کارگردان «فهرست مقدس»: «سونی‌پیکچرز» دبه کرد

به گزارش فناوری فرهنگی،در ماه‌های اخیر و در فصل کم‌رونق اکران سینمای ایران، آثار مربوط به کودک و نوجوان خودنمایی می‌کنند. بعد از چند فیلم سینمایی در این ژانر، اکنون انیمیشن فهرست مقدس روی پرده سینماها رفته و با توجه به کیفیت چشمگیرش، توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند.«محمد‌امین همدانی» کارگردان انیمیشن «فهرست مقدس» به «صبح‌نو» گفت: ایده اولیه از طرف سرمایه‌گذار مطرح شده بود. اصل ایده برای خودمان هم بسیار جذاب بود چون فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن توانایی‌های دوستان بااستعدادم بود. ما فیلمنامه را به‌طور‌کلی بازنویسی و سعی کردیم حتی‌المقدور به فضای انیمیشن نزدیکش کنیم. در واقع خط داستانی قبلی را شبیه ریلی فرض کردیم که تنها در سکانس پایانی فیلم با ریل فعلی به تقاطع می‌رسید و در واقع یک داستان تخیلی و دراماتیک را از ابتدا نگارش کردیم.

داستانی‌جذاب
کارگردان فهرست مقدس درباره داستان انیمیشن توضیح داد: داستان ماجرای دزدی به‌نام «هاران» را روایت می‌کند که توسط سران ربیان اجیر می‌شود تا به شهر نجران آمده و فردی به‌نام «فیمون» را بکشد که آیین نوکیش نصرانی را تبلیغ و معرفی می‌کند. سخنان زیبا و اندیشه‌های آزادی بخش فیمون مردم زیادی را به طرفش می‌کشد. دختری به‌نام «رفعه» نیز از پیروان فیمون و کیش نو ظهور اوست که دل در گرو آرمان‌های او دارد. با اتفاقی، هاران با رفعه آشنا شده و به او علاقه‌مند می‌شود. هاران از سوی رفعه برای حفاظت از جان فیمون انتخاب می‌شود و به رفعه قول می‌دهد که از فیمون محافظت کند.

مشاوره‌ابراهیم‌حاتمی‌کیا
همدانی با اشاره به بهره‌گیری از سینماگرانی چون «ابراهیم حاتمی‌کیا» برای تولید این انیمیشن بیان کرد: یک نکته بی‌نظیری به واسطه این پروژه در زندگی‌ام رقم خورد و آن حضور آقای ابراهیم حاتمی‌کیا بود. استاد بزرگوارم ابراهیم حاتمی‌کیا، برای مدت دو هفته هر روز جلساتی را برایمان گذاشت و کمک بسیاری به ما کرد.

ایده‌ای‌جسورانه
وی درباره ویژگی‌های فنی این پروژه گفت: یکی از ویژگی‌های فنی مهمی که در این پروژه مطرح بود، استفاده بهینه از موتور رندر آرنولد بود. آرنولد به ما دو ویژگی مهم می‌داد؛ اول استفاده از دیسپلیس(جزییات) سریع و دقیق و دوم آی‌پی‌آر سریع که به ما اجازه نورپردازی خوب می‌داد. این قابلیت‌های فنی اصل نیستند، اما امکانی را به هنرمندان ما می‌دهند که بتوانند کارکتر هایپر رئال خلق کنند. من به قدرت طراحی دست اساتیدی چون سعید فرهنگیان و محمد خیراندیش ایمان داشتم و بعد از پیدا کردن این ابزار به شکل بهینه و قابل پیاده‌سازی، دست به یک ایده بسیار جسورانه و پر ریسک زدم.

ریسک‌بزرگی‌کردیم
کارگردان این انیمیشن با اشاره به طراحی کاراکترها ادامه داد: من بدون اطلاع به سرمایه‌گذار، ایده‌ای را به طراحان خوب کاراکترهایمان مطرح کردم و آنها به‌شدت تعجب کردند. اگرچه داستان ارزشی بود، ولی یک روز به آنها گفتم بیایید چهره کارکترها را با این توجیه که صفات درونی‌شان هست، به شکل حیوانی در بیاوریم! با تعجب و هیجان پیش رفتیم، به این شکل که جمجمه‌های انسانی را کنار جمجمه حیوانی که لازم بود قرار می‌دادیم و اغراق‌ها را کاملاً ارگانیک و منطقی ایجاد کردیم. وی ادامه داد: مخاطب اصلی‌مان را نوجوان قرار دادیم چرا که تجربه بصری بالای نوجوان، نیازمند اصول ارگانیک و فیزیکی است، اما همچنان اغراق، هیجان و تخیل را دوست دارد. وقتی روزی فرارسید که قرار بود گزارش پیشرفت پروژه را ارائه کنم، هنوز چیزی از طراحی حیوانی نگفته بودم! در‌حالی‌که چهار تا از کاراکترها را مدل‌سازی هم کرده بودیم. دلم مثل سیر و سرکه می‌جوشید که ممکن است الان با لگد از اتاق اخراج بشوم! اما بعد از رونمایی از ایده و اجرا، با واکنش بسیار امیدوار‌کننده‌ای مواجه شدم و این شد که با قوت کار را پیش بردیم.

تحقیق و توسعه وسیع
محمدامین همدانی درباره رندر این انیمیشن بیان کرد: دوستان فنی ما سال‌ها روی رندرمن کار کرده و الگوریتم‌هایش را خوب بلد بودند. حمید کریمیان، پیام معمار، محسن طبسی و مصطفی شاهمردانی کسانی بودند که متخصصان رندرمن پروسرور بودند؛ اما با آمدن آرنولد و سهولت استفاده از آن، کار با آن منطقی‌تر به نظر می‌رسید، کما اینکه در اکثر موارد هم به همان خروجی و سرعت نزدیک می‌شد. من در انسی ۲۰۱۴ با نماینده پیکسار رندرمن صحبت کردم؛ تازه رندرمن آزاد شده بود و بالاخره تأیید کرد که آزاد شدن لایسنس رندرمن به‌خاطر اقبال وسیع به آرنولد بوده است. ما از یک رندر فارم قدرتمند استفاده کردیم، اما باید بگویم مهم‌ترین قدرت ما درا رندر، تحقیق و توسعه عالی سوپروایزر رندرمان بود. دوست عزیزم محسن طبسی بسیارموثربود‌. دوستان معمولاً باور نمی‌کنند، زمان رندر معمول ما برای تصویر ۲K در فضاهای مدیوم لانگ‌شات حتی داخلی، بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بود؛ با این جزییات و بدون فلیکر!

موسیقی‌ارکسترال
کارگردان فهرست مقدس درباره بودجه، تعداد اعضای تیم تولید و برخی جزییات دیگر این انیمیشن گفت: حدود ۱۰۰نفر به مدت ۱۸ماه به طور جدی درگیر این پروژه بودند. بودجه تولید این کار درابتدا بیش از ۴۰۰میلیون تومان بود، اما با اصلاحیه‌هایی که سرمایه‌گذار با توجه به کیفیت کار قبول کرد به حدود یک میلیارد رسید. موسیقی این انیمیشن توسط بهزاد عبدی و به صورت ارکسترال در اوکراین ساخته شد. مفتخریم که با فهرست مقدس، یک قدم سینمای ایران را به جلو برده‌ایم.

لغو قرارداد توزیع بین المللی فیلم
به گزارش«صبح‌نو» عوامل پروژه برای توزیع این انیمیشن با کمپانی سونی پیکچرز وارد مذاکره شدند که این گفت‌وگوها منجر به تنظیم پیش قرارداد شد؛ ولی کمپانی بعد از دیدن فیلم کامل و دریافت پیام فیلم، قرارداد را کنسل کرد.
شخص طرف قرارداد «استیون پاوول» تهیه کننده فیلم گوست رایدر بود.
(Ghost in the Shell) با بازی اسکارلت جوهانسون به فیلم اخیر این تهیه کننده کارگردانی روپرت سندرز است.

منبع:امیدخوزستان

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد