نمایشگاه کتیبه‌نگاری زندگی روزمره در صنایع‌دستی برگزار می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، به‌ نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

«مفهوم زندگی روزمره به شیوه‌های معمول عمل کردن، فکر کردن و احساس کردن افراد و همچنین نحوی صورت‌گیری معمول امور بر یک پایه روزانه اشاره دارد.

بیشتر زندگی روزمره خصلتی خودکار دارد و توسط پردازش ذهنی خودکار و بدون تأمل عمیق پیش می رود. هر فرهنگ و تمدنی در عین اینکه ضرورت این خصلت خودکار زندگی روزمره برای سامان یابی زندگی را می پذیرد، امکانات و شیوه های مختلفی را در اختیار افرادش قرار می‌دهد تا بتوانند به ایجاد غنای معنایی در زندگی شان نائل آیند. در فرهنگ و تمدن ایرانی کتیبه‌نگاری همواره یکی از این امکانات بوده است.

کتیبه‌نگاری تاریخی پربار در هنر ایرانی- اسلامی داشته است. کتیبه‌ها بر پیکر مساجد، مقابر، امکان متبرکه یا سر درها و صنایع‌دستی به کار می‌رفته‌اند. کتیبه‌ها نوشتارهایی هستند که معمولاً حاوی پیام‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بوده‌اند. در صنایع‌دستی اسلامی کتیبه‌ها نه تنها باعث ایجاد ابعاد زیبایی شناسانه در آثار می‌شده‌اند بلکه باعث اتصال افراد به فرهنگ کلی اجتماع نیز می‌شده‌اند و نقش تعیین کننده‌ای در جهت‌دهی افراد، غنابخشی به زندگی معنایی آن‌ها و ایجاد معانی مشترک برسازنده جامعه داشته‌اند. در هنر ایرانی- اسلامی برخلاف تفکر موزه‌محور قرون اخیر، تجربه‌های هنری و تشرف‌های معنایی بیشتر در موزه و مکان‌های خاص خلق نمی‌شده‌اند بلکه از طریق کتیبه‌نگاری در صنایع‌دستی جایی در لایه‌های مختلف زندگی روزمره نیز داشته‌اند و پیوسته باعث بهره‌مندی معنایی و زیبایی شناسانه از سوی افراد می‌شدند.

متأسفانه در دوران معاصر آن‌گونه که شایسته است از قابلیت‌های فرهنگی کتیبه‌نگاری در صنایع‌دستی استفاده نشده است و این می‌طلبد که این قابلیت مجدداً توسعه یابد. علاوه بر این، با وارد کردن بیش از پیش کتیبه‌نگاری در صنایع‌دستی امکان خلق مازادهای معنایی در آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود و این خود در نهایت باعث رونق بازار آن می‌شود زیرا با وجود کتیبه، سفارش‌دهنده صرفاً یک کالا یا اثر را خریداری نمی‌کند بلکه از ثبت بخشی از افکار و ارزش‌های جامعه در زندگی روزانه‌اش نیز برخوردار می‌شود.

بر اساس این اهمیت و قابلیت کتیبه‌نگاری است که معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مسابقه ملی «کتیبه‌نگاری زندگی روزمره در صنایع‌دستی» را برگزار کرد و در نمایشگاه پیش‌ رو آثار این مسابقه را به نمایش در خواهد آورد.»

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از  ۸ تا ۱۷ آبان به استثنای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۸ تا ۱۶ به ساختمان مرکزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به  آدرس خیابان آزادی، تقاطع بزرگراه یادگار امام (ره) مراجعه کنند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد