تاثیر سریال شهرزاد در معرفی زیورآلات سنتی/لزوم الگو سازی مصرف محور

به گزارش فناوری فرهنگی، بهمن نامور مطلق در نشست خبری که به منظور ساخت مجموعه مستند «دست آفریده ها» امروز ۲۵ مرداد ماه در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، به ضرورت همکاری میان صدا و سیما و معاونت صنایع دستی اشاره و بیان کرد: هم فرآورده های دستی را می توان در شمار صنایع خلاق به حساب آورد هم رسانه را. از این رو امید می رود شبکه های مختلف تلویزیونی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشند تا بتوانند فرهنگ و صنایع دستی ما را به خوبی به مردم معرفی کنند چرا که هم ما به رسانه ها و هم رسانه ها به ما احتیاج دارند.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه تصویری که تاکنون از صنایع دستی ارائه شده تولیدمحور بوده، در حالی که ما به برنامه های مصرف محور نیاز داریم، گفت: مستندهایی که تاکنون درباره صنایع دستی تولید و از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شده عمدتا بر تولید تکیه داشته و پیشکسوتان صنایع دستی را معرفی کرده است در حالی که مشکل اصلی ما در زمینه فروش است پس بهتر است به سمت تولید برنامه های مصرف محور برویم و بیشتر به الگوسازی مصرف بپردازیم و تلویزیون می تواند نقش مهمی در ارائه و ترویج الگوهای  مصرف صنایع دستی داشته باشد.

نامورمطلق به تاثیرگذاری بیشتر مستندها و قالب های داستانی اشاره و بیان کرد: گرچه امروز دوره پایان ژانرها و قالب هاست و مرز میان قالب ها کمرنگ شده و قالب مستند تفاوت چندانی با قالب داستانی ندارد اما توده مردم با فیلم ها و مستندهای داستانی ارتباط بیشتر و بهتری برقرار می کنند و خوب است اگر کارگردان ها و تهیه کنندگان مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی و حتی تولیدکنندگان فیلم های شبکه خانگی بیشتر از گذشته بیشتر به صنایع دستی توجه کنند و به اهمیت آن پی ببرند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر سریال شهرزاد بر معرفی و ترویج زیورآلات سنتی گفت: ما هر قدر به این مقوله می پرداختیم به اندازه یک سریال پرمخاطب نمی توانستیم در معرفی و افزایش میزان فروش این نوع زیورآلات تاثیر داشته باشیم. ساخت سریال شهرزاد و استفاده از زیورآلات سنتی در آن باعث شد گردش مالی این رشته از صنایع دستی بسیار بالا رود و به خوبی معرفی شود. حالا امید ما این است که در دیگر سریال ها و فیلم های سینمایی و تلویزیونی هم از صنایع دستی استفاده بیشتر و بهتری شود.

علی حاجی شیزری هم به سریال «دست آفریده ها» و چگونگی ساخت آن اشاره و بیان کرد: ما تجربه موفقی را در تولید سری اول مجموعه «دست آفریده ها» داشتیم حالا سری دوم این مجموعه مستند داستانی در ۳۰ قسمت ۲۰ دقیقه ای تولید می شود و به معرفی صنایع دستی ۸ استان می پردازد.

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی همچنین بیان کرد: اعتبار مالی لازم برای ساخت مستند «دست آفریده ها» تامین، رشته ها و کارگردان ها مشخص شده اند و رویکرد ما در ساخت این مجموعه آموزشی، مستندنگاری بوده است.

شیزری با اشاره به استان هایی که در مجموعه «دست آفریده ها» به صنایع دستی شان پرداخته می شود، گفت: ما در استان کرمانشاه به معرفی گلیم بافی، نمدمالی، گیوه بافی، چاقو و ادوات فلزی؛ در استان همدان به سفال لالجین، سراجی سنتی و منبت ملایر و تویسرکان؛ در استان قم به تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، خر مهره سازی و طراحی سنتی (نقشه فرش) و در استان چهارمحال و بختیاری به نمدمالی، لباس های محلی، قفل سنتی و رنگرزی سنتی توجه کرده ایم.

او در ادامه به استان های دیگر اشاره و بیان کرد: در استان گلستان به زیورآلات ترکمن، نمدمالی قزلباش و پلاس بافی؛ در استان گلستان به نازک کاری چوب، جولایی، شال بافی و وتری سازی (جعبه جواهرات)؛ در استان اردبیل به جاجیم بافی، ملیله سازی نقره، ورنی بافی و سراجی سنتی و در استان قزوین به پن بافی، زره بافی، سبدبافی، تراش شیشه و نقاشی لاکی یا همان نقاشی روی چوب پرداخته ایم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد