آمادگی هفت کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه ICT ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، صبح آخرین روز از برگزاری نمایشگاه جیتکس 2017، نشست مشترک فعالان حوزه ICT ایران با حضور نمایندگان مجلس، مسوولان دولتی و روسای تشکل‎های ICT اتاق بازرگانی و مدیران شرکت‌های ICT جهان توسط فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

بهزاد سلطانی -رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی- ، سید مرتضی موسویان -رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- ، روح‌الله استیری -مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- ، رمضانعلی سبحانی‌فر -عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- و محمدرضا طلائی -رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران- با ایراد سخنرانی و اعلام آمادگی بخش خصوصی برای همکاری با شرکت‌های خارجی و برنامه‌های حمایتی دولت در برقراری و گسترش ارتباطات بین‍المللی حوزه ICT، با بزرگان صنعتICT جهان به بحث و گفتگو نشستند.

در این نشست تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های ایرانی و همچنین مدیران شرکت‌های ICT از کشورهایی چون ژاپن، ایرلند، چین، سنگاپور، هند، لبنان و برزیل حضور داشتند و در گفت و گو با فعالان ICT ایران عنوان کردند که آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را دارند.

جیتکس پل ارتباطی ایران با بزرگان ICT جهان

در ابتدای نشست محمدرضا طلائی اطلاعاتی در مورد تشکیل پاویون ایران در جیتکس 2017 ارائه کرد و گفت: کشور ایران طی سه سال گذشته حضور پررنگی در نمایشگاه جیتکس به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های منطقه در حوزه ICT داشته است و امسال نیز 12 شرکت در پاویون ایران در سالن شیخ راشد حضور داشتند و به معرفی دستاوردهای خود پرداختند.

طلائی افزود: همچنین 29 استارت‌آپ ایرانی در بخش startup movement جیتکس حضور داشتند که حضور ۱۲ استارت‌آپ با حمایت اتاق بازرگانی تهران، شش استارت‌آپ با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان و ۱۰ استارت‌آپ با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه ای صورت گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به نیروی متخصص و جوانی که سالانه از دانشگاه‌ها فارغ‌‎التحصیل می‌شوند و پتانسیل موجود در شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه ICT و شرکت‌های دانش‎بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایران کشور مهم منطقه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری و مشارکت با غول‌های ICT جهان و حضور پررنگ‌تر در بازار منطقه خواهد بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران جیتکس را به عنوان پل ارتباطی با دنیای فناوری اطلاعات جهان برای معرفی پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی ایران و آشنایی با آخرین دستاوردهای فناوری کشور معرفی کرد.

طلائی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط خوبی برای حضور شرکت‎های خارجی که تمایل دارند در ایران سرمایه‎گذاری کنند به وجود آمده است، گفت: برنامه‌ها و تسهیلاتی که دولت ایران برای همکاری شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی فراهم ساخته، فضای مناسبی برای تامین نیازهای داخلی و توسعه صنعت فاوا در ایران به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های فعال در ایران آماده حضور در بازارهای بین‌المللی شده‎اند، جیتکس فرصتی فراهم کرده تا بین شرکت‌های ایرانی و خارجی ارتباطی برای حضور پر‎رنگ‌تر در منطقه ایجاد شود. نمونه‌هایی در این خصوص داشتیم که شرکت‎های فرانسوی در ایران شرکت ICT به ثبت رسانده‎اند و با استخدام نیروی انسانی متخصص ایرانی محصولاتی را برای بازار فرانسه تولید کرده‌اند.

رییس فدراسیون فاوا ایران در ادامه سخنان خود گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات زیادی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد و از طرفی شرکت‎های خارجی که به عنوان شرکت دانش‎بنیان در ایران ثبت می‎شوند نیز می‎توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. با مقایسه حقوق و دستمزد یک نیروی انسانی متخصص در ایران و اروپا می‌توان به مزیت نسبی تولید نرم‌افزار و محتوا در ایران پی برد و یکی از ابزارهای مهم برای معرفی این زمینه‌های مثبت نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی مانند جیتکس و سبیت آلمان است.

درخشش استارتاپهای ایرانی در جیتکس 2017

طلائی در مورد حضور استارتاپ‌های ایرانی در نمایشگاه جیتکس گفت: مجموعا ۴۶۵ استارتاپ از ۴۰ کشور در سالن Startup Movement جیتکس حضور داشتند که از این تعداد ۲۹ استارتاپ ایرانی بودند.

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه استارت‎آپ‎های ایرانی در این دوره از نمایشگاه جیتکس خوش درخشیدند، گفت: با انتخاب هیات داوران جیتکس، ۵۴ استارتاپ به مرحله نهایی راه یافتند تا به معرفی توانمندی‌های خود بپردازند. با انتخاب ۴ استارت اپ از ایران بیشترین تعداد به کشورمان تعلق گرفت که برای اولین گام برای حضور در مجامع بین المللی بسیار مثبت است. چهار استارتاپ ایرانی نیز موفق شدند دستاوردها و توانمندی‌های خود را به سرمایه گذاران دنیا معرفی کنند، اما در نهایت نتوانستند جایزه 180هزار دلاری را از آن خود کنند.

به گفته طلائی، استارتاپ موزرا و کامنت ماینر معرفی شده از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، استارتاپ خبریو از طرف اتاق بازرگانی تهران و استارتاپ اترس از طرف اتاق بازرگانی اصفهان، توانستند توجه هیأت داوران را به خود جلب کنند. وی در این باره توضیح داد: روز اول نمایشگاه استارتاپ کامنت ماینر و اترس توانمندی‌های خود را در حضور سرمایه گذاران معرفی کردند و در روز دوم استارتاپ خبریو و موزرا موفق به ارائه توانمندی‌های خود شدند.

وی افزود: برای اینکه نشان دهیم چه بخش‌هایی از دولت و مجلس ایران برای حضور شرکت‌های ایرانی در مجامع بین المللی تلاش می‌کنند و همچنین چه تسهیلاتی به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه داده می‌شود، مهمانانی را به جیتکس دعوت کرده‌ایم که در این جمع حضور دارند.

حمایت دولت ایران از سرمایه‌گذاران خارجی

در ادامه این نشست، روح‌الله استیری- مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رمضانعلی سبحانی فرد -عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند و توضیحاتی در خصوص گام‎های دولت ایران برای حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان و جذب سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کردند.

رمضانعلی سبحانی‌فرد در توضیحات خود با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی ایران توجه و حمایت ویژه از دانش‎بنیان‌ها را تکلیف تمام نهادها کرده است، گفت: قوانین و مقررات زیادی از لحاظ حقوقی و مالی برای حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان مصوب شده است.

وی افزود: از نظر حقوقی تمام تلاشمان را کرده‎ایم تا امور اداری برای شرکت‎های دانش‌بنیان تسهیل شود و از نظر مالی نیز به شرکت‌های دانش بنیان وام‎های بلاعوض و معافیت مالیاتی تعلق می‌گیرد که شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌‍گذاری در ایران نیز می‎توانند از این تسهیلات استفاده کنند. نیازی نیست شرکت‌های خارجی حتماً با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشند تا از تسهیلات برخوردار شوند، بلکه می‌توانند به صورت مستقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

بهزاد سلطانی رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ادامه نشست آماری از میزان تسهیلات ارایه شده به شرکت های دانش بنیان ارایه کرد. پس از سخنرانی مسوولان دولتی ایران، برخی از استارت‎آپ‎های ایرانی سخنرانی کردند و خواستار توجه بیشتر دولتمردان به کسب و کارهای نوین شدند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران، برای سومین سال متوالی پاویون جمهوری اسلامی ایران به همت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با متراژ ۱۲۶ مترمربع در سالن پاویون‌ها برپا شد و با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی و تشکل‌های زیرمجموعه و با اجرای شرکت همایش گستران ایماژ، ۱۲ شرکت ایرانی در این پاویون حضور پیدا کردند. در عین حال، ۲۹ استارت‌آپ ایرانی در بخش startup movement نمایشگاه شرکت کردند که حضور ۱۲ استارت‌آپ با حمایت اتاق بازرگانی تهران، ۶ استارت‌آپ با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان و ۱۰ استارت‌آپ با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صورت گرفت.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد