جشنواره ای که پل ارتباطی میان طراح و تولیدکننده است

به گزارش فناوری فرهنگی، سومین جشنواره اسباب بازی با حضور بیش از ۹۰ نهاد و تولیدکننده، از ۲۴ مردادماه، کار خود را آغاز کرده و تا  بیست و هشتم ماه جاری در مرکز آفریننش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه دارد.

محسن رجبی، یکی از تولیدکنندگانی است که در سومین جشنواره اسباب بازی شرکت کرده و معتقد است: مشکلات اقتصادی موجب شده تا سبد خانوار از اسباب بازی خالی بماند. از طرف دیگر، بخش دولتی هم هیچ‌گونه حمایت اقتصادی از صنعت اسباب‌بازی در ۳۰ – ۴۰ سال گذشته نکرده و همه چیز فقط در حد شعار باقی مانده است.

به گفته این تولیدکننده، سال‌هاست که می‌گوییم اسباب‌بازی یک کالای فرهنگی هست، اما واقعاً به این گفته اعتقاد داریم؟ آیا در عمل و سیاست‌گذاری‌ خود به اسباب‌بازی به عنوان یک کالای فرهنگی نگاه کرده‌ایم؟ به باور من چنین اتفاقی نیفتاده و من من به عنوان یک فعال در زمینه اسباب‌بازی تنها یک درخواست از مسئولان دارم و آن، این  که اگر به اهمیت اسباب‌بازی در سبد خانوار و تاثیر آن بر کودکان پی برده اند، توجه ویژه‌ای ه اسباب بازی داشته و همانند کتاب برای آن سیاست گذاری کنند.

رجبی ۸۰ درصد درآمد حاصل از فروش اسباب بازی را متعلق به واردکنندگان  می داند و می گوید:  گردش مالی در این بازار عدد خوبی را نشان می‌دهد، اما بیش از ۸۰ درصد سود حاصل از این بازار، متعلق به وارد کنندگان اسباب‌بازی است و تنها ۲۰ درصد آن در کنترل و اختیار تولید کننده داخلی است. حالا چرا این وضعیت وجود دارد و چرا تولید کننده داخلی تلاش نمی‌کند تا سهم خود را بیشتر کند، دلایل مختلفی دارد که ساختار منظم‌تر و قدیمی‌تر توزیع و شبکه فروش اسباب‌بازی‌های خارجی در کشور یکی از آن‌هاست. دلیل آن هم سابقه بیشتر واردات نسبت به تولید در ایران است.

او به این که ایران، بهترین تولید کننده اسباب‌بازی در منطقه است اشاره و بیان می کند: ما کشوری هستیم که رشد قابل توجهی در تولید اسباب بازی داشته ایم اما هنوز ظرفیت‌های خالی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و باید با حمایت بخش‌های دولتی و همچنین تلاش بخش خصوصی به نقطه مطلوب برسیم. بی گمان، قرار گرفتن اسباب‌بازی در طبقه محصولات فرهنگی، ورود اسباب‌بازی و ابزارهای آموزشی به مدارس و سیستم آموزشی کشور؛ فرهنگ سازی در جامعه و خانواده‌ها برای توجه بیشتر به مقوله اسباب‌بازی؛ سیاست‌گذاری‌های درست و صحیح برای رونق صنایع داخلی و در کنار آن اسباب‌بازی  از گام‌های مهمی است که باید در این راستا برداشته شود.

رجبی برگزاری جشنواره اسباب بازی را فرصتی برای تعامل تولیدکنندگان با یکدیگر و همچنین شناخت طراحان و طرح های برتر می داند و می گوید: خوب است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر نهادهای فرهنگی، زمینه هایی را بر ای معرفی طرح ها و اسباب بازی های برتر و همچنین عرضه آن فراهم آورند.

معرفی عروسک های بومی یکی دیگر از بخش های سومین جشنواره اسباب بازی است و کودکان و نوجوانان می‌توانند با شیوه‌ ساخت عروسک‌های بومی ایران آشنا شوند و عروسک هایی که از استان‌های کرمانشاه، ایلام، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و سمنان به تهران آمده اند را بشناسند. علاوه بر عروسک های بومی، بچه ها می توانند  با انواع بازی های سنتی چون لی لی و طناب بازی آشنا شوند. همان بازی هایی که امروز با ورود بازی های رایانه ای کمرنگ و حتی به دست فراموشی سپرده شده اند.

مناف یحیی پور، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر سومین جشنواره ملی اسباب بازی است. او در پاسخ به این که از طراحان و تولیدکنندگان برتر چه حمایتی می شود می گوید: ما از تولید کننده حمایت نمی کنیم؛ به این معنی که پولی در اختیارش نمی گذاریم. حتی به تولیدکنندگان برتر سال های گذشته، غرفه رایگان نمی هیم اما جشنواره، اما فضایی است که طراحان، طرح خود را ارائه و  به جامعه صنعت معرفی می کنند. از سوی دیگر، تولیدکننده ها با طرح هایی که ثبت شده اند آشنا می شوند و طرح های برتر را انتخاب می کنند و به مرحله تولید می رسانند.

اعطای وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی به تولیدکنندگان برتر

او همچنین اعطای وام به تولیدکنندگان را یکی دیگر از تسهیلاتی می داند که کانون پرورش فکری در اختیارشان می گذارد و می گوید:برگزیدگان، علاوه بر این که معرفی می شوند، تسهیلات دیگری هم در اختیارشان قرار می گیرد؛ برای مثال  ما تلاش کرده ایم تا از نهادهای فعال حوزه مثل ستاد فن آوری های نرم و هویت ساز ریاست جهوری وام های ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت و به تولیدکنندگان پرداخت کنیم تا بتوانند طرح های برگزیده را به مرحله تولید برسانند.

محسن حموله هم به عنوان دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری، یکی از برگزارکنندگان جشنواره و مسئول کمیته داوری است. او با اشاره به بخش های مختلف این کمیته می گوید: «ایده بازار»، یکی از بخش های این کمیته است. ما فراخوانی اعلام کردیم و به دنبال آن، ۲۰ ایده جمع آوری شد که این ایده ها برای نخستین، همزمان با اختتامیه جشنواره داوری خواهند شد. بخش دیگر از داوری به طرح های ثبتی اختصاص دارد. یعنی بررسی طرح هایی که در سال ۹۵ مجوز ثبت گرفته اند و تعدادشان  ۲۷۸  طرح است. همچنین ۷۸ طرح مجوز تولید گرفته اند.

مرکز بازی ها و سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز یکی دیگر از حاضران در سومین جشنواره ملی اسباب بازی است. به گفته امیرحسن سلام زاده، سرپرست این مرکز، جشنواره اول و دوم بر این بود که تولیدکننده ها و طراحان معرفی شوند؛ در جشنواره سوم  قرار است برگزیدگان سال های قبل را که هنوز طرح هاشان به تولید نرسیده، با سرمایه گذار ها و تولید کنندگان ربط بدهیم و زمینه های تولید و توزیع شان را فراهم آوریم. همچنین می خواهیم از صندوق کارآفرینی کمک بگیریم و به آنها وام کم بهره دیربازده پرداخت کنیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد