گیم‌های ایرانی در بازار جهانی بازی

به گزارش فناوری فرهنگی، به گفته مهدی اصل، فعالیت بازی‌سازی را به صورت رسمی در سال 1386 با ثبت شرکت سورنا، که یک استودیوی بازی‌سازی است، آغاز کرده است. وی در ادامه بیان داشت: «من و همکارانم دانش ساخت بازی را از منابع خارجی و اینترنت یاد گرفتیم و همچنان هم در حال یادگیری بخش‌های جدید شغلمان هستیم، چون همیشه مطالب زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد که عدم تسلط بر آن مباحث باعث شکست پروژه‌ها می‌شود».

مهدی اصل تولیدات استودیو سورنا را چهار محصول دانست و گفت: «یک بازی موبایل و سه بازی مخصوص کامپیوتر و کنسول‌های نسل هشتم در دست تولید است».

مهدی اصل مهم‌ترین عامل گرایش خود به سمت ساخت بازی را همان علاقه به بازی کردن دانست و گفت: «این که آیا من می‌توانم یه بازی مثل بازی مورد علاقه‌ام بسازم انگیزه اصلی بود، البته این فکر در عمل خیلی به زحمت نیاز دارد، به همراه تیم با تجربه و کلی سرمایه، اابته هر کسی باید از یه جایی به سمت آرزوهاش حرکت کند، هرچه دیرتر حرکت کنیم، یا دیرتر به هدف می‌رسیم یا اصلا به هدف نمی رسیم».

فعال حوزه بازی‌سازی رایانه‌ای استراتژی خود را حضور در بازار‌های بین‌المللی دانست و بیان داشت: «ما معمولا تلاش زیادی برای بازار داخل نمی‌کنیم، چون عملا بابت زحمتی که کشیده می‌شود درآمد مناسب وجود ندارد، با توجه به این که بازار‌های بین‌المللی گیم خیلی بزرگ‌تر از بازار ایران است».

وی با اشاره به قیمت فروش بهتر بازی یا المان‌های بازی در بازارهای خارجی نسبت به ایران گفت: «منطق حکم می‌کند بیشتر انرژی برای بازاریابی در حوزه بین‌الملل صورت بگیرد».

مهدی اصل با تاکید بر لزوم بازار شناسی برای دستیابی به موفقیت گفت: «ما بیش از 10 سال در این صنعت فعالیت می‌کنیم، در حال حاضر اگر بدون هدف تجاری بازی بسازیم صددرصد محکوم به شکست خواهیم بود، چون رقابت به شدت در بازارهای مختلف زیاد شده است و محصولات با کیفیت و خلاقانه معمولا شانس بیشتری برای فروش پیدا می‌کنند، اگر همیشه بازاریابی و مارکتینگ درست صورت بگیرد بازیهای متوسط هم موفق خواهد شد».

مهدی اصل در ارتباط با آینده کاری استودیو سورنا گفت: «با توجه به این که شرکت سورنا، مدتی است به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناشران دیجیتال بازی‌های رایانه‌ای ایران فعالیت می‌کند، اخیرا با راه‌اندازی اولین پرتال نشر بازی‌های مخصوص کامپیوتر سرگرمی قدم بزرگی در راستای انتشار آنلاین بازی‌های مخصوص کامپیوتر و تحت وب برداشته است».

وی در ادامه افزود: «قصد ما این است که از تجربه هر دو بخش (تولید و نشر) برای بهتر شدن بازی‌های تولیدی شرکت بهره ببریم و با توجه به این که قبلا شرکت تجربه ساخت بازی برای کنسول‌های بازی را داشته است، برنامه تولید بازی‌های با کیفیت بالا برای پلت فرم‌های کامپیوتر، کنسول پلی‌استیشن، ایکس باکس و نینتندو تولید است که با توجه به تجربیات بخش نشر شرکت، از سال آینده نیمی از محصولات شرکت به صورت بازی‌های آنلاین خواهند بود».

فعال حوزه ساخت بازی در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از مسئولین دارید گفت: «در حقیقت این قدر مسئولان مختلف رو دیدیم و با آنها وقت گذراندیم که از مسئولان ناامید شدیم».

وی با اشاره به بی‌اهمیت بودن صنعت بازی‌های رایانه‌ای برای مسئولان گفت: «تجربه بیش از 10 سال با مدیران، وزیران و معاونین مختلف نشان داده است که مسئولین اصلا صنعت بازی برایشان اهمیتی ندارد، مگر این که جایی به خاطر منافعشان به سمت ما بیایند».

مهدی اصل با ابراز گلایه نسبت به عملکرد مسئولین بیان داشت: «در هر صورت از مسئولین خواهش می‌کنیم که کلا کاری به کار ما نداشته باشند، این بزرگ‌ترین لطفی است که در حق بازی‌سازان ایران می‌توانند جام دهند، چون هر وقت مسئولین کاری انجام داده‌اند بیشتر باعث ضرر کردن شرکت‌های بازی‌ساز و ناشران شده است.

وی در ادامه افزود: «اگر واقعا مسئولین بخواهند خدمتی به صنعت بازی‌سازی انجام دهند این است که که زیرساخت‌ها را برای مصرف کننده ارتقا بدهند، از این طریق با فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب شرکت‌های بازی‌ساز می‌توانند با تلاش و سرمایه‌گذاری برای تولید و توسعه نشر محصولات بازی تولید خود بهترین بهره‌وری را از زیر ساخت‌های ضروری داشته باشند».

مهدی اصل در ارتباط با نحوه حمایت از بازی‌سازان گفت: «به نظرم حمایت مستقیم مالی یکی از بدترین حمایت‌هایی است که می‌توان از بازی‌سازان کرد، حمایت‌ها باید در قالب پیشرفت شرکت‌ها باشد، مثلا فراهم کردن شرایط حضور در نمایشگاه‌های خارجی برای تجاری سازی محصولات خارج از ایران، پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها، گرفتن رونمایی یا استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای معرفی بهتر محصولات بازی‌سازان، و مواردی از این قبیل که باعث می‌شود تجربه بازی‌ساز‌ها بیشتر شود و نهایتا منجر به این خواهد شد که در آینده نزدیک بازی‌ساز محصولی را تولید خواهد کرد که مخاطبان از آن محصول استقبال می‌کنند و با فروش خوب محصول، بازی‌ساز مسیر موفقیت و آموزش و شرکت در رویدادهای بین‌المللی را طی خواهد کرد.

وی افزود: «با این نوع روش حمایتی بازی‌ساز به مرور زمان موفقیت‌ها و تجربیات بیشتر و بهتری را کسب خواهد کرد، ولی اگر مستقیم به بازی‌ساز پول نقد بدهید، معمولا نتیجه خوبی ندارد و بازی‌ساز را تنبل می‌کند چون هیچ تلاشی برای فروش و ساخت محصول بهتر نخواهد کرد».

مدیر عامل استودیو سورنا در ارتباط با آینده صنعت بازی گفت: «بازار گیم در دنیا باسرعت بیشتری رشد خواهد کرد، تعداد شرکت‌های بازی‌ساز هم بیشتر خواهد شد، ولی یک موضوع همیشه در صنعت گیم باعث موفقیت اقلیت‌ها شده است، محصول خوب همیشه در بین میلیون‌ها محصول دیگر دیده می‌شود، بازی‌سازان جوان باید با شناخت درست فناوری‌های جدید و پیشرفت صنعت، سبب به روز رسانی اطلاعات و دانش‌های خود تلاش کنند و با به روز رسانی تجریبات و دانش خود تلاش کنند بازی‌های بهتری تولید کنند، اگر شما با فناوری 10 سال قبل بازی بسازید خیلی برای شما هزینه بر و زمان بر خواهد بود، و در دنیای امروز روزانه هزاران ایده به بازار عرضه می‌شود، اگر شما دیرتر محصول خود را تولید کنید، احتمال دارد تیم دیگری از کشور دیگری ایده مشابه شما را با فناوری‌های به روز تر سریع‌تر بسازد، حتی اگر این ایده دیرتر به ذهن آنها رسیده باشد».

مهدی اصل که الگویی از یک جوان موفق ایرانی است در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای جوانان دارید گفت: «من هنوز خودم جوان هستم و خوب درک میکنم که جوانان عزیز هم وطنم، برای این که بتوانند به آرزوهای خود برسند دغدغه و چالش‌های بزرگی پیش روی خود دارند ، ولی به عنوان کسی که از صفر شروع کردم و الان مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و نشر ایران هستم، در یک کلام، دنبال آرزوهایتان باشید و هزینه رسیدن به آرزوهای خود را پرداخت کنید.

وی با تاکید بر تلاش برای رسیدن به موفقیت‌ها و عدم توجه به افکار منفی دیگران بیان داشت: «هیچ چیز آسان به دست نمی‌آید، مهم نیست که دیگران چقدر شما رو مسخره می‌کنند و یا به شما می‌گویند که نمی‌توانید، اگر به چیزی علاقه قبلی دارید، مطمئن باشید که با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توانید مشکلات رسیدن به آن اهدف را حل کنید و در نهایت به اهداف خود برسید.

مهدی اصل در پایان تاکید کرد: «حتی در همین ایران هم به خیلی از آرزوها می‌توان رسید اما در صنعت بازی نسبت به خارج از ایران شما باید مشکلات بیشتری را حل کنید و تلاش بیشتری داشته باشید، همچنان که می‌بینید تعداد زیادی از شرکت‌های جوان با خلق ایده‌های جالب و با تیم‌های کوچک توانسته‌اند در ایران به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند، تفاوت آدم‌های موفق با آدم‌های نا موفق این نیست که آدم‌های ناموفق ایده ندارند، بلکه آدم‌های ناموفق دنبال اجرای کردن ایده‌های خود نمی‌روند و حاضر نیستند برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند».

منبع: آنا

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد