نهنگ آبی چگونه کاربران فضای مجازی را می‌بلعد؟/ بازی که نوجوانان را به خودکشی ترغیب می کند

به گزارش فناوری فرهنگی، باورش شاید برای خیلی‌ها سخت باشد. بازی مجازی که وظیفه‌اش سرگرم کردن جوانان و نوجوان است انتهایش چیزی جز مرگ نیست. تا پیش از این از آثار مخرب بازی‌های رایانه‌ای و سپس موبایلی برای جوانان کم گفته نشده است. موارد عجیب زیادی هم در این باره شنیده شده است. بازی‌هایی که کاربران را به شدت به خود وابسته می‌کنند و گاهی نیز کاربر را تا سر حد جنون معتاد خود، مانند بازی «کلش آو کلنز». بازی دیگری هم چندی پیش گسترش پیدا کرد که خیل عظیمی از جوانان را به خیابان‌ها می کشاند تا به اصطلاح به صید امتیاز بپردازند.

اما حالا بازی باب شده که جوانان را به کام مرگ می کشاند. بازی رایانه‌ای به نام «نهنگ آبی». درسال 2015 بود که این بازی اولین قربانی‌اش را گرفت و بر سر زبان‌ها افتاد. چالش اینترنتی که در روسیه آغاز شده بود اینک به قزاقستان، هند، اوکراین گسترده شده و نگرانی‌هایی را در کشورمان به‌وجود آورده است. این چالش اینترنتی اخیرا در فرانسه هم رایج شده است.

بازی 50 تکلیف را به کاربر محول می کند. این بازی هراسناک از یک حماقت شروع می‌شود که در آن کاربران بایستی تصویر یک نهنگ را با تیغ بر روی دستشان حک کنند.

خودزنی، حک شکل و شماره با چاقو بر ساعد، تماشای فیلم های وحشت آور، حاضر شدن در اماکن، سازه ها و بلندی های خطرناک برای گرفتن عکس سلفی و بیدار شدن در ساعات نامعمول بخش هایی از این چالش است که هر روز و رفته رفته سخت تر و سخت تر می شود و در پایان پنجاهمین روز از نوجوانی که «بازی» را شروع کرده، خواسته می شود تا خودکشی کند.

حادثه ای که در آن نوجوانی خود را به زیر قطار انداخت و یا دختری به نام یولیا کونستانینوا، ۱۵ ساله که خود را از پشت بام ساختمانی ۱۴ طبقه به پایین افکند به گروه گردانندۀ بازی نهنگ آبی نسبت داده می شود.

پلیس روسیه در همین ارتباط دو نوجوان را بازداشت کرده است که گمان می رود از صحنه خودکشی یولیا فیلم برداری می کرده اند.

روزنامه نووایا گزتا می نویسد که از نوامبر سال ۲۰۱۵ تا آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی را در ارتباط با بازی نهنگ آبی ثبت کرده است. پلیس روسیه هم در این خصوص تحقیق می کند و گمان می برد که حداقل ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با بازی نهنگ آبی بوده است.

اینکه چطور نوجوانان تن به چنین حماقتی می‌دهند که عاقبت به خطر افتادن جانشان ختم می شود، بسیار جای سئوال دارد. کارشناسان می گویند در این بازی با استفاده از اینکه لوکیشن و محل اقامت کاربر رصد می شود، در بازی وی را تهدید می کنند و همین عاملی می شود که کاربر برای ادامه بازی ترغیب و تن به هر کاری بدهد. جالب اینجاست که یک روش روانشناسانه با یک حماقت و ماجراجویی جوانی توام شده تا خطر به جوانان نزدیکتر شود.

50 روز فرصت خوبی است که فرد کم کم در بازی غرق شود و همینطور این شیوه را قبول کند. تاکنون گفته می شود که 130نوجوان در روسیه این بازی را تمام کرده‌اند. پلیس روسیه حالا درگیر این چالش اینترنتی شده است که هنوز معلوم نیست سرمنشاء آن کجاست.

منبع:آنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد