تفاهم‌نامه‌ای برای ترویج گفتمان‌سازی زیست‌بوم کارآفرینی رسانه‌های دیجیتال

به گزارش فناوری فرهنگی، با توجه به نقش و اهمیت فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تقویت و اشاعه هویت و فرهنگ ایرانی – اسلامی و ضرورت تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری کشور در حوزه فرهنگ و هنر، تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد فناوری‌­های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.

این تفاهم‌نامه با موضوع فرهنگ­‌سازی، ترویج و گفتمان سازی و شکل‌­دهی زیست­‌بوم کارآفرینی در حوزه رسانه‌های دیجیتال در کشور، ایده‌پروری در زمینه رسانه‌های دیجیتال، با استفاده از ظرفیت شبکه ملی فرهنگ و مؤسسات فرهنگی دیجیتال و سایر ظرفیت‌های طرفین به امضا رسید.

محور­های همکاری ذکرشده در این تفاهم‌نامه شامل فرهنگ‌­سازی، تدوین و اجرای آموزش­‌های مورد نیاز مؤسسات فرهنگی دیجیتال و شبکه ملی فرهنگ در راستای تأسیس یک استارت­اپ موفق (فرآیند پیش شتاب‌دهی)؛ همکاری در راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های تخصصی فرهنگی دیجیتال کشور؛ تولید، ترویج و نشر مفاهیم مرتبط با حوزه فناوری­‌های نرم و دیجیتال است.

همچنین برگزاری همایش‌­ها، جشنواره‌­ها، مسابقات، کارگاه‌­ها و نمایشگاه‌های تخصصی با رویکرد ترویج فرهنگ کارآفرینی و دانش‌بنیان شدن فعالیت­ها و جذب ایده‌های نوآورانه در قالب رویدادهای کارآفرینی؛ برگزاری سمینارهای آموزشی و نشست‌های تخصصی در راستای تولید و ترویج ادبیات مرتبط با فناوری‌­های نرم، رسانه‌های دیجیتال و فناوری‌های دیجیتال و کارآفرینی در آن­ها؛ تشکیل اتاق‌­های فکر توسعه رسانه‌های دیجیتال و محتوای دیجیتال و همچنین برگزاری اردوها و بازدیدهای دانشجویان، اساتید و نخبگان از مراکز فرهنگی دیجیتال و فعال در حوزه صنایع فرهنگی دیجیتال از دیگر محورهای همکاری ذکرشده در این تفاهم‌نامه محسوب می‌شود.

تعهدات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی این تفاهم‌نامه متعهد می‌شود تا ظرفیت شبکه ملی فرهنگ وظرفیت‌های ادارات کل ارشاد استان‌ها  را در راستای راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های تخصصی فرهنگی دیجیتال در اختیار بگذارد.

همچنین همکاری در خصوص تشکیل اتاق‌­های فکر صنایع فرهنگی دیجیتال و بررسی روش‌های ارتقای کارآفرینی فرهنگی دیجیتال از تعهدات این مرکز است.

هدایت تیم‌ها و مؤسسات فرهنگی دیجیتال به سمت تأسیس استارتاپ‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا؛ همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت کسب ‌و کار، منتورینگ، مدیریت شتاب‌دهنده‌ها و سایر آموزش‌های توسعه فناوری و کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال؛ حمایت از تولید محتوا، برنامه و استفاده از ظرفیت­‌های رسانه‌­ای موجود جهت ترویج و گفتمان‌سازی در حوزه فناوری­‌های فرهنگی نرم و دیجیتال از تعهدات این مرکز است.

مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین متعهد می‌شود درخصوص برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌­های فرهنگی-ترویجی کارآفرینی مثل استارتاپ ویکندهای فرهنگی دیجیتال، همکاری لازم را با ستاد نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری داشته باشد.

این مرکز همچنین تبلیغ و ترویج فعالیت‌های ستاد در ادارات کل ارشاد استان‌ها؛ تسهیل شرایط اعطای مجوزهای کسب‌وکار دیجیتال به تیم‌ها و استارتاپ‌های معرفی‌شده از ستاد؛ تسهیل شرایط حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و استارتاپ‌ها در نمایشگاه‌های تخصصی مرکز و نیز  همکاری در تولید، ترویج و نشر مفاهیم مرتبط با حوزه فناوری‌­های نرم و دیجیتال را طی این تفاهم نامه متعهد شده است.

تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری

ستاد توسعه فناوری‌­های نرم و هویت­‌ساز معاونت علمی و فناوری طی این تفاهم‌نامه همکاری در راه­‌اندازی شتاب‌دهنده‌های فرهنگی دیجیتال از طریق ارائه مشاوره‌های راهبردی و تأمین بخشی از منابع شرکت‌های نوپا در مرحله شتاب‌دهی را متعهد شده است.

برقراری زمینه‌های تشویقی برای مؤسسات فرهنگی دیجیتال و مراکز شبکه ملی فرهنگ به‌منظور نوآوری، ابداع، بومی‌سازی و ترویج فناوری‌های فرهنگی دیجیتال؛ حمایت مادی و معنوی از اتاق‌­های فکر رسانه­‌های دیجیتال به صلاحدید ستاد و همکاری در برگزاری رویدادهای تولید محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال از تعهدات این ستاد است.

همچنین ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری متعهد می‌شود پشتیبانی و حمایت از مجموعه برنامه‌­های اجرایی سالیانه مورد توافق طرفین و نیز همکاری در تولید، ترویج و نشر مفاهیم مرتبط با حوزه فناوری­‌های نرم و دیجیتال را در برنامه خود داشته باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌­های نرم و هویت­‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  توسط سید محمدحسین سجادی نیری و سید مرتضی موسویان به امضا رسید.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد