مروری بر تاریخی ترین شکست های دنیای فناوری

به گزارش فناوری فرهنگی، تکنولوژی از آن دست حوزه هایی است که همواره با نوآوری همراه بوده اما ابداعاتی که در این عرصه صورت می گیرند همواره هم نتایج خوبی را به بار نمی آورند و بعضا حتی شاهد شکست شرکت هایی هستیم که قصد اجرا و پیاده سازی ایده ای نو را در سر داشته اند.

روز گذشته قسمت اول از مطلبی که در رابطه با بزرگ ترین شکست های دنیای تکنولوژی تهیه شده در دیجیاتو منتشر کردیم و امروز در نظر داریم قسمت دوم آن را همراه با یکدیگر از نظر بگذرانیم.

Samsung Q1

تاریخ عرضه: ۲۰۰۶

ایرادات کلیدی: قیمت بالا، عمر اندک باتری، فقدان کیبورد

درست مانند OQO Model 1 که در قسمت اول این مطلب به آن اشاره کردیم باید بگوییم که Samsung Q1 نیز اندکی پیش از رواج یافتن تبلت ها وارد بازار شد. این دستگاه به یک نمایشگر تاچ و هارد درایو با ظرفیت بالا مجهز و امکانات قابل قبولی برایش در نظر گرفته شده بود اما ایراد اصلی وارده به آن عمر باتری اندکش بود که در نهایت باعث حذف آن شد.

Apple Pippin

تاریخ عرضه: یکم سپتامبر ۱۹۹۶

ایرادات کلیدی: فقدان بازی های ویدیویی اختصاصی، قیمت بالا

شاید برایتان عجیب باشد اما سال ها قبل اپل یک کنسول بازی را هم در میان محصولات خود داشته. این گجت که Pippin نام داشت در سال ۹۶ میلادی و تحت عنوان یک کنسول بازی و کامپیوتر گیمینگ عرضه شد اما نتوانست به هیچکدام از این اهداف دست پیدا کند. در واقع در آن زمان بازار به شدت تحت سلطه سگا و نینتندو بود و اپل نمی توانست بدون تولید بازی های قوی با قیمت های رقابتی وارد این بازار شود.

گفته می شود از مجموع یکصدهزار دستگاه تولید شده در ابتدای امر تنها ۴۲ هزار دستگاه به فروش رفتند و اینگونه شد که اپل شکست خود را پذیرفت.

Comet Systems Comet Cursor

تاریخ عرضه: ۱۹۹۷

ایرادات کلیدی: خطر نقض حریم خصوصی

سال ها پیش شرکتی به نام Comet Systems با برخی از بزرگ ترین وبسایت های آن زمان نظیر وارنر برادرز، AT&T و انرجایزر وارد همکاری شد تا نشانگرهای سفارشی سازی شده ای را طراحی نمایند که وقتی کاربران از وبسایت هایشان دیدن می کردند فعال شوند.

این مساله علاوه بر مزاحمت هایی که برای کاربران ایجاد می کرد توان پردازشی سیستم ها را نیز به شدت مصرف می نمود اما قضیه به این نقطه ختم نمی شود. در ادامه استفاده کنندگان این سرویس دریافتند که نرم افزار به هر کاربر یک شماره شناسایی را اختصاص می دهد و اطلاعات شان را برای سایت هایی که از آن دیدن می کنند ارسال می نماید. جالب اینکه اطلاعات مربوط به دیگر نرم افزارهایی که کاربران روی سیستم های خود نصب کرده بودند هم برای سرورهای این شرکت ارسال می شدند. بعد از انجام بررسی های دقیق تر مشخص شد Comet Cursor که به خاطر ضعف های موجود در اینترنت اکسپلورر بالغ بر ۲۰۰ میلیون بار دانلود شده بود یک نرم افزار جاسوسی بیش نبوده.

IBM PCjr

تاریخ عرضه: مارس ۱۹۸۴

ایرادات کلیدی: قیمت بالا، سازگاری اندک با دیگر پی سی های تولیدی IBM و کیبورد نه چندان مطلوب

شرکت IBM دو سال بعد از حضورش در بازار کامپیوترهای شخصی توانست ۲۶ درصد از این بازار را به خود اختصاص دهد. مدیران آن در چشم انداز خود صنعتی مانا را می دیدند که می توانست تا ابد برایشان درآمدزا باشد. وقتی IBM پول هایی که در نتیجه فروش کامپیوترهای ارزان قیمتش به مدارس و دیگران مشتریان عایدش شده بود را دید تصمیم گرفت صرفا در همین بازار فعالیت نماید. بنابراین بعد از حدود یک سال توسعه و صرف بودجه ۴۰ میلیون دلاری برای کمپین تبلیغاتی، PCjr را روانه بازار کرد.

PCjr تحت عنوان کامپیوتری به کاربران معرفی شد که سازگاری خوبی با محصولات سازمانی شرکت سازنده دارد منتها با این تفاوت که با قیمت مقرون به صرفه تری قابل خریداری است اما در ادامه مشخص شد که هیچکدام از این وعده ها صحت ندارند. قیمت این محصول گران تر از تمامی رقبایش بود. از طرف دیگر دستگاه قابلیت اجرای بسیاری نرم افزارها را هم نداشت. در آن زمان مکینتاش های اپل تازه وارد بازار شده بودند و با استقبال خوبی هم از جانب کاربران روبرو گردیدند. مجله تایم در مطلبی که پیرامون PCjr نوشت آن را یکی از بزرگ ترین شکست ها در تاریخ رایانش تشبیه کرد.

Kodak Disc 4000

تاریخ عرضه: ۱۹۸۲

ایرادات کلیدی: کیفیت تصویر بسیار پایین

disc film در اصل توسط شرکت کداک طراحی و ساخته شد تا یک فیلم مصرفی با کارکرد ساده باشد و به همین خاطر محصولی به شدت نویدبخش به نظر می رسید اما اوضاع زمانی بغرنج شد که کاربران با نمونه عکس های گرفته شده با آن روبرو شدند.

آن عکس ها فاقد جزئیات و دانه دانه بودند و نکته عجیب ماجرا این بود که کداک برای مدت حدودا ده سال هیچ دوربینی تولید نکرد اما تا سال ۱۹۹۹ میلادی فرایند ساخت این فیلم ها را متوقف نکرد.

Neo 1973

تاریخ عرضه: ۹ جولای ۲۰۰۷

ایرادات کلیدی: مسائل مربوط به تولید، کمبود موجودی شرکت سازنده و عدم پشتیبانی

Neo 1973 در سال ۲۰۰۷ میلادی عرضه شد و عدد ۱۹۷۳ که در نام آن آمده به سالی اشاره دارد که اولین تلفن همراه به صورت تجاری در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت. این محصول با استفاده از سخت افزار و نرم افزار متن باز ساخته شد با این همه، مشکلاتی که در فرایند تولید آن به وجود آمد و البته کمبود موجودی دستگاه در انبارهای تولیدی شرکت باعث شد که کاربران برای خرید آن با مشکل روبرو شوند.

Olympus Eye-Trek FMD-700

تاریخ عرضه: ۲۰۰۱

ایرادات کلیدی: قیمت گران، وزن زیاد، ایجاد مشکلات برای چشم از جمله خستگی

به لحاظ نظری Olympus Eye-Trek FMD-700 ایده ای فوق العاده به نظر می رسد. کافی بود عینکی را روی چشم خود قرار دهید تا تجربه تماشای یک تلویزیون ۵۲ اینچی را پشت سر بگذارید. در واقعیت اما استفاده از آن عینک ها تمرینی برای صبوری بود. کاربران گزارش دادند که ۳۰ دقیقه بعد از استفاده از دستگاه، دچار مشکل خشکی و خستگی چشم می شدند و در نتیجه برای آنکه چشمانشان به حالت عادی باز گردد و رفع خستگی نمایند عینک را کنار می گذاشتند. علاوه بر این، کاربران باید در فاصله کمی از دستگاه می نشستند و تمامی این موارد باعث شد که المپوس قبل از ورود به بازار بازنشسته شود.

Philips CD-i

تاریخ عرضه: سوم دسامبر ۱۹۹۱

ایرادات کلیدی: قیمت بالا، فقدان تنوع در بازی های تولید شده برای آن

Philips CD-i یکی دیگر از محصولاتی است که برای رقابت با کنسول های بازی دوران خود وارد بازار شد. در دهه ۹۰ میلادی فیلیپس با همراهی سونی استانداردی به نام Compact Disc Interactive را طراحی کرد که به موجب آن دستگاه های پشتیبان می توانستند بازی و دیگر نرم افزار تعاملی نظیر ابزارهای آموزشی را اجرا نمایند. خودتان می توانید حدس بزنید که با این گجت چه کارهایی را می شد انجام داد. بعد از عرضه دستگاه سونی و فیلیپس تلاش های گسترده ای را برای ورود به بازار بازی های ویدیویی انجام دادند اما هیچ موفقیتی برایشان حاصل نشد. بازی های ضعیف و البته قیمت ۷۰۰ دلاری تعیین شده برای آن بسیاری از کاربران را از خریدش منصرف نمود. بعد از عرضه چهار مدل مختلف از این محصول که البته یکی از آنها نیز برای توسعه نرم افزار طراحی شده بود و از فلاپی دیسک نیز پشتیبانی می کرد، فیلیپس تولید دستگاه را متوقف نمود.

Everett CloudBook

تاریخ عرضه: ۲۵ ژانویه ۲۰۰۸

ایرادات کلیدی: طراحی عجیب

سیستم عامل کلاودبوک بر اساس لینوکس طراحی شده بود و به همین خاطر دست کم نرم افزار آن طرفداران زیادی داشت. اما همانطور که در تصویر می بینید ظاهر و شکل و شمایل کلی دستگاه تا حدود زیادی بچه گانه به نظر می رسید و به باور خیلی ها شبیه به اسباب بازی بود.

ترکپد این لپ تپ در عجیب ترین بخش ممکن جای داده شده بود (در سمت راست نمایشگر). همانطور هم که اشاره کردیم کلاود بوک در گروه نت بوک ها قرار داشت اما به خاطر وزن و شکل ظاهری اش به سختی می شد آن را در سفرها با خود همراه برد.

Eyetop Wearable DVD Player

دی وی دی پلیر پوشیدنی آی تاپ

تاریخ عرضه: مارس ۲۰۰۴

ایرادات کلیدی: همه چیز

در اینجا با یکی دیگر از عینک هایی روبرو هستیم که به کاربرانش وعده می داد تجربه تماشای تلویزیون های بزرگ را برای آنها به ارمغان خواهد آورد. فرق این محصول با رقبای دیگرش این بود که دست کم به یک دی وی دی پلیر مجهز بود.

Macintosh Portable

تاریخ عرضه: ۲۰ سپتامبر ۱۹۸۹

ایرادات کلیدی: وزن زیاد، قیمت بالا و عمر باتری اندک

اپل در نخستین  تلاش خود برای ساخت کامپیوترهای قابل حمل اقدام به اعمال اصلاحات اندک روی مکینتاش SE و بعد مجهز نمودن آن به گران ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا کرد تا عمر باتری اش را به بالاترین حد ممکن برساند. دستگاه روی کاغذ فوق العاده به نظر می رسید.

یک نمایشگر LCD سیاه و سفید و درایو فلاپی دیسک برای آن در نظر گرفته شده بود و از مد SCSI Disk نیز پشتیبانی می کرد، اما در واقعیت کاربردی نداشت. وزن آن به حدود ۷ کیلوگرم می رسید و تایپ کردن با آن در مدت های طولانی خسته کننده می شد. عمر باتری این محصول هم همانطور که در ابتدا اشاره گردید تعریف چندانی نداشت که در نهایت همه این موارد باعث بدتر شدن اوضاع شد.

منبع:دیجیاتو

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد