۱۰درصد روس‌ها تحت آموزش آنلاین/بازار داغ آموزش‌های مجازی در روسیه

به گزارش فناوری فرهنگی، رایزنی فرهنگی ایران در روسیه در گزارشی که از وضعیت آموزش‌های مجازی در روسیه تهیه کرده و آن را برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، آورده است: طبق پژوهش‌های اخیر میزان درآمد بازار آموزش روسیه در سال ۲۰۱۶، ۸/۱ تریلیون روبل بوده است.

بر پایه این گزارش، گروه نتولوژی با مشارکت مدرسه عالی اقتصاد، بنیاد گسترش ابتکار اینترنتی، کام اسکور و دیجیتال نیوز دریافتند که فناوری‌های آنلاین آموزشی سهمی معادل ۱/۱ درصد (۷/۲۰ میلیارد روبل) از این نرخ را به خود اختصاص می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود طی ۵ سال آینده این میزان تا ۶/۲ درصد، معادل ۳/۵۳ میلیارد روبل افزایش یابد.

طبق تحقیقات انجام شده، بیشترین بخش پول ساز بازار امروز را در روسیه، تحصیلات تخصصی (۷ میلیارد روبل در سال ۲۰۱۶) و تحصیلات عالی (۸/۶ میلیارد روبل در سال ۲۰۱۶) تشکیل می‌دهند. شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌های بزرگ هزاران دوره آموزشی آنلاین در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کنند؛ ۱۰ درصد شهروندان روس از آموزش آنلاین و کلاس‌های اسکایپ استفاده می‌کنند. سرانه متوسط آموزش در این بخش ۱۵ هزار روبل در سال  است. دانشجویان برای فراگیری برنامه‌های آموزش عالی از این فن آوری استفاده می‌کنند و در این بخش درآمد تا ۶/۴۲ هزار روبل هم می‌رسد.

همچنین گستردگی خدمات بازار آموزشی مدارس خصوصی بدین شرح است: بر اساس داده‌ها، طی ۵ سال این نرخ تا ۴۱ میلیارد روبل در سال افزایش می‌یابد. ۵۹ درصد والدین این اجازه را خواهند داد تا فرزندان آنها تحت آموزش آنلاین قرار گیرند. بیش از هر چیز، دانش آموزان روسیه برای آماده شدن امتحانات نهایی سراسری از آموزش آنلاین استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۶ در این بخش ۶/۳ میلیارد روبل دریافت شده است.

روس‌ها علاقه بسیاری به آموزش زبان دارند. مخاطب اصلی بازار آموزش زبان در گروه سنی ۲۵ تا ۶۴ سال، ۲ درصد از تمام جمعیت کشور یا بیش از یک میلیون نفر را به خود اختصاص می‌دهد. ۸۹ درصد از آنها زبان انگلیسی را فرا می‌گیرند. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ درآمد بازار آموزش زبان تا ۶/۲۴ میلیارد روبل افزایش یابد و سهم اینترنتی آن که امروز ۷ درصد معادل ۲/۲ میلیارد روبل است، تا ۷/۱۰ درصد افزایش خواهد داشت. در سال ۲۰۱۶ هزینه‌های شهروندان روسیه برای معلمان و دوره‌های اینترنتی ۳۶۰۰ روبل در ماه ثبت شده است.

بر پایه نتایج این پژوهش، از سال ۲۰۱۴ سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشترک آموزشی اینترنتی دست کم ۸/۳۶ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

یکی از موسسان یکی از گروههای آموزش اینترنتی، تاکید کرد: «بخش‌های فناوری‌های آموزشی در روسیه تا دو، سه برابر در سال افزایش می‌یابد. ما در دوره‌گذار هستیم: توده کاربران به تبعیت از طرفداران اولیه، فناوری‌های آموزش مجازی را پذیرفته و شروع به استفاده از آنها می‌کنند. کمپانی گروه نتولوژی، در جذب سرمایه‌گذاران پیشرو بوده و امروز یکی از سرآمدان بخش فناوری آنلاین است».

«مارگاریتا زوبنینا» مدیر بخش طرح‌های اکوسیستم در این‌باره می‌گوید: «منابع و ابزار آموزش درحال تغییر به ابزارهایی در حوزه آنلاین است، قالب‌های ترکیبی که از دو رویکرد آنلاین و آفلاین استفاده می‌کنند، نیز رو به گسترش هستند. با برنامه لایف لاینگ لرنینگ، بازار آموزش آنلاین رو به رشد خواهد بود. در دو سال اخیر ما طر ح‌های بسیاری را در این زمینه شاهد هستیم، البته بسیار از آنها کپی برداری از یکدیگر هستند».

مطابق همین گزارش، چندی پیش تعدادی شرکت نوپای روسی در حوزه فناوری‌های آموزشی، در بخش مخاطبان چند میلیونی خود در بازار جهانی موقعیتی مشابه کسب کرده بودند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد