نشان ملی مرغوبیت، یک برند برای صنایع دستی است

به گزارش فناوری فرهنگی، علی حاجی شیزری، نشان ملی مرغوبیت را برندی برای صنایع دستی دانست و افزود:اگر آثار اصالت داشته باشند و در ساخت آن از مواد طبیعی استفاده شود و فرم و تکنیک ساخت شان منحصر به فرد باشد، می توانند نشان ملی مرغوبیت را از ان خود کنند و به یک برند تبدیل شوند.

مدیرکل دفتر توسعه، ترویج و آموزش معاونت صنایع‌دستیدر پاسخ به این که ظاهرا دریافت نشان ملی مرغوبیت بر میزان فروش صنایع دستی و معرفی آن به مخاطب، تاثیری نمی گذارد گفت: هر اثری که این نشان را دریافت کند می تواند به برند تبدیل شود؛ حال برعهده هنرمندان است که چگونه از این نشان بهره ببرند.

شیزری در ادامه به این که تولید یک اثر، جدای از معرفی و تبلیغ آن است، اشاره و بیان کرد:معرفی، ترویج و آشنا کردن جامعه با صنایع دستی برعهده ماست اما معاونت صنایع دستی وطیفه ای در ارتباط با فروش ندارد. ما تنها می توانیم نمایشگاه های مختلفی را برگزار کنیم و پل ارتباطی میان تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی باشیم.

او درباره  چگونگی داوری نشان ملی صنایع دستی گفت: مرحله اول داوری نشان ملی صنایع دستی در استان‌ها به پایان رسیده و آثار انتخاب شده اند. قرارر است از ۱۸ تا ۲۲ آذر، داوری نهایی آثار در تهران انجام شود. همچنین امسال برای داوری هر رشته، پنج تا هفت داور انتخاب شده تا آثار از منظرهای متفاوت کاربردی، تکنیکی و ساخت بررسی شوند.

حاجی شیزری همچنین بیان کرد: بعد از داوری نهایی، نمایشگاهی از آثار منتخب که توانسته اند نشان ملی مرغوبیت را از آن خود کنند، برگزار می‌شود اما در حال حاضر محل و زمان دقیق نمایشگاه مشخص نیست.

نشان مرغوبیت صنایع دستی در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌طور مشترک توسط سازمان یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی ASEAN پایه‌گذاری شد. به دنبال موفقیت‌های کسب‌شده، این طرح در سراسر دنیا گسترش یافت. در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز به‌صورت آزمایشی در منطقه جنوب شرقی آسیا اجرا شد. جمهوری اسلامی ایران  هم از سال ۲۰۰۷ در این برنامه بین‌المللی شرکت کرده و دریافت «نشان ملی» مقدمه‌ای برای شرکت و دریافت «نشان اصالت یونسکو» است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد