مقایسه فروش نفت ایران و فیلم‌های استیون اسپیلبرگ !

به گزارش فناوری فرهنگی، درحالی‌ بیشتر کشورهای جهان به سمت انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر پیش می‌روند که عطش فتح کشورهایی که نفت دارند نیز فروکش کرده است. اگر روزگاری آمریکا و بریتانیا به‌خاطر طلای سیاه، در گرمای تابستان، کودتا به‌پا می‌کردند، حالا اما از نفت، سرد شده‌اند.

اینک عصر انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای است. سوخت‌های فسیلی هیچ آینده‌ای ندارند و پایان استفاده از آن نزدیک است، همان‌طوری که آلمان اعلام کرده در سال ٢٠٢۵ نیمی از خودروهایی که در این کشور تردد می‌کند، الکترونیکی خواهند بود!

مقایسه نفت ایران با فروش فیلم‌های استیون اسپیلبرگ!

شاید مقایسه‌ای عجیب و ناهمگن باشد، اما به‌جرات می‌توان تلخی حقیقت را در این قیاس مع‌الفارق، فریاد زد، ارتباط فروش نفت ایران با فروش فیلم‌های استیون اسپیلبرگ! ایران در سال ٢٠١۶ چیزی حدود ٢٩ میلیارد دلار از فروش نفت، درآمد کسب کرد که اگر به ماه حساب کنیم می‌شود نزدیک به 2.5 میلیارد دلار!

جالب است که فقط یک فیلم او یعنی دنیای ژوراسیک (Jurassic World) در سال ٢٠١۵، بیش از 1.6 میلیارد دلار فروش داشته است! یعنی نصف درآمد نفتی ایران در یک ماه! این تمام ماجرا نیست.اگر مجموع فروش دو فیلم تبدیل‌شوندگان: عصر انقراض (Transformers: Age of Extinction)و تبدیل‌شوندگان: آخرین شوالیه(Transformers: The Last Knight) را روی هم بگذاریم، آن‌وقت نتیجه‌ای تلخ در مقابل ما قرار می‌گیرد! مجموع فروش دو فیلم استیون اسپیلبرگ از مجموع فروش درآمد نفتی ایران در یک ماه بیشتر می‌شود! چیزی حدود 2.6 میلیارد دلار!

مفت‌فروشی نفت و دنیای انیمیشن!

ما نفت را خام می‌فروشیم، درحال‌حاضر قیمت هر بشکه نفت حدود ۴۵ دلار است و همان‌طور که گفتیم، درآمد نفتی ما در ماه می‌شود تقریبا 2.5 میلیارد دلار! حالا به این ارقام توجه کنید!

کانادا در سال ٢٠١۶ از محل فروش انیمیشن، بالغ بر ٣٠٠ میلیارد دلار درآمد داشته است.آمریکا هم همین مقدار! موضوع وقتی وحشتناک می‌شود که حدود ٢٠٠ میلیارد دلار درآمد کانادا، بیش از ١٠ برابر درآمد نفتی ایران در سال ٢٠١۶ بوده است!

صبر کنید، هنوز ادامه دارد. درحالی‌که خیلی خوشحال هستیم که از نفتی که به‌صورت خدادادی در اختیار قرار گرفته، پول درمی‌آوریم باید بگویم کشور میانمار که یک کشور نسبتا کم‌برخوردار محسوب می‌شود، در سال ٢٠١۶ از محل فروش انیمیشن، ١٠ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است! یعنی یک‌سوم درآمد نفتی ما در همان سال!

از خواب بیدار شویم!

ما سال‌هاست که توسط نفت جادو شده‌ایم و کاری برای نسل‌های آینده نکرده‌ایم. درست در اوایل تشکیل دولت دوازدهم بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور اعلام کرد، کودکانی که در مهر ٩۶ به مدرسه می‌روند، وقتی دیپلم می‌گیرند و فارغ‌التحصیل می‌شوند، آن روز ایران دیگر نفت ندارد!

معلوم نیست چه بر سر نسل آینده می‌آید. یکی، دو سالی هست که دولت ایران در اوج بحران نفتی از طریق افزایش مالیات‌ها، روزگار می‌گذراند، اما آیا این چاره کار است؟ آینده چه می‌شود؟ دنیا به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع جدید می‌رود و ما هنوز در هیپنوتیزم نفت، عمیقا خواب تشریف داریم!

چوب حراج به نفت!

اگر در ابتدای صحبت‌ها از استیون اسپیلبرگ گفتم، باید در ادامه به پرفروش‌ترین فیلم سال در سال ٢٠١۶ اشاره کنم. چهار فیلم پرفروش سال گذشته از تولیدات شرکت والت دیزنی بوده است: (Captain America: Civil War، Finding Dory،  Zootoopiat و The Jungle Book).

این چهار فیلم روی‌هم‌رفته چهار میلیارد دلار فروش داشته‌اند که می‌شود یک‌هفتم درآمد نفتی ایران در همان سال! اما برای کسب درآمد ٢٩ میلیارددلاری سال ٢٠١۶ معلوم نیست به چندین بشکه نفت چوب حراج زده‌ایم!

تغییر راهبرد غرب در خاورمیانه

آمریکا و متحدان از نفت دست کشیده‌اند و بی‌خیال طلای سیاه خاورمیانه شده‌اند. دیگر بشکه‌های نفتی برای غربی‌ها جذابیتی ندارند.تقریبا نیاز آنها به این انرژی از بین رفته و با انرژی‌های نو، خود را بی‌نیاز کرده‌اند. نفت دیگر ماهیت سیاسی- امنیتی را از دست داده و جا را کم‌کم به آب می‌دهد.

جنگ آینده نه بر سر نفت، بلکه بر سر آب است همان جنگی که کشوری مثل ترکیه، بر طبل آن کوبیده و با احداث سد و دیگر اقدامات، نبردی سرنوشت‌ساز را در مقابل ایران و عراق آغاز کرده است.

تغییر راهبرد‌ها در خاورمیانه از هر زمانی بیشتر احساس می‌شود. آمریکا و متحدان در حال نفوذ در آسیای‌شرقی هستند. آنها می‌خواهند هند و چین یعنی دو اقتصاد نوظهور و قدرتمند چند سال آینده را کنترل کنند. اینکه امروز هند الکترونیزه‌شده و بیش‌ازحدفعال را مدیریت کنند برای آنها از نفت مفت، صدها برابر مهم‌تر است.

ما بهتر است فراموش کنیم نفت، خریدار دارد. نفت دیگر از سکه افتاده و به‌جرئت می‌توان گفت اگر روی صنعت بازی، انیمیشن یا حتی فوتبال سرمایه‌گذاری کنیم، در سال‌های آینده، قطعا درِ چاه‌های نفت را خواهیم بست و از پول، بی‌نیاز خواهیم شد!

منبع:شبکه اطلاع رسانی طلا، جواهر و سکه تهران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد