الگوسازی مراکز نوآوری زمینه‌ساز رشد کسب و کار دانشگاهی

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در نخستین نشست مدیران مراکر نوآوری دانشگاه‌های کشور، این مراکز را الگوساز و هدایت‌کننده‌ دانشگاهیان به نوآوری و کارآفرینی عنوان کرد و گفت: مراکز نوآوری دانشگاه با کمک به شکل گرفتن الگوهای موفق کسب و کارهای نوآور دانشگاهی، زمینه‌ساز ترغیب دیگر دانشگاهیان به این سو باشند و آنان را برای  پای گذاردن در مسیر نوآوری و کارآفرینی هدایت کنند نگاه معاونت به این مقوله حمایتی بوده و دانشگاه ها خود نقش اساسی در رسیدن این مراکز به اهداف خود دارند.

وی ادامه داد: به واسطه‌ تلاش این مراکز، دانشجویان با مشاهده نمونه‌های موفق، مسیر تازه‌ای را برای کسب و کار خود به عنوان الگو قرار می‌دهند و به جای دنبال کردن مسیر پشت میزنشینی و کارمندی، ایده‌های نوآورانه خود را تحقق می‌بخشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، شکل‌گیری کسب و کارهای نوآور موفق دانشگاهی را زمینه‌ساز برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به‌واسطه خلاقیت و نوآوری برآمده از دانشگاه‌ها دانست و گفت: در شرایط کنونی مراکز نوآوری می‌توانند دانشگاه‌ها را در تربیت جوانانی که قرار است با نوآوری و کارآفرینی، ضمن حل چالش‌های اساسی، ارزش افزوده ایجاد کنند یاری کند. البته این مراکز باید تلاش کنند تبدیل به یک ساختار اداری و سازمانی نشده و چابک باشند.

ستاری تأکید کرد: چرخه‌ معیوب و دولت‌محور و عاملیت همه کارها در دولت باید اصلاح شود، زیرا این چرخه معیوب به ساختار نوآوری و کارآفرینی کشور آسیب می‌زند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: دانشجویان در دانشگاه‌هایی تحصیل می‌کنند که با سرفصل‌های کپی شده از دانشگاه‌های خارجی راهبری می‌شود. در درجه اول سرفصل‌ها باید با ساختار و فرهنگ کشور و به دست جوانان خلاق و نوآور با سیاست‌های جدید اصلاح شود.

وی شناساندن توانمندی‌های نهفته به جوانان و آشنایی آنان با الگوهای موفق کسب و کار را یکی از زمینه‌های اثرگذاری مراکز نوآوری در تحول فرهنگی برای شکل‌گرفتن زیست بوم کارآفرینی برشمرد و گفت: باید فرهنگ شرکت‌هایی که ارزش آن‌ها به خلاقیت نیروی انسانی آنهاست ترویج شود. مبنای ارزش‌گذاری‌های میلیارد دلاری بر خلاف گذشته دیگر دارایی‌های مادی و فیزیکی نیست.

ستاری، فعالیت استارتاپ‌ها در قالب مراکز نوآوری دانشگاهی را آغازگر یک جنبش تحول‌ساز اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: در مراکز نوآوری با شکل‌گیری استارتاپ‌ها، پیمودن نخستین گام‌ برای یک تحول اجتماعی تمرین می‌شود و با هدایت جوانان به این مسیر، زمینه‌های فرهنگی نسل آینده مهیا می‌شود.

وی با بیان این‌که استارتاپ‌ها اعتماد به‌نفس، ایستادگی و پشتکار را به عنوان مبنای موفقیت نسل جوان کشور ترویج می‌کنند از هر ۱۰ استارتاپ ممکن است یک یا ۲ مورد موفق شوند، اما تجربه علمی نشان داده است استارتاپ های شکست خورده از این راه باز نمی‌گردند و با درس گرفتن از تجربه‌های خود، با عزمی راسخ‌تر و نگاهی گسترده با ایده‌ای نو در این مسیر به حرکت ادامه می‌دهند زیرا در منطق استارتاپی یادگیری و کسب تجربه‌های نو مفهومی در برابر شکست است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، افزود: استارتاپ‌ها مجالی برای یادگیری، کسب تجربه و تعامل های اجتماعی هستند و راهبرهای مراکز نوآوری، با ایفای نقش هدایتگر و پشتیبان در این راه به کمک جوانانی می‌آیند که می‌خواهند با اعتماد به‌نفس، جسارت و شجاعت خود ایستادگی در برابر شکست را ممکن کنند.

وی با بیان این‌که اکنون زیرساخت‌های لازم در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر مانند ارائه تسهیلات، بسترهای کارآفرینی از جمله مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها ایجاد شده است، اثرگذاری این زیرساخت را مستلزم بازساخت فرهنگی در سطح جامعه دانست و گفت: خوشبختانه این تحول فرهنگی از دل دانشگاه‌ها آغاز شده است و نمونه آن را می‌توان در شکل‌گیری کسب‌وکارهای دانشگاهی و جهت‌گیری دانشگاه‌ها به این سو شاهد بود.

ستاری اظهار داشت: سرمایه‌گذاران کلان در حوزه‌های نفتی و پتروشیمی اکنون عرصه کسب و کارهای نوآور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند، زیرا به این درک رسیده‌اند کسب و کاری که رشد چند ده‌برابری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تجربه می‌کند، بهترین فضا برای سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ادامه داد: اگرچه همچنان مشکلات و موانع متعددی فراروی کسب و کارهای نوآور قرار دارد، اما این کسب و کارها با توانمندی خارق‌العاده شان در تغییر ساختارهای سنتی که برگرفته از ماهیت پویا و خلاق آن‌هاست فضای پیرامونی را دست‌خوش تحول می‌کنند. در این راه همواره یک گام جلوتر از قوانین سنتی هستند و نمونه‌ موفق این باور را می‌توان در کسب و کارهای موفق خدماتی که این روزها بازارها را در دست گرفته‌اند مشاهده  کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که جوانان صرفاً نیازمند فضای مساعد برای انجام فعالیت خود هستند افزود: مادامی که جوانان فضای مساعدی در اختیار داشته باشند می‌توانند تحول آفرین بوده و با این کسب و کارها، دست سودجویان را کوتاه کرده و رفاه را به جامعه بازگردانند.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد