سهم اندک صنایع‌دستی از فضای رسانه‌ای/ نیاز به گفتمان‌سازی داریم

به گزارش فناوری فرهنگی،  بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی طی بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار مهر گفت: گفتمان‌سازی و تصویرسازی، دو مساله بسیار مهم هستند که موجب تغییر نگاه و طرز تفکر آدم‌ها نسبت به یک موضوع می‌شوند و اگر تغییری در اندیشه‌ها صورت نگیرد در شیوه مصرف و توجه به صنایع‌دستی و تجاری‌سازی هم تغییری رخ نمی‌دهد.

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به این که رسانه‌ها حق صنایع دستی را ادا نمی‌کنند گفت: صنایع‌دستی، نه نشریه خاصی دارد نه یک برنامه تخصصی خاص در رسانه ملی. رسانه‌ها حق هنرمندان صنایع‌دستی را ادا نمی‌کنند و برنامه‌ها و مطالبشان، هم‌سان و هم‌سنگ اهمیت صنایع‌دستی نیست. من در گزارشی توضیح داده‌ام  که چگونه به یکی دیگر از بخش‌های هنری با داشتن ۵۰ تنها هزار  شاغل، یک سازمان مستقل و بیش از  ۲۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص می‌دهند اما به صنایع دستی با وجود ۴۰۰  هزار شاغل، ۱۵ هزار کارگاه و ارزآوری ده‌ها برابری، بودجه چندانی تعلق نمی‌گیرد چراکه هنرمندان صنایع دستی، محجوب و بی‌صدا هستند و  درد خود را فریاد نمی‌کشند.

به گفته نامورمطلق، صنایع دستی از ضعف گفتمانی رنج می‌برد و و هنرمندان و متولیان دولتی در این حوزه، نتوانسته‌اند به گفتمان‌سازی در فضای رسانه‌ها، چه تلویزیون و چه مطبوعات بپردازند در حالی که خود رسانه‌ها، عامل گفتمان‌سازی نزد مرد و مسئولان هستند.

نامورمطلق به ضرورت همکاری میان صداوسیما و رسانه‌های نوشتاری با معاونت صنایع دستی اشاره و بیان کرد: هم فرآورده‌های دستی را می‌توان در شمار صنایع خلاق به حساب آورد هم رسانه را. از این رو امید می‌رود شبکه‌های مختلف تلویزیونی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشند تا بتوانند فرهنگ و صنایع دستی ما را به خوبی به مردم معرفی کنند چرا که هم ما به رسانه‌ها و هم رسانه‌ها به ما احتیاج دارند. از سوی دیگر ما به گفتمان سازی نیازمندیم و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به ما در این زمینه کمک کنند.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه تصویری که تاکنون از صنایع دستی ارائه شده تولیدمحور بوده، در حالی که ما به برنامه‌های مصرف محور نیاز داریم، گفت: مستندهایی که تاکنون درباره صنایع دستی تولید و از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شده عمدتا بر تولید تکیه داشته و پیشکسوتان صنایع دستی را معرفی کرده است در حالی که مشکل اصلی ما در زمینه فروش است پس بهتر است به سمت تولید برنامه‌های مصرف محور برویم و بیشتر به الگوسازی مصرف بپردازیم و تلویزیون می‌تواند نقش مهمی‌در ارائه و ترویج الگوهای  مصرف صنایع دستی داشته باشد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد