برگزاری نخستین همایش ملی بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی

به گزارش فناوری فرهنگی، نخستین همایش ملی بومی سازی آموزش زبانهای خارجی، به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی آذرماه ۹۶ در مرکز همایش‌های علمی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری نخستین همایش ملی بومی سازی آموزش زبانهای خارجی توسعه دانش و فناوری تولید منابع بومی آموزش عمومی زبان‌های خارجی عاری از آسیب‌های فرهنگی است.

محورهای این همایش شامل اصول و مبانی ناظر بر تهیه و تدوین منابع آموزشی زبان‌های خارجی شامل: زبان‌شناختی، روان‌شناختی، فرهنگی و غیره؛ رویکرد‌ها و روش‌های تهیه و تدوین منابع آموزشی زبان‌های خارجی؛ ابعاد هنری، فناوری و اقتصادی تهیه و تدوین منابع بومی آموزش زبان‌های خارجی؛ وضعیت موجود تهیه و تدوین منابع آموزشی زبان‌های خارجی داخلی و خارجی از منظر کیفیت محتوا، استمرار، استقبال ذی‌نفعان و رقابت‌ پذیری؛ تجارب کشورهای غیر انگلیسی زبان با تاکید بر کشورهای مسلمان در تولید منابع بومی آموزش زبان‌های خارجی؛ آسیب‌‌شناسی فرهنگی منابع آموزشی زبان‌های خارجی است.

همچنین از دیگر محورهای نخستین همایش ملی بومی سازی آموزش زبانهای خارجی می‌توان به چشم ‌انداز، اهداف، راهبرد‌ها و سیاست‌های تهیه و تدوین منابع بومی آموزش زبان‌های خارجی مطلوب؛ راهکارهای استفاده بهینه از فرهنگ اسلامی – ایرانی در تهیه و تدوین منابع بومی آموزش زبان‌های خارجی؛ استانداردهای بین‌المللی، نظام ارزشیابی و نقش مدرسان و فراگیران در تهیه و تدوین منابع بومی آموزش زبان‌های خارجی و زیر‌ساخت‌ها و الزامات تهیه و تدوین منابع بومی آموزش زبان‌های خارجی (قوانین و مقررات، دستگاه‌ها و نهادهای متولی، مدیریت، اعتبار‌بخشی و مشوق‌ها …) اشاره کرد.

 

بررسی پرداختن به جنبه‌های فرهنگی و سیاسی آموزش زبان

باید از زبان‏ برای انجام مقاصد خود سود ببریم و برای رسیدن‏ به «علم آموزش سرنوشت‏ساز» تلاش کنیم؛ یعنی برنامه آموزشی ما به نحوی باشد که جنبه‏های فرهنگی و سیاسی آموزش زبان ما را بخوبی بررسی کند و محصول این کار را در اختیار زبان ‏آموزانمان قرار دهد.

هدفمند کردن آموزش زبان‌های خارجی در قالب فرهنگ بومی و البته تعریف علمی ماهیت بومی‌سازی منابع و محتوای آموزشی زبان‌های خارجی و ترسیم فرآیند اجرایی آن از جمله مهم‌ترین کارهایی است که باید در راستای بومی‌سازی منابع و محتوای آموزش زبان‌ انگلیسی صورت بگیرد.

این همایش می‌تواند آغازگر حرکتی ارزشمند بوده و اطلاع رسانی و انتشار نتایج آن در سطح جامعه، حساسیتهای لازم را ایجاد و در ‌‌‌نهایت به اهداف مورد نظر دست یابد.

علاقه مندان تا ۳۰ مهرماه ۹۶ فرصت دارند تا اصل مقالات خود را به نخستین همایش ملی بومی سازی آموزش زبانهای خارجی ارسال کنند. ۱۵ آبان ماه همین سال مقالات پذیرش شده اعلام می‌شود و اول آذرماه سال جاری مهلت زمان ثبت نام در این رویداد است. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی مراجعه کنید.

نخستین همایش ملی بومی سازی آموزش زبانهای خارجی، به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آذرماه ۹۶ در مرکز همایش‌های علمی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد