فروشگاه‌های صنایع‌دستی کدگذاری می‌شوند/ درج قیمت‌ها به دلار

به گزارش فناوری فرهنگی، «از اصفهان با راهنمای گردشگری، صنایع‌دستی نخرید» این تیتر گزارشی بود که خردادماه امسال در خبرگزاری مهر منتشر شد و به موضوع هشدار آژانس‌های مسافرتی ژاپنی به مسافران خود پرداخت؛ در بخشی از گزارش آمده بود که یکی از اعضای جامعه تورگردانان ایران گفته است: «هشدار آژانس‌های ژاپنی برای این است که عده‌ای از راهنمایان گردشگری، مسافران خود را به فروشگاه‌هایی می‌برند که از قبل با آن‌ها توافق کرده‌اند تا صنایع دستی خود را با قیمت بیشتری عرضه کنند و در کنارش پورسانتی که گاه به ۵۰ درصد هم می‌رسد برای راهنمایان در نظر بگیرند.»

خبرنگار مهر علاوه‌بر انعکاس این مطلب جهت پیگیری با سید عباس شیردل، رییس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان گفتگو کرد که این مقام مسئول، ضمن تأیید این که برخی راهنماهای گردشگری با تعدادی از فروشگاه‌های صنایع‌دستی این استان تبانی کرده‌اند تا مسافران خود را در ازای دریافت ۵۰ درصد پورسانت به فروشگاه آن‌ها ببرند، گفت: این مشکل، مساله تازه‌ای نیست و به امروز و دیروز برنمی‌گردد. چند سالی است که در اصفهان این اتفاق ناخوشایند افتاده و برخی راهنماهای گردشگری با بعضی فروشندگان ارتباط گرفته و گفته‌اند ما گردشگران خارجی را به فروشگاه شما می‌آوریم و پورسانت ما بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از مبلغ کل فروش، خواهد بود. این در حالی است که چنین کاری خارج از شرع و عرف است و گردشگران را به فعالان صنایع دستی و بسیاری از راهنمایان گردشگری که درست کار می‌کنند، بدبین می‌کند.

۱۴ شهریورماه، جهت پیگیری این موضوع سراغ بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی رفتیم و نظر او را درمورد برخورد این معاونت با راهنمایان گردشگری از یک سو و فروشندگان متخلف از سوی دیگر جویا شدیم. نامور مطلق در پاسخ به خبرنگار مهر در این‌باره گفته بود: این مساله، مشکل قدیمی ماست که در این چند سال، حل نشده باقی مانده؛ حتی دوستان ما در اتحادیه صنایع دستی اصفهان که بعضی‌شان، در حال حاضر، در مظان اتهام هستند آمدند و شکایت کردند که ما پورسانت کمی به تورلیدرها می‌دهیم  و این مساله موجب می‌شود که آنها بروند و از کسان دیگری خرید کنند.

حالا پس از گذشت چند ماه، جویای طرح همکاری مشترک معاونت گردشگری و صنایع دستی که دو بال مهم سازمان میراث جهت حل این معضل شدیم و اینکه چه تعاملی با یکدیگر برقرار کرده‌اند و قرار است چگونه به حل معضلی با عنوان پورسانت بالای بعضی راهنمایان گردشگری بپردازند؟

بهمن نامورمطلق در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر گفت: قرار است با معاون گردشگری به اصفهان برویم و  مسایل را از نزدیک بررسی و به طور ریشه‌ای حل کنیم.

معاون صنایع‌دستی، به ایده کدگذاری شدن فروشگاه‌ها هم اشاره و بیان کرد: قرار است اتحادیه صنایع دستی اصفهان با همکاری معاونت صنایع دستی استان، در کنار اعطای نشان اعتماد به فروشگاه‌ها، کدی را در اختیارشان بگذارد تا قیمت ها به دلار هم بر روی اجناس درج شود و اگر ایرادی بود، گردشگران بتوانند با اعلام کد فروشگاه مشکل پیش آمده را پیگیری کنند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد