شرکت‌های نوآور و خلاق مورد حمایت معاونت علمی قرار می‌گیرند

به گزارش فناوری فرهنگی،اسماعیل قادری‌فر مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به عنوان مثال استفاده از ظرفیت شرکت های فناور در حوزه حمل و نقل و رفع مشکلات آنها یکی از اولویت هایی است که معاونت علمی جزء ماموریت های خود قرار داده است.
وی افزود: استفاده از ظرفیت این شرکت ها نه تنها باعث استفاده از راهکارهای خلاقانه در بخش های گوناگون می‌شود بلکه اشتغالزایی وسیع و پایداری نیز در کشور ایجاد خواهد کرد.
به گفته قادری‌فر، معاونت علمی قصد دارد با فرهنگ سازی و توسعه اکوسیستم نوآوری از طریق حمایت از پلت فرم شرکت ‌های دانش بنیان و نوآور، نقش آفرینی آنها را در زنجیره ارزش عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی افزایش دهد که شرکت های فعال در حوزه هایی مانند حمل و نقل، توزیع میوه و تره‌بار، پروتئین و غیره نیز در این طرح مدنظر قرار دارند.
وی تصریح کرد: برخی شرکت های نوآور حمل و نقل در کشور با حمایت معاونت علمی و با تیم سازی درست، در عرض مدت کوتاهی توانستند به توسعه خوبی رسیده و پایداری خود را تضمین کنند.
مدیر کل برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت علمی همچنین بیان کرد: به عنوان مثال حوزه حمل و نقل بار در کشور یکی از حوزه هایی است که از طرف معاونت علمی ظرفیت سنجی و گزارشاتی نیز در همین خصوص تدوین شده تا با اقدامات تسهیل گرایانه و حمایتی دولت به ویژه وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط از جمله سازمان حمل و نقل راهداری کشور، از شرکت های خلاق فعال، توسعه حمل و نقل بار و مسافر را در این حوزه شاهد باشیم.
قادری‌فر ادامه داد: در قدم اول قصد داریم فعالان برتر این حوزه را به سمت صنایع خلاق سوق دهیم و در قدم بعدی به رفع مشکلات موجود بر سر راه فعالیت آنها بپردازیم و با حمایت و ایفای نقش تسهیل‌گرانه خود فعالیت آنها را در کشور توسعه دهیم. البته در این مسیر به یاری و همراهی عناصر اثرگذار و سیاست گذار این بخش نیز نیاز مبرم داریم .
وی اظهار کرد: شاید معاونت علمی نتواند با منابع مالی محدود حمایت های مالی موثری از شرکت ها داشته باشد ولی قطعا با دعوت از شرکت های سرمایه گذار بزرگ و بنگاه های اقتصادی و همچنین سرمایه گذاران جسورانه می توانیم فعالیت این شرکت ها را توسعه دهیم و موانع آن ها را از پیش روی برداریم .
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت علمی با بیان اینکه شناسایی فعالین نوآور حوزه ها گوناگون موثرترین راه برای حمایت از شرکت های فعال است، گفت: گام بعدی دعوت از متولیان این حوزه و رفع مشکلات موجود بر سر راه توسعه کسب و کار آنها است.
وی در ادامه با بیان اینکه موضوع فرهنگ سازی برای توسعه کسب و کارهای خلاق و نوآورانه یکی از رسالت های معاونت علمی است به فعالیت ها و برنامه های جامع ستاد توسعه فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برای اشاعه این فرهنگ در کشور اشاره کرد و از شرکت های حاضر خواست تا با آشنایی بیشتر با برنامه های این ستاد از خدمات آنها بهره مند شوند .
قادری‌فر با اشاره به ایجاد دبیرخانه برنامه حمایت از توسعه شرکت های خلاق در معاونت علمی که اخیرا ذیل ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز تشکیل شده است گفت: شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل که ضریب اشتغالزایی بالایی دارند و می توانند به رونق کسب و کار کمک کنند در قالب این برنامه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
در این کارگروه تخصصی نمایندگانی از شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل حضور داشتند و در خصوص مشکلات موجود بر سر راه فعالیت خود ارائه کردند که بالا بودن هزینه های تبلیغاتی، دشواری گرفتن مجوزهای مختلف از نهادهای گوناگون، نبود بیمه مسوولیت و بیمه بار، نبود تسهیلات بانکی با کمک های مالی دولت، دشواری تغییر فرهنگ مردم، صدور بارنامه الکترونیک و غیره از جمله این مشکلات بود که خواهان رفع آنها بودند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد