مجلس، وزارت خارجه را به همکاری با معاونت صنایع دستی مکلف کرده است

به گزارش فناوری فرهنگی، بهمن نامور مطلق  گفت: ما برنامه ریزی کرده ایم تا میزان فروش صنایع دستی، به انضمام زیورآلات سنتی و فرش به یک میلیارد دلار برسد. البته در رسیدن به این هدف، سازمان های دولتی باید به ما کمک و زمینه ها را هموارتر کنند. برای مثال در  طرح حمایت از صنایع دستی که در مجلس مصوب شده، وزارت خارجه، مکلف است تا با معاونت صنایع دستی در زمینه تجارت خارجی همکاری کند.

معاون صنایع دستی کشور، توسعه صنایع دستی را درگرو رونق گردشگری دانست و افزود:اگر ما بتوانیم ۲۰ میلیون گردشگر برای کشور جذب کنیم و هر کدام ۵۰ دلار سوغاتی بخرند که کف خرید سوغات است، فروش ما به یک میلیارد دلار خواهد رسید. از این رو دبیرخانه سوغات زیارتی راه اندازی کردیم تا بخش عمده ای از زوار را به خرید محصولات و سوغات زیارت ایرانی سوق دهیم. از سوی دیگر برآنیم تا مثلث اصفهان و یزد و شیراز را ساماندهی کنیم. علاوه بر خرید گردشگران خارجی، صادارات و مصارف خانگی صنایع دستی هم جای خود را دارد.

نامورمطلق، بحث ترانسفر پول را از جمله مشکلات صنایع دستی برشمرد و گفت: بسیاری از گردشگران، می خواهند حجم زیادی صنایع دستی خریداری کنند اما امکان انتقال پول وجود ندارد که البته این مشکل باید به صورت بنیادین توسط بانک مرکزی حل شود.

او به این که صنایع دستی نیازمند فرهنگسازی است اشاره و بیان کرد:ما به گفتمان سازی و تغییر نگاه مردم نیاز داریم. از این رو در نمایشگاه امسال، بخش «خانه ایرانی» را داشتیم تا مردم بدانند چگونه از صنایع دستی در خانه و محل کار خود استفاده کنند. به عبارتی می کوشیم تا به سمت کاربردی کردن و استفاده از فرآورده های دستی در نمای داخلی برویم. از سوی دیگر در طرح مجلس، نهادهای دولتی موظف شده اند برای هدایا و مصارف داخلی خود از این صنایع بهره ببرند.

نامورمطلق در پاسخ به این که ارائه صنایع دستی به صورت فله ای بر میزان فروش آن تاثیر می گذارد گفت: اگرچه همچنان مشکلاتی در زمینه بسته بندی وجود دارد اما تغییرات و پیشرفت هایی در این زمینه اتفاق افتاده و در این میان نمی توان منکر تاثیری شد که فروشگاه های اینترنتی  داشته اند.

معاون صنایع دستی کشور، بسته‌بندی را یک ضرورت تولیدی، تجاری و ترویجی برشمرد و گفت: برخی گمان می‌کنند که بسته‌بندی صنایع دستی، یک موضوع فانتزی و تشریفاتی است در حالی‌که یک بسته‌بندی خوب به حفظ و نگهداری کالا، صادرات بیشتر و معرفی بهتر کمک می‌کند و ما نمی‌توانیم نسبت به بسته بندی صنایع دستی بی تفاوت باشیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد