بازار لوازم جانبی انیمیشن

به گزارش فناوری فرهنگی، در جهان امروز، پرورش کودک و نوجوان یکی از اساسی ترین دغدغه‌های حکومت‌هاوجوامع است.کودکان به عنوان شکل دهندگان جامعه بزرگترین نقش را در آینده کشور ایفاء میکنند و به همین جهت چگونگی تربیت آنهااز کلیدی ترین مسائل یک جامعه است. برای تربیت نسل آینده دولت‌ها و از دو رکن آموزش وپرورش بهره می‌جویند. این دو رکن به شدت در هم تنیده‌اند و برای رسیدن به هدف خود از تمامی ملزومات تربیتی و فرهنگی استفاده می‌کنند .

وسایل بازی اولین وسیله پرورشی است که کودک از ابتدای شکل گیری شخصیتش با آن مواجه می‌شود و اولین مفاهیم دنیای واقعی با کمک اسباب بازی به شکل پارادایم برای کودک در می‌آید. به همین دلیل دربسیاری از کشورها به دلیل اهمیت بسیار زیاد وسایل بازی در رشد ذهنی کودک، نهاد ها به شکل بسیارجدی بر تولید و فروش وسایل بازی نظارت می‌کنند. وسایل جانبی انیمیشن از جمله مهمترین وسایل بازی هستند که با توجه به محبوبیت کاراکترهای مختلف از مجموعه‌های انیمیشنی، طراحی- تولید و عرضه می‌گردند . با توجه به عناصر مهم محیطی از جمله محبوبیت – گستردگی بازار- فرهنگ ملی – تثبیت برند و بازخورد مخاطب، عرضه وسایل بازی از مسیر فروش وسایل جانبی انیمیشن، راهکاری مطمئن و متناسب برای فرهنگ سازی، بومی سازی طراحی و فروش در بازار داخلی و خارجی محسوب می‌گردد .

از طرف دیگر نگاهی به آمارهای تولید و عرضه وسایل جانبی و اسباب بازی هشدار دهنده است .گردشی در فروشگاههای اسباب بازی در سطح شهر تهران نشان دهنده حجم انبوه تولیدات بیگانه در بازار کشور ماست که در قالب عروسک‌ها و شخصیت‌های کارتونی، اسباب بازی‌های خشن و انواع گوناگون دیگر در دسترس کودکان ایرانی قرار می‌گیرند و ذهن آنها را برای پذیرش مفاهیم مورد انتظار طراحان خود آماده می‌سازند. این تعداد اسباب بازی‌های وارداتی و حجم عمده فروش آنها در قیاس با اسباب بازی‌های تولید داخل نشان دهنده آسیب پذیری زیاد کشور ما از نظر فرهنگی است . به ویژه اینکه با توجه به سابقه تمدنی کهن و فرهنگ متعالی تاریخی ایران- اسلامی اصلأ این موضوع در شأن کشور نیست.

انباشته شدن فروشگاه‌های اسباب بازی فروشی از کالاهای وارداتی که متأسفانه اکثر آنها بسیار نامرغوب و بی کیفیت هستند و برپایه فرهنگ بیگانه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که با فرهنگ ملی و بومی ما بسیار فاصله دارد، یکی از مهمترین مشکلاتی است که پدر و مادران و در کل جامعه تربیتی کشور با آن مواجه است .ساختار سنتی تولید وسایل بازی در کشور و محدودیت شدید تولیدکنندگان چه از نظر هزینه‌های تولید و چه از نظر دانش، سبب کیفیت نازل اسباب بازی‌ها شده است. این در حالی است که چه در سطح مهد کودک‌ها، مدارس ابتدایی و چه در سطح خانواده‌ها تقاضای شدیدی در کشور برای وسایل بازی وجود دارد. با این شرایط به نظر می‌رسد که شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه برای ورود به این صنعت بازاری مناسب را به کارآفرینان نشان می‌دهد که با استفاده از ساختارهای جدید تولید و نوآوری‌های رایج در بازارهای جهانی راهی به این بازار پر سود باز کنند و علاوه بر ایجاد ارزش برای جامعه، خود نیز از منافع آن استفاده کنند.

همچنین از طرف دیگر ورود شرکت‌های بزرگ انیمیشنی به حیطه لوازم جانبی و اسباب بازی، خود نشان دهنده میزان تاثیرگذاری بالای این نوع وسایل در میزان بازاریابی برای انیمیشن در جهان است. آنگونه که از ظاهر فعالیت شرکت‌های انیمیشنی پیداست، تنها ساخت و نمایش مجموعه‌های انیمیشنی ( کوتاه، سریال، سینمایی ) فعالیت اصلی آنها محسوب می‌گردد، در صورتی که این فرض بسیار نادرست بوده و هم اکنون فعالیت‌ها و تولیدات جانبی این شرکت‌ها درآمدزایی بسیار بالایی را برای آنها در پی دارد و ورود به مبحث مرچندایز از مهمترین و اصلی‌ترین محصولات شرکت‌های انیمیشنی قلمداد می‌گردد.

 

مفهوم Character Merchandising :

به بیان کلی مفهوم Character Merchandising عبارت است از کلیه کالاها و وسایلی که از نام و تصویر کاراکترها و شخصیت‌های محبوب و شناخته شده در بین افراد جامعه استفاده می‌کنند . به عنوان مثال : انیمیشن‌ها و شخصیت‌های کارتونی یکی از مهمترین مواردی هستند که کالاها و وسایلی جانبی به نام و نشان آنها وارد بازار می‌شوند . هریک از شخصیت‌های مورد انتخاب در حوزه وسایل جانبی بایستی دارای شاریط و ویژگی‌هایی منحصر به فرد باشند، مانند : نام، ظاهر، صدا و غیره.

مهمترین منابع مورد استفاده شخصیت‌ها برای استفاده آنها در وسایل جانبی عبارتند از:

– آثار ادبی ( مانند رمان‌هایی مثل پینوکیو و … )

– فیلم‌های انیمیشنی و کارتونی ( مانند تن‌تن و … )

– آثار هنری و تجسمی ( مانند تابلوهای نقاشی و … )

– آثار سینمایی ( مانند شرک، بن تن و … )

اهداف مهم این صنعت

با توجه به مسیر و عملکرد پیش گرفته شده، برای دستیابی به ارزش افزوده بیشتر در زمینه ساخت و تولید انیمیشن ( که همان تولید مرچندایز است) ، اهداف در نظر گرفته شده شامل 3 هدف کلی : تولیدی، فرهنگی و تجاری است:

اهداف تولیدی :

· تولید با کیفیت مطلوب وسایل جانبی انیمیشن

· تولید صنعتی وسایل جانبی انیمیشن

· طراحی بومی کانسپت‌ها و کاراکترها

· اشتغالزایی در دو مقوله تولید و خدمات در کشور

· تولید انبوه وسایل جانبی انیمیشن در کشور

اهداف فرهنگی :

· مقابله با ورود وسایل بازی بی کیفیت به کشور

· ترویج خرید محصولات مرتبط با انیمیشن‌های داخلی

· ایجاد ارزش افزوده در انیمیشن

· فرهنگسازی در زمینه تماشا کردن و پیگیری انیمشین‌های داخلی

اهداف تجاری :

· تثبیت برند

· صادرات محصولات غیر نفتی

· راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان

· افزایش تولید ناخالص ملی

· همکاری مشترک در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری با کشورهای مختلف

 

تقابل فرهنگ‌ها و شرکت‌ها

تقابل شرکت‌های انیمیشن در دنیا تنها به ساخت و تولید مجموعه‌های انیمیشن معطوف نمی‌گردد، بلکه چالش جدی حال حاضر این کمپانی‌ها ورود به خانه‌های مخاطبین و عجین شدن کاراکترها و محصولات مربوط به آنها با زندگی روزمره مخاطبین است. به این صورت که تنها دیدن سریال و یا یک مجموعه انیمیشنی، هدف نبوده و هدف اصلی همانا درگیر نمودن مخاطبین با فرهنگ سازی صورت گرفته در هر پروژه انیمیشنی، ویژگی کاراکترهای مختلف، کانسپت موجود در فیلمنامه هر پروژه انیمیشن، کارابودن وسایل بازی مربوط به هر پروژه انیمیشنی و… است.

مطابق تعاریف بین‌المللی، صنعت وسایل جانبی شامل شرکت‌هایی هستند که اولا در ساخت محتوا و ثانیا در ساخت و تولید وسایل بازی بر اساس محتوای در دست، فعالیت دارند . همچنین صنعت اسباب بازی شامل بخش‌های طراحی، ساخت و بازاریابی وسایل و لوازم بازی هستند که معمولأ از بدو تولد تا سنین نوجوانی از آنها استفاده می‌شود و گاه حتی بزرگسالان هم از آن برای سرگرمی استفاده می‌کنند.

نویسنده: پیمان مصطفی

منبع: تلگراف

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد