تحقق پیوست فرهنگی در اسباب‌بازی‌‌های اسلامی-‌ایرانی

به گزارش فناوری فرهنگی،علیرضا جاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در پاسخ به سوالی مبنی تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه اسباب‌بازی و مسئله پیوست فرهنگی در این زمینه، گفت: مطلبی را که مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند این بود که عروسک ‌و اسباب‌بازی تولید شده شرایطی را داشته باشد که بچه‌ها آن‌را دوست داشته باشند و با علاقه به سمت آن بروند.

وی افزود: توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب داشتند، در خصوص پیوست فرهنگی بود؛ اینکه عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها باید در یک پیوست فرهنگی خودشان را نشان دهند. به عنوان مثال فیلم آن اسباب‌بازی، کارتون و انیمیشن آن ساخته شود و بچه‌ها با این شخصیت انس بگیرند و قصه آن را متوجه شوند؛ در این صورت است که خود به خود، به اسباب‌بازی و شخصیت‌های آن علاقه‌مند می‌شوند.

حاجیان‌زاده تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، در حال محقق کردن پیوست فرهنگی و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب در خصوص صنعت مهم و سرنوشت‌ساز اسباب‌بازی هستیم؛ به‌همین دلیل برای عروسک‌های دارا و سارا فیلم‌هایی را طراحی کرده‌ایم که در حال ساخت است؛ همچنین کتاب‌هایی را در همین موضوع با عنوان سفر‌های دارا و سارا تولید کرده‌ایم. همچنین فیلم‌های جدیدی را در صدا و سیما شروع کرده‌ایم که در حال پخش است؛ مثل سریال جان جان‌ها که قسمت‌هایی از آن پخش شد. برنامه ما این است که این شخصیت‌ها بعد از نمایش در شبکه‌های صدا و سیما، تبدیل به عروسک شوند؛ لذا همین مسائل خواسته‌ای بود که مقام معظم رهبری در یک جلسه خصوصی که با کانون داشتند و به صراحتا مطرح کردند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که نماد ایرانی-اسلامی داشته باشند حمایت می‌کنیم، افزود: اسباب‌بازی یک کالای فرهنگی است؛ از این‌رو می‌تواند در فرهنگ، اخلاق و شخصیت کودکان موثر و هم می‌تواند مخرب باشد؛ لذا خانواده‌های ما باید بدانند که هر اسباب‌بازی را برای کودکانشان تهیه نکنند، و به آنها نشان دهند که اسباب بازی مثبت و سازنده چه نوع اسباب بازی است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم از تولیدات ایرانی- اسلامی که مبانی تربیتی، اخلاقی هم داشته باشد حمایت کنیم. یکی از این حمایت‌ها با راه‌اندازی این جشنوا‌ره‌ها است. در اینجا خدماتی را ارائه می‌دهیم که تولید‌کنندگان اسباب‌بازی‌هایی با نماد ایرانی‌-اسلامی به اینکه فضایی را برایشان ایجاد کنیم تا مردم فعالیت‌های و محصولاتشان را ببیند و تهیه کنند تشویق شوند. البته این مسئله می‌تواند حمایت و هدایتی هم برای مصرف کننده‌ها و خانواده‌ها در خرید کالای ایرانی-اسلامی باشد.

حاجیان‌زاده تصریح کرد: نیت ما فرهنگسازی استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب است و اینکه خانواده‌ها بدانند اسباب‌بازی مثبت و سازنده چه نوع اسباب‌بازی است. لذا در طی برگزاری این جشنواره، نشست‌های تخصصی را پیش‌بینی کردیم که تمام طراحان و ایده‌پردازان می‌توانند در این نشست‌ها شرکت کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود اسباب‌بازی‌های خشونت‌آمیز و غیر اخلاقی در کشور، گفت: نسبت به ورود اسباب‌بازی‌هایی که از نظر اخلاقی، فرهنگی، مبانی دینی همچنین روانشناسی و بهداشتی مشکل دارند و به نوعی خشونت را ترویج می‌کنند، مجوزی را صادر نمی‌کنیم و از ورود به این جشنواره‌ها هم خودداری می‌کنیم. در این راستا با تمام ادارات گمرک کشور در ارتباط هستیم. البته بیشترین واردات اسباب‌بازی از استان‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر است و نمایندگان ما نیز در این استان‌ها حضور دارند.

حاجیان‌زاده افزود: به تازگی هولوگرام ویژه‌ای روی اسباب بازی‌ها در کانون پرورش نصب می‌شود تا خانواده‌ها از این طریق بتوانند کیفیت تولید داخلی اسباب بازی‌ها و پیام‌های محتوایی آن را ارزیابی و کنترل کنند. اسباب بازی‌های خارجی هم از طریق مبادی رسمی در گمرک و مرز کنترل می‌شود تا اسباب بازی‌هایی که به دست کودکان ایران می‌رسد از هر نظر مناسب و سالم باشد.

وی ادامه داد: اساب‌بازی‌هایی هم که از مبادی غیر‌قانوی وارد کشور می‌شوند، قاچاق محسوب شده و مدیریتش با ما نیست، لذا دستگاه‌های مربوطه باید در این مورد رسیدگی کنند. البته این موضوع نیز از بیانات ویژه رهبر معظم انقلاب در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بود و هشدار دادند که موضوع قاچاق باید جدی گرفته شود و با ان مبارزه کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص طراحی‌های عروسک‌ و برنامه‌های انجام شده در این خصوص هم گفت: نقشی که کانون در این زمینه دارد، اجرایی نیست و بیشتر زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که بهترین طرح‌ها، ایده‌ها و تولیدات در کشور بتوانند با کیفیت بهتر محقق شوند. لذا ما تلاش می‌کنیم بهترین‌ها را شناسایی کنیم. این کار را سه سال است که پایه‌گذاری کرده‌ایم و شروع خوبی را در این زمینه انجم داده‌ایم.

حاجیان‌زاده در خصوص پیشرفت‌های این صنعت هم گفت: وقتی سال‌ به سال تولیدات ایرانی-اسلامی را با سال‌های گذشته مقایسه می‌کنیم، می‌بینم که پیشرفت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شده است و این یک امیدواری را ایجاد کرده است؛ اما اینکه امروز بخواهیم با محصولات و رقابت‌های جهانی برسیم هنوز فاصله داریم و باید در این زمنیه هم تلاش بسیاری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به پیوست‌های فرهنگی مد نظر رهبر معظم انقلاب هم گفت: اسباب‌بازی‌هایی که با نماد‌های ایرانی-اسلامی هماهنگ باشد قطعا کار خوبی هستند؛ کاری که کانون تولید کرده و سابقه خوبی هم دارد عروسک‌های دارا و سارا است. لذا هم‌اکنون سومین نسل عروسک‌های دارا و سارا تولید شده است؛ در کنار این عروسک‌ها عروسک‌های محلی دیگری هم تولید می‌کنیم؛ همچنین به سایر تولیدکنندگان هم میدان داده‌ایم که در این عرصه وارد شوند.

منبع:ایکنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد