نگاه نسبت به صنعت اسباب‌بازی، شعارزده است

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از اداره کل روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حسین پژمان – مدیر شرکت «طراحان خلاق فردای پارسه» – در توضیح محصولات ارائه‌شده‌ توسط این شرکت در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، گفت: این روزها همه به سمت اسباب‌بازی‌های الکترونیکی یا خاص می‌روند، اما ما همچنان معتقدیم اسباب‌بازی‌های کاغذی قابلیت آموزش مهارت‌ها را به کودکان دارند، از همین رو اساس کار را روی اسباب‌بازی‌های کاغذی گذاشته‌ایم.

او ادامه داد: عروسک‌های انگشتی کاغذی با عنوان کلی «فیشکا» ارائه شده‌اند. فیشکا در زبان آذری به معنی سوت است. این مجموعه در سه بسته و هر بسته شامل چهار محصول است. این بسته‌های عروسکی حدود ۲۵ حیوان را شامل می‌شوند و قرار است در آینده توسعه پیدا کنند و برای آن‌ها داستان و کتاب تعریف شود. بسته این محصولات به‌صورت خط‌های تا خورده ارائه شده و کودکان همراه مربی یا والدین خود براساس دستورالعمل، آن ‌را تا می‌زنند تا قطعات را به هم بچسبانند و عروسک انگشتی بسازند.

به گفته‌ی پژمان، عروسک‌های انگشتی کاغذی برای گروه سنی سه سال به بالا و در بهترین حالت، برای کودکان پنج یا شش ساله مناسب هستند.

وی اظهار کرد: شرکت «طراحان خلاق فردای پارسه» مجموعه‌ای جوان است که اعضای آن از میان دانش‌آموختگان رشته‌ طراحی و گرافیک و آشنا به علم تولید و بسته‌بندی هستند. این مجموعه به حوزه ساخت اسباب‌بازی هم وارد شده‌اند.

پژمان همچنین درباره «پیکزل» (دیگر محصول این شرکت) توضیح داد: «پیکزل» ترکیبی از پازل و پیکسل و فرآیند ساخت آن مثل پازل است. در این محصول، تصاویر به‌صورت خلاصه و آنالیز ارائه شده‌اند. هر تصویر، به دو یا سه رنگ و در نهایت، چهار رنگ خلاصه و پیکسلایز و سپس به مربع‌های دو در دو تقسیم می‌شود تا مانند پازل در کنار هم قرار بگیرند و تصویر پیکسل‌مانند در نهایت ارائه شود. این محصول بیشتر برای نوجوانان هشت ساله به بالا مناسب است و بیشتر جنبه سرگرمی و دکوراتیو دارد. این محصول در سه سطح ساده، متوسط و سخت حاوی تصاویر انیشتین، فریدا، سنجاب، نهنگ، بابانوئل، تمساح، پنگوئن، جوجه تیغی و کوسه است.

او در پاسخ به این پرسش که محصولات این شرکت برای تقویت کدام مهارت در کودکان تهیه شده‌اند؟ گفت: عروسک‌های انگشتی کاملا به تقویت حس لامسه و مهارت قدرت تفکر برای چگونگی تا کردن کاغذ و ساخت محصول کمک می‌کنند.

مدیر این شرکت در پاسخ به این پرسش که آیا کودکانی با نیازهای ویژه هم در طراحی و تولید محصولات شرکت مورد توجه قرار گرفته‌اند؟ اظهار کرد: کارهایی که در این نمایشگاه ارائه شده، نتیجه نخستین خط تولید ما است. اگر بازخورد خوبی از بازار بگیریم، در آینده مجموعه عروسک کاغذی انگشتی دیگری را در دست تولید داریم که بسیار ساده‌اند و فقط با چرخش یک کاغذ، کودک می‌تواند حجمی را درست کند. این عروسک‌های کاغذی به نوعی ترکیبی از علم اوریگامی، تا کردن و چسباندن هستند و می‌توانند برای کودکان با نیازهای ویژه هم استفاده شوند.

به گفته‌ی پژمان، سابقه کار این شرکت ۱۵ سال، اما مدت فعالیت آن در حوزه اسباب‌بازی یک سال است. البته سه سال پیشینه تحقیق و توسعه دارد. این شرکت سال گذشته در حوزه اسباب‌بازی ثبت شد و برای نخستین‌بار در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کرده‌ است.

برای اسباب‌بازی مثل کتاب سرمایه‌گذاری کنند

محسن رجبی – یکی دیگر از تولیدکنندگان اسباب‌بازی – با برشمردن مشکلات پیش روی صنعت اسباب‌بازی، گفت: علاوه بر مشکل توان اقتصادی نداشتن مصرف‌کننده که سبب خالی ماندن سبد خانوار از اسباب‌بازی شده، شیوه نگاه حاکمیتی و دولتی به این صنعت نیز شعارزده است.

او ادامه داد: از طرف بخش حاکمیتی و دولتی هیچ‌گونه حمایت اقتصادی از صنعت اسباب‌بازی در ۳۰ – ۴۰ سال گذشته نشده و اکنون هم فقط در حد شعار و به‌صورت نظری و تئوری حمایت‌هایی شده است.

رجبی افزود: سال‌هاست که می‌گوییم اسباب‌بازی یک کالای فرهنگی هست، اما واقعا به این گفته اعتقاد داریم؟ آیا واقعا در عمل و سیاست‌گذاری‌ها به اسباب‌بازی به‌عنوان یک کالای فرهنگی نگاه کرده‌ایم؟ من به‌عنوان یک فعال در زمینه اسباب‌بازی تنها یک درخواست از مسوولان دارم که اگر به اهمیت اسباب‌بازی در سبد خانوار و تاثیرهایی که کودکان از این محصول بسیار راهبردی می‌گیرند، اعتقاد دارند، پس به اسباب‌بازی به‌عنوان یک کالای فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشند و حداقل مانند کتاب، در این زمینه نیز سیاست‌گذاری کنند.

این تولیدکننده درباره دیگر چالش‌های این حوزه توضیح داد: گردش مالی در این بازار عدد خوبی را نشان می‌دهد، اما خیلی خوش‌بینانه، بیش از ۸۰ درصد این بازار متعلق به واردکنندگان اسباب‌بازی است و تنها ۲۰ درصد آن در کنترل و اختیار تولیدکننده داخلی است؛ اما چرا این وضعیت وجود دارد و چرا تولیدکننده داخلی تلاش نمی‌کند تا سهم خود را بیشتر کند؟ دلایل مختلفی برای این مساله وجود دارد؛ ساختار منظم‌تر و قدیمی‌تر توزیع و شبکه فروش اسباب‌بازی‌های خارجی در کشور یکی از آن‌هاست. دلیل آن هم سابقه بیشتر واردات نسبت به تولید در ایران است.

رجبی اضافه کرد: در سال ۱۳۵۸ واردات اسباب‌بازی ممنوع شد، ولی در همان دوران به‌خاطر شرایط خاصی که اقتصاد ایران با آن مواجه بود، تولید جدی در زمینه اسباب‌بازی در کشور ایجاد نشد. در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ اگر اشتباه نکنم، واردات اسباب‌بازی دوباره آزاد شد و بازار تشنه اسباب‌بازی خیلی سریع در اختیار واردکنندگان قرار گرفت و شبکه‌سازی توزیع و فروش هم به نوبه خود گسترش پیدا کرد؛ اما تولید در آن زمان هم بسیار اندک و محدود بود.

ایران بهترین تولیدکننده اسباب‌بازی در منطقه است

او ادامه داد: در کنار همه مشکلات تولید و بدبینی مصرف‌کنندگان به این حوزه، اما در حداقل ۱۰ سال گذشته شرایط به مراتب بهتر شده و سهم تولید داخلی از کمتر از ۵ درصد، به حدود ۲۰ درصد رسیده است.

این تولیدکننده ادامه داد: شاید گفته شود که اسباب‌بازی گردش مالی خوبی دارد، پس باید سرمایه‌گذار و تولیدکننده توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد. این توجه وجود دارد و به سرعت در حال رشد و توسعه است. اگر ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم که تقریبا شرایط مشابهی به لحاظ سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی با ما دارند، به جرأت می‌توان ادعا کرد که ایران بهترین تولیدکننده اسباب‌بازی در منطقه است. ما کشوری هستیم که حداقل در زمینه‌های مختلف اسباب‌بازی، از بازی‌های فکری گرفته تا سرگرمی‌ها، دارای تولیدکننده و اسم‌های تجاری هستیم و شما این مساله را در بیشتر کشورهای اطراف خودمان نمی‌بینید، اما هنوز ظرفیت‌های خالی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و باید با حمایت بخش‌های حاکمیتی و دولتی و تلاش بخش خصوصی به آنچه حق کشوری با عظمت ایران است، برسیم.

او درباره راهکارها در این زمینه، توضیح داد: قرار گرفتن اسباب‌بازی در طبقه محصولات فرهنگی و استفاده از شرایط موجود برای این محصولات، ورود اسباب‌بازی و ابزارهای آموزشی به مدارس و سیستم آموزشی کشور، فرهنگ‌سازی در جامعه و خانواده‌ها برای توجه بیشتر به مقوله اسباب‌بازی، سیاست‌گذاری‌های درست و صحیح در دو بخش اقتصادی و سیاسی کشور برای رونق صنایع داخلی و در کنار آن‌ها اسباب‌بازی، بخشی از گام‌های مهمی است که در این راستا باید برداشت.

رجبی اظهار کرد: دولت باید با اختصاص بخشی از بودجه‌های مربوط به مبارزه با تهاجم فرهنگی نسبت به توسعه صنعت اسباب‌بازی در کشور کمک کند. گنجاندن مطالبی درباره اهمیت اسباب‌بازی در کتاب‌های درسی، در تغییر رویکرد جامعه نسبت به این کالا موثر خواهد بود. همچنین برای بخش خصوصی که در زمینه تولید اسباب‌بازی مشغول به فعالیت‌اند نیز پیشنهادی دارم که جهانی و حداقل منطقه‌ای فکر کنند، ما جهانی فکر نمی‌کنیم و این باعث می‌شود که بازاری محدود داشته باشیم.

اعلام برگزاری نشست‌های تخصصی برای اسباب‌بازی

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۴ مردادماه شروع به کار کرده است و در سومین روز این جشنواره نشست‌های تخصصی «بررسی راه‌کارهای تولید اسباب‌بازی با رویکرد اقتصادی» و «ترویج نمازخوانی در تولید اسباب‌بازی» برگزار می‌شود.

در اولین نشست که از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود، فریدون واحدی، حمید بهرامی، یاسر مهری و محسن رجبی سخن می‌گویند. همچنین محمد مظفر، منصور سرگزی، حجت‌الاسلام علیرضا قندی و مسعود دریس سخنرانان «ترویج نمازخوانی در تولید اسباب بازی» در ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ هستند.

فرزانه بابایی – طراح و عروسک‌ساز – نیز در همین روز، کارگاهی را با عنوان «طراحی تا آماده‌سازی تولید یک عروسک» برگزار خواهد کرد که علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در آن حضور پیدا کنند. همچنین در این روز، کارگاهی مخصوص مربیان مهدها و مربیان کانون با موضوع رباتیک برگزار می‌شود.

سومین جشنواره اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا ۲۸ مردادماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برپا خواهد بود.

منبع: میهن امروز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد