ثبت جهانی شهرها فرصت خوبی برای تعامل با کشورهای دیگر است

به گزارش فناوری فرهنگی، بهمن نامور مطلق به مزایای ثبت جهانی شهرهای مختلف ایران اشاره و بیان کرد: بعضی معتقدند ثبت یک شهر یا یک روستا در شورای جهانی صنایع دستی فایده چندانی ندارد و به رونق صنایع‌دستی ویژه آن منطقه منجر نمی شود اما نباید ثبت شهرها در فهرست جهانی را زیر سوال برد حتی اگر به یک شهر یا روستا جنبه موزه‌ای دهد.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اقداماتی که پس از ثبت در یک شهر انجام می شود گفت: ما تنها به ثبت یک شهر یا یک روستا در شورای جهانی صنایع‌دستی بسنده نکرده‌ایم بلکه ما به راهکارهای قانونی که موجب توسعه یک شهر یا روستا می شود هم اندیشیده و توسعه شهرهای جهانی را در اولویت برنامه ششم توسعه قرار داده ایم. ما از دستگاه ها و سازمان‌های مختلف خواسته ایم تا به شهرهای جهانی اعتبارات ویژه ای اختصاص دهند و تجهیز این شهرها و فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای شهرهای جهانی صنایع دستی را در اولویت کار خود قرار دهند.

نامور مطلق به مراحلی که برای ثبت جهانی یک شهر یا روستا باید انجام شود اشاره و بیان کرد: ابتدا پرونده مورد نظر برای ثبت در شورای جهانی صنایع دستی تهیه و به این شورا ارسال می شود، پس از آن داوران و ارزیاب ها به شهر مورد نظر می آیند و دیده های خود را ثبت و ضبط می کنند، آنگاه ویژگی های یک شهر را بررسی و ثبت جهانی آن را به رای و شور می گذارند.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه تا امروز ۶ شهر و یک روستا در فهرست شهرهای جهانی ثبت شده اند، گفت: تاکنون اصفهان، مشهد، تبریز، لالجین و به تازگی سیرجان به واسطه گلیم و مریوان به خاطر کلاش در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده اند. همچنین به واسطه اهمیت روستاها ما کلپورگان در استان سیستان و بلوچستان را به عنوان نخستین دهکده جهانی ثبت کرده ایم.

نامور مطلق مهمترین تاثیر ثبت جهانی یک شهر یا یک روستا را تبدیل آن منطقه به برند دانست و افزود: برندسازی، اتفاق مهمی است که با ثبت جهانی این مناطق رخ می دهد. به عبارتی ثبت جهانی یک شهر یا یک روستا فرصت خوبی برای تعامل آن منطقه با دیگر کشورها فراهم می سازد و باعث در یاد ماندن آن شهر یا آن روستا می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به گلیم شیرکی پیچ سیرجان گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در سیرجان شاهد فعالیت سه نسل در کنار یکدیگر بودند. علاوه بر این، رشته دانشگاهی گلیم بافی در سیرجان راه اندازی شده و موزه گلیم در این شهر شکل گرفته است. همه اینها ویژگی های خوب و مثبت ثبت جهانی یک شهر است.

نامور مطلق توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی را یکی از راه های توسعه شهرها و روستاها دانست و افزود: ثبت جهانی موجب رونق یک منطقه می شود و ما بر آنیم تا بر تعداد روستاها و شهرهای جهانی خود بیفزاییم.

جشن ثبت جهانی سیرجان فردا ۲۳ آذرماه برگزار می شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد