت بازار اپلیکیشن و حرکت رو به رشد و توسعه روز افزون تولید اپلیکیشن در بازار داخلی است. انتشار ۴۰ هزار برنامه و ۱۰هزار بازی موبایلی در سال ۹۵ نشان دهنده توانایی و علاقه توسعه دهندگان به تولید برنامه های مختلف موبایلی نسبت به بازی های موبایلی است. درآمد توسعه دهندگان اپ های موبایلی به دو صورت فروش و پرداخت های درون برنامه ای بدست می آید. در ایران در سال ۹۵ بیش از ۶۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از پرداخت های درون برنامه ای بود که نصیب توسعه دهندگان این حوزه شد. همچنین بالغ بر ۷ میلیارد تومان نیز درآمد حاصل از فروش اپ ها بود. ۵ درصد از کل تراکنش های مالی اینترنت مربوط به بازار اپلیکیشن است. تنها در سال ۹۵ بیش از 3 میلیون کاربر حداقل یک بار از کافه بازار خرید کرده اند و در مجموع سالهای اخیر بیش از 5/5 میلیون کاربر حداقل یک بار از کافه بازار خرید کرده اند. تعداد خریدهایی که  کاربران در سال 95 انجام داده اند بیش از 45 درصد رشد داشته است و این یعنی فضای عمومی کاربران ایرانی به سمتی می رود که گردش مالی بازار اپلیکیشن را رونق دوچندان خواهد کرد و این بازار نیز در سال های آینده دچار تغییرات بسیاری خواهد شد و رشد چشم‌گیری نیز خواهد داشت.

نویسنده: سید میلاد علیزاده

منابع: کافه بازار ، دیجیاتو

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد