گردشگری یکی از صنایعی‌ است که روند رو به رشدی دارد

به گزارش فناوری فرهنگی،  رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: دست‌یابی به یک‌میلیون شغل امکان‌پذیر نیست مگر این‌که از بخش صنایع‌دستی و گردشگری کمک بگیریم.

به‌گزارش «صبا» علی‌اصغر مونسان؛ معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم روز جهانی گردشگری که در سالن اجلاس برگزار شد، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، ایام سوگواری ایام محرم، گرامیداشت روز جهانی گردشگری و خیرمقدم به افراد حاضر در جمع گفت: امروز چهل‌و‌هفتمین سال تصویب و نام‌گذاری ۲۷سپتامبر به‌عنوان روز جهانی گردشگری را در حالی ارج می‌نهیم که گردشگری و توریسم به عدد بی‌سابقه بیش از یک‌میلیاردو۲۰۰میلیون نفر رسیده است. این عدد بی‌سابقه باعث شده که صنعت گردشگری جایگاه خود را به‌عنوان رکن سوم در اقتصاد جهان تثبیت کند.

مونسان تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که صنعت گردشگری علاوه بر نقش اقتصادی در پی دارد، اثرات مهم این صنعت در حوزه اجتماعی و فرهنگی کشورها و ملت‌هاست.

او ادامه داد: امسال روز جهانی گردشگری به‌نام گردشگری پایدار و ابزاری برای توسعه نام‌گذاری شده که فرصت بی‌نظیری است برای این‌که صنعت گردشگری به توسعه پایدار کمک کند. این صنعت علاوه بر اثرات بزرگ و شگرف در حوزه اقتصادی، اثرات مهمی در حوزه اجتماعی و زیست‌محیطی به‌عنوان مولفه‌های مهمی از توسعه پایدار دارد.

معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: هدف از گرامیداشت این روز، یادآوری و معرفی صنعت گردشگری به همه مردم است. این مهم در کشور ما با اهمیت دوچندان برای تغییر نگرش به این صنعت و بیان اهمیت این صنعت برای دولت، مسئولان و مردم است. در کشور ظرفیت‌های بزرگ و مزیت‌های بی‌شماری وجود دارد.

کشورهایی با تاریخ و جغرافیایی کوچک‌تر از کشور ما توانسته‌اند صنعت گردشگری را رشد دهند، سالانه درآمدهای زیادی از این صنعت به‌دست بیاورند و صنعت گردشگری نقش مهمی در GDP آن کشورها ایفا کند.

او ادامه داد: حیف است کشوری با ظرفیت‌های بی‌نظیر در میراث‌فرهنگی، هنوز نتوانسته صنعت گردشگری را به جایگاه واقعی خود برساند و اهمیت این صنعت را برای همه مشخص و تبیین کند.

او ادامه داد: هیچ بخشی در اقتصاد جهانی به این سرعت رشد نکرده است، این صنعت رو به‌رشد است و تمام کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که گردشگری یکی از صنایعی‌ است که روند رو به رشد خود را در آینده ادامه خواهد داد.

مونسان با اشاره به ظرفیت‌های کشور بیان کرد: در صنعت گردشگری با حداقل سرمایه‌گذاری می‌توان درآمدزایی بسیار مناسب و فرصت شغلی بی‌نظیر به وجود آورد. با مروری بر صنعت گردشگری در بخش اقتصاد جهانی، می‌توان دریافت که سهم این صنعت در سال۲۰۱۵، به ۱۲۶۰میلیارد دلار رسید و سهم مستقیم گردشگری در GDP دنیا ۲۲۰۰میلیارد دلار بوده است. امروز سهم مستقیم گردشگری در اشتغال نیز ۱۰۸میلیون شغل بوده است.

او درباره سهم کل گردشگری یعنی سهم مستقیم و غیر‌مستقیم گردشگری در اقتصاد جهانی گفت: گردشگری در اقتصاد جهانی ۷۲۰۰میلیارد دلار یعنی ۸,۹درصد GDP کل اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. از نظر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۲۸۴میلیون شغل به حوزه گردشگری اختصاص دارد، یعنی به‌ازای هر یازده شغل در جهان یکی از شغل‌ها به حوزه گردشگری مربوط است. این نشان‌دهنده اثرات مهم این بخش در ایجاد درآمد و شغل است.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که کشور امروز شدیدا به ایجاد شغل نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم، عدد یک‌میلیون شغل در هر سال برای دولت پیش‌بینی شده است، دولت و مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند و بخش خدمات به یاری بیاید تا به این عدد دست پیدا کنیم. در دنیا نیز عمده شغل‌های ایجادشده در بخش خدمات است نه صنعت. باتوجه به رشد تکنولوژی در صنعت، نقش انسان در صنعت روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند. بخش خدمات بخشی است که می‌تواند به کمک بیاید تا با اعداد کوچک‌تر در مقایسه با صنعت بتوانیم شغل ایجاد کنیم، دست‌یابی به یک‌میلیون شغل امکان‌پذیر نیست مگر این‌که از بخش صنایع‌دستی و گردشگری کمک بگیریم.

او ادامه داد: در دنیا از گردشگری به‌عنوان صنعت نام برده شود، امیدواریم در کشور ما نیز این مهم جا بیفتد و اهمیت این بخش در ایجاد شغل و درآمد مشخص شود و بخشی از سرمایه‌گذاری در کشور به این حوزه سوق داده شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود رشد گردشگری در سال آینده بین ۳ تا ۴درصد باشد. در آفریقا افزایشی بین ۵ تا۶درصد، در آمریکا ۴ تا ۵درصد، اروپا ۲ تا ۳درصد و خاورمیانه ۲ تا ۵درصد رشد را شاهد خواهیم بود.

مونسان افزود: در سال۲۰۱۶ میلادی سهم مستقیم گردشگری ایران در تولید ناخالص داخلی ۲/۹درصد بوده است که با متوسط جهانی فاصله بسیار زیادی دارد. پیش‌بینی می‌شود در افق ده‌ساله تا سال۲۰۲۷ رشد این عدد سالانه معادل ۲,۶‌درصد باشد و به ۷.۵درصد کل تولید ناخالص ملی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: دو ابزار مهم دیگر برای توسعه گردشگری میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی هستند. با کمک این دو بخش امیدوارم بتوانیم بخش گردشگری را به پرواز دربیاوریم. صنایع‌دستی در حوزه ایجاد شغل می‌تواند بسیار مؤثر باشد و برنامه‌ای مدون برای ایجاد ۱۵۰هزار شغل در سال را در بخش گردشگری و صنایع‌دستی مهیا کرده‌ایم. ما از دولت درخواست کمک مالی بلاعوض نداریم اما نیازمند کمک تسهیلاتی و اعتباری هستیم تا این اعتبارات را در اختیار بخش‌های خصوصی قرار دهیم

منبع:صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد