آیا فیس بوک اختراع جامعه شناسان است؟

به گزارش فناوری فرهنگی، کاربران برای بهره‌گیری کامل از فیس بوک باید در آن نام‌نویسی کنند. پس از نام‌نویسی، امکان ایجاد نمایۀ شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن و دریافت پیام و دریافت آگاه‌سازی از تغییرات دوستان خود فراهم می‌گردد. علاوه بر این موارد، پیوستن به گروه‌های مورد علاقه، یافتن همکاران، همکلاسی‌ها، پسندیدن پست‌ها، بیان دیدگاه و دسته‌بندی دوستان از امکانات دیگر این سیستم است. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد اعضای این وب‌سایت از مرز ۱ میلیارد نفر گذشت که به گفتۀ خود فیس‌ بوک ۸٫۷ درصدآنها کاربران جعلی هستند. وب‌سایت فیس‌بوک سالیانه ۱۸۰ پتابایت (معادل نیم پتابایت در روز) اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می‌کند. این وب‌سایت به ۴۰ زبان دنیا قابل دسترس است و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده زندگی می‌کنند. فیس بوک در هشتم ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به فروش سهام خود در نزدک کرد و به یک شرکت عمومی تبدیل شد. این وب‌سایت با درآمد ۵٫۱ بیلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ وارد لیست فرچون ۵۰۰ شد و در سال ۲۰۱۳ در ردۀ ۴۲۶ام قرارگرفت.

فیس بوک دربارۀ کاربرانش اطلاعات زیادی می‌داند. پروفایل کاملا پرشدۀ این شبکۀ اجتماعی حدودا ۴۰ نوع اطلاعات شخصی را دربرمی‌گیرد؛ از جمله نام، تاریخ تولد، دیدگاه‌های سیاسی و دینی، اطلاعات تماس آنلاین و آفلاین، جنس، ترجیحات جنسی و وضعیت تاهل، کتاب‌ها و فیلم‌های مطلوب، سابقۀ تحصیلات و کار فرد و البته عکس او. فیس بوک ابزارهای متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا همۀ تماس‌های ممکن را جست‌وجو و اضافه کنند. فیس بوک، تصویر فوری جامعی از اینکه شما که هستید و چه کسانی را می‌شناسید، ارائه می‌دهد.

اگرچه رشد فیس بوک همچنان ادامه دارد، به طوری که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال داشت، درآمد فیس بوک با این سرعت زیاد نشده است. درحالیکه این شرکت درآمد خود را اعلام نمی‌کند، تحلیل‌گران برآورد می‌کنند که فیس بوک در سال ۲۰۰۹ بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار پول درآورده است که ممکن است برای تامین هزین‌ هایش کافی نبوده باشد. بر مبنای این درآمد، فیس بوک به احتمال زیاد خیلی کمتر از ۱۵ میلیارد دلاری که مایکروسافت ادعا می‌کند، بیارزد.

دلیل کمبود درآمد فیس بوک چیزی است که بین اکثر خدمات‌دهندگان آنلاین رایگان مشهور مشترک است. چنین سایت‌هایی قرار است که از طریق تبلیغات پول به دست آوردند؛ اما در عالم واقع، افراد به ندرت روی تبلیغاتی که در این سایت‌ها به نمایش درمی آیند کلیک می‌کنند. آنها از اینکه می‌بینند تبلیغات ناخوانده با گفت‌وگوهای شخصیشان ترکیب می‌شوند، اعتراض دارند. فیس بوک، تلاش نموده است با سری جدیدی از تبلیغات که کاربران را به عنوان طرفداران فرامی‌خوانند، بر این مشکل غلبه کند.

در ۲۰۰۹، فیس بوک شرایط جدیدی برای استفاده از خدمات صادر کرد که در آن شرکت اظهار می‌کرد مالک همۀ محتوای سایت است. این بدان معنا بود که فیس بوک می‌توانست از هر چیزی که یک کاربر روی سایت قرار می‌داد، مانند عکس‌ها و نوشته‌ها، استفاده کند و آن را به هر شکلی که می‌خواست کپی یا توزیع کند؛ حتی پس از اینکه کاربر اکانت خود را فسخ می‌کرد. یکی از کاربران به نام جولیوس هارپر گروهی موسوم به «افرادی که با شرایط جدید استفاده از خدمات مخالف اند» تشکیل داد. به زودی ۲۰ هزار کاربر در این گروه ثبت‌نام کردند و توجه رسانۀ ملی به او جلب شد. در نتیجه، فیس بوک شرایط قبلی استفاده از خدمات را دوباره برقرار کرد و به کاربران اجازه داد که دربارۀ نسخۀ جدید رای‌دهی کنند. اکنون شرایط استفاده از خدمات سایت به کاربران حق بهره‌گیری از تمام محتوای از آنِ خودشان را می‌دهد. کاربران می‌توانند بر چگونگی و جای به اشتراک گذاشته شدن اطلاعاتشان کنترل داشته باشند.

شرکت فیس بوک، مشغول تولید محصولاتی است که برای کاربران، توسعه‌گران و تبلیغ‌گران مفید باشد. مردم از فیس بوک برای در ارتباط بودن با دوستان و خانواده‌شان استفاده می‌کنند، برای باخبر شدن از آنچه در جهان پیرامونشان در حال وقوع است و برای به اشتراک گذاشتن و اظهار آنچه برای خود و برای افراد مورد علاقه‌شان، مهم است. توسعه‌گران از سکوی فیس بوک برای ساخت برنامه‌های کاربردی و وب‌سایت‌هایی استفاده می‌کنند که با فیس بوک ادغام می‌شوند تا به شبکۀ جهانی کاربرانش دست یابند و محصولات شخصی و اجتماعی بسازند. تبلیغ‌گران می‌توانند ماهانه با بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال یا زیرمجموعه‌هایی از این کاربران در ارتباط باشند، بر اساس اطلاعاتی که آنها با فیس بوک به اشتراک گذاشته‌اند مانند سن، محل زندگی، جنسیت یا علایق.

فیس بوک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان به شدت در معرض خطرات مربوط به امر خصوصی و امنیت داده است. این شبکه نزدیک یک میلیارد کاربر دارد که داده‌های شخصی حساس و تبلیغات هدفمندی را که برای شرکت درآمد ایجاد می‌کنند، به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند. این شرکت با انتقادات بی‌شماری در زمینۀ فعالیت‌های مربوط به امر خصوصی روبه‌رو بوده است. فیس بوک همچنین با تناقض‌های جدی مواجه است؛ از جمله اینکه داده‌های کاربران بدون جلب رضایت کاملشان نزد اشخاص ثالث فاش می‌شود. به رغم سازوکارهای تقویتی که اخیرا در زمینۀ امر خصوصی تعبیه کرده، این موارد موجب شده است که بر اساس این معیار، فیس بوک نسبت به دیگر شبکه‌ها در چارک پایین قرار بگیرد.

منبع: بردار

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد