رشد چشمگیر مایکروسافت به‌عنوان یک کمپانی‌های سرمایه‌گذار در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال

به گزارش فناوری فرهنگی، رشد اقتصادی مایکروسافت طی ماه‌های اخیر نشان از جهش اقتصادی این کمپانی دارد. عمده فعالیت‌های این کمپانی در تولید و توسعه نرم‌افزارهای رایانه‌ای است. این کمپانی همچنین در اهدای مدارک فناوری و توسعه و ساخت این نرم‌افزارها فعالیت می‌کند. در حال حاضر کمپانی‌های حوزه فناوری با افزایش ارزش خود نشان داده‌اند که حتی باوجود رشد پایین اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری می‌تواند با رشد بسیار خوبی برای سرمایه‌گذارانش سودآوری داشته باشد. در حال حاضر کسب‌وکارهای دیجیتال نسبت به کسب‌وکارهای سخت‌افزار در حوزه فناوری دارای پویایی بیشتری هستند، گردش مالی و حاشیه سود در کسب‌وکارهای دیجیتال نسبت به کسب‌وکارهای سخت‌افزار در حوزه فناوری به‌مراتب افزایش بیشتری داشته است و کمپانی‌هایی که بر روی این‌گونه کسب‌وکارها تمرکز کرده‌اند شانس بیشتری برای تبدیل‌شدن به غول‌های دنیای فناوری را دارند.

همین نکته نشان می‌دهد می‌توان با حمایت نیروی جوان و متخصص داخلی برای ورود به عرصه تولیدات نرم‌افزار گامی مهم برداشت و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی در این حوزه کاملاً توجیه‌پذیر خواهد بود. شاید در حال حاضر سطح تولیدات داخلی قابل‌مقایسه با نمونه‌های خارجی نباشد اما نباید از این نکته غافل بود که رشد شرکت‌ها در این حوزه به‌صورت تدریجی است و ورود این شرکت‌ها به بازارهای جهانی می‌تواند به‌عنوان موتور پیشرانی باشد که این شرکت‌ها را ظرف مدت بسیار کمی به رشد چشم‌گیری خواهد رساند. درواقع یکی از ویژگی‌های این حوزه خلاقیت است و سابقه طولانی کمپانی‌های بزرگ به‌تنهایی دلیل برتری آن‌ها نیست بلکه استفاده از خلاقیت‌ها و حرکت به سمت تکنولوژی‌های جدید است که آن‌ها را رشد می‌دهد. بنابراین ما نیز می‌توانیم این حرکت به سمت تکنولوژی‌ها جدید را به‌نوعی پیش بگیریم و شانس خود را برای رقابت در این بازار پرسود بیازماییم. در همین راستا بد نیست بدانید در حال حاضر کمپانی اپل ارزشی بالغ‌بر 800 میلیارد دلار دارد و الفابت پس‌ازآن باارزش 690 میلیارد دلار قرار دارد. کمپانی مایکروسافت نیز با جهش بسیار عالی طی ماه‌های اخیر توانسته ارزش سهام خود را 25 درصد افزایش دهد و اکنون هر سهم این کمپانی بالغ‌بر 78 دلار ارزش دارد. در حال حاضر ارزش بازار مایکروسافت بالغ‌بر 600 میلیارد دلار است که این اولین باری است که پس از سال 2000 این کمپانی توانسته به این ارزش بازار دست یابد. در سال 2014 ارزش هر سهم این کمپانی بزرگ 34 دلار بود که در مقایسه باارزش سهام آن در حال حاضر تقریبا نصف بود و هم‌چنین ارزش بازار  این کمپانی در آن سال تقریباً 314 میلیارد دلار بود که این نیز در مقایسه باارزش حال حاضر این غول دنیای فناوری عدد بسیار پایینی است.  به نظر می‌رسد یکی از دلایل موفق بودن این کمپانی طی ماه‌های اخیر رشد روزافزون  استقبال از سرویس‌های مبتنی بر کلاد است. جالب است بدانید دو کمپانی فیس‌بوک و آمازون نیز در لیست 5 شرکت برتر در حوزه ارزش بازار قرار دارند. پردازش ابری و هوش مصنوعی این روزها در حال تبدیل‌شدن به سرویس‌های پرسود و سرشار از درآمدی هستند که استقبال روزافزونی دارند. بنابراین به‌عنوان یک نوع پیش‌بینی می‌توان انتظار داشت کمپانی‌های حوزه فناوری که در حوزه‌های پردازش ابری یا همان کلاد و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند در آینده می‌توانند منتظر بازار پرسودی باشند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند برای سال آینده ارزش هر سهم کمپانی مایکروسافت به بیش از 102 دلار برسد. همان‌طور که بیان شد این رشد چشم‌گیر نتیجه سرویس پردازش ابری یا کلاد و هوش مصنوعی مایکروسافت است. پلتفرم‌های مایکروسافت برای سرویس کلاد مایکروسافت  ( Azure)  درحال‌توسعه هستند و تخمین زده می‌شود که ارزش بازار کلاد به رقم 110 میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین لپ‌تاپ‌های سری 10 ویندوز اس می‌تواند به‌عنوان رقیبی سرسخت برای کروم گوگل باشد.

همچنین محققان معتقدند که ازدیگر دلایل رشد بسیار خوب ارزش سهام و ارزش بازار کمپانی مایکروسافت موفقیت خوب آفیس، رشد روزافزون و استقبال بسیار خوب کاربران از ایکس باکس و ایکس باکس لایو است. همین نکته نشان از سلیقه مخاطبان دارد. در کشور ما نیز طیف وسیعی از کاربران با این حوزه‌ها سروکار دارند بنابراین هم از جهت سرمایه‌گذاری و هم از جهت سلیقه شناسی مخاطب بسیار مهم خواهد بود که بدانیم مخاطبان ایرانی در سنین مختلف چگونه نسبت به تکنولوژی‌های جدید عکس‌العمل نشان می‌دهند و وقت و هزینه‌های خود را صرف چه حوزه‌هایی می‌کنند. با این آنالیز می‌توان هم برای آن‌ها تولید نرم افزار انجام داد که در این صورت بازار داخلی را شاهد خواهیم بود و هم می‌توان از نفوذ هر چه بیشتر فرهنگ‌های مخرب بعضی از فناوری‌ها تا حدی کاست. اگرچه چنین حوزه‌هایی امروزه دیگر تحت اختیار یک کشور خاص نیستند و نفوذ و گسترش فرهنگ در همه‌ی جوامع و کشورها به‌نوعی به معضل تبدیل‌شده است اما می‌توان حداقل به سمتی حرکت کرد و سیاست‌ها و راهبردها را به‌گونه‌ای انتخاب کرد که در جهت کاهش خروج سرمایه و نفوذ فرهنگ بیگانه حرکت مثبتی انجام داد.

نویسنده: مهدی سیدی

منابع: زومیت، وینفون، تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد