فضای مجازی با ارایه خدمت مدیریت می شود

به گزارش فناوری فرهنگی، مهندس محمد جواد آذری جهرمی در گفتگویی  در برنامه ذره بین رادیو تهران با اشاره به صحبت های ترامپ در سازمان ملل درباره مردم ایران ، گفت : سایت های اینترنتی بسیاری به  بهانه تحریم ها برای دسترسی ایرانیان مسدود است از جمله سایت های علمی و منابعی که در حوزه ی دانشگاهی وجود دارد، سایت های توسعه اپلیکیشن و زیر ساخت ها در مجموعه گوگل ، سایت هایی که برای برنامه نویس ها خیلی کاربردی است  و اپلیکیشن هایی مثل جاوا وفلش که جزو اپلیکیشن هایی که وابسته به اینها هستند به روز رسانی نمی شوند  وخیلی از آسیب پذیری های امنیتی روی همین اپلیکیشن ها است که امریکایی ها به بهانه ی تحریم ها اجازه ی به روز رسانی به این اپلیکیشن ها را نمی دهند و کامپیوترهای ایرانی ها را آسیب پذیر نگه می دارند.

وی تصریح کرد : بحث ما این است که حالا شما ممنوعیت سیاسی دارید و می خواهید از فضای داخلی ایران سواستفاده کنید و خودتان را ملکه ی نجات مردم نشان دهید شما از خودتان شروع کنید و چرا دسترسی مردم را مسدود کردید.
 وزیر ارتباطات با بیان اینکه در فضای مجازی توسط کاربران ایرانی اعتراضات زیادی به ترامپ شد ، تاکید کرد : اگر این  محدودیت ها نبود معلوم می شد که این حجم اعتراض چقدر بود و یکی از کارکردهای مثبت شبکه های اجتماعی این است که اگر همین فضا در اختیار مردم بود اثراتش را در چنین مواقعی می دیدیم.
وی به فیلترینگ و مفهوم آن اشاره ای کرد و اظهار داشت : مفهوم فیلتر این هست که سایتی یا شبکه ای اجازه فعالیت در قلمرو جمهوری اسلامی ایران را ندارد مانند تویتر در ایران مسدود شده و نمی تواند در ایران فعالیت کند اما قانونی نداریم که که اجازه  فعالیت یک ایرانی در تویتر را مسدود کرده باشد و دلیل اینکه چرا دفتر مقام معظم رهبری یک اکانت در تویتر باز کرده با این نگاه بوده که تویتر یک فضایی است که ایرانی ها به عنوان یک ابزار دیپلماسی عمومی از آن استفاده می کنند.
 مهندس آذری جهرمی درباره فیلتر توییتر در ایران نیز گفت : مسوولیت فیلتر با دو نهاد کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و دستور قضایی یعنی یک قاضی دستور مسدود کردن بدهد و به واسطه ی اتفاقاتی که درکشور در سال های گذشته رخ داد و دخالتی که توییتر در این مسایل داشت وموضعی که وزیر امور خارجه آمریکا داشت در آن عرصه و آن شرایطی که در آن موقعیت داشت توییتر فیلتر شد و در حال حاضر نیزاین موضوع با اجماع نهاد های مختلف قابل حل است.
وزیر ارتباطات در بخش دیگر این گفتگو با اشاره به اینکه ما دانش اموخته گان و فارغ التحصیلان خوبی در این حوزه داریم ، خاطر نشان کرد : این نیروی انسانی بزرگترین سرمایه ما است و بنابر آمار 17درصد فارغ التحصیلان و دانش آموختگان ما در دانشگاه ها دررشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و مخابرات مشغول به کار هستند که این یک ظرفیت بسیار بالاست که در این شاخص هم جزو برترین ها هستیم.
 و جزء کشورهایی هستیم که ظرفیت توسعه ی IT  در کشور ما بسیار بالا است ودر برنامه ی ششم توسعه به عنوان شاخص در طول برنامه ششم بازار فناوری اطلاعات و تولیدات فناوری اطلاعات ما باید 5 برابر بیشتر شود.
 وی تصریح کرد : جوانی که قصد دارد یک کسب و کار  را با خلاقیت راه اندازی کند  و یک شرکت را به ثبت برساند
آن شرکت طبیعتا باید با ساده ترین نوع ثبت شود که ثبت محصول است و بعد از آن در مرحله سرمایه گذاری دچار مشکلاتی  می شود که باید برای رفع این موانع اقداماتی انجام شود.
مهندس آذری جهرمی درباره نحوه فعالیت در فضای مجازی نیز گفت : معمولا یک ساعت را در روز برای رصد فضای مجازی  اختصاص می دهم
و اخبار را دنبال می کنم و تلاش دارم که خودم شخصا با این حوزه در رتباط داشته باشم
و هیچ ادمینی برای صفحات مجازی خود ندارم البته روابط عمومی در تهیه مطالب و دادن گزارشات کمک می کند اما صفحات شبکه های اجتماعی در اختیار خودم قرار دارد.
وی با تاکید به اینکه لفظ مهار برای فضای مجازی درست نیست ، افزود :  بهتر این است که بگوییم در فضای مجازی چقدر می توانیم حاکمیت داشته باشیم البته مفهوم حاکمیت در فضای مجازی یک مقداری در دنیا فرق کرده و در فضای مجازی سلطه با ارایه خدمت صورت می گیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: سهم استفاده ما امروز در خدمات عمومی نسبتا مطلوب است اما در خدماتی که نیاز به سرمایه گذاری حاکمیتی مثل موتور جستجو ، سرویس ایمیل و امثال آن که نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارد مطلوب نیست و دلیل آن صرفا عدم سرمایه گذاری نیست .
منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد