پتانسیل بالای فرهنگ در زمینه اشتغال‌زایی

به گزارش فناوری فرهنگی، در این دیدار سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تاکید‌ بر لزوم همکاری این وزارتخانه و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوی با هدف اشتغال‌زایی در حوزه‌های فرهنگی و هنری کشور، گفت: میان دو دستگاه از گذشته تفاهمنامه‌های همکاری‌های فرهنگی و هنری وجود داشته و لازم است بر‌اساس این تفاهمنامه‌ها با نگاه معطوف به اقتصاد فرهنگ و هنر پیش‌برویم. در این همکاری‌ها باید نقاط ارتباطی حداکثری را پیدا کنیم ‌‌و با‌توجه به فرصت‌های اقتصاد فرهنگ و هنر که این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف از جمله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و … دارد، چگونه می‌توان این همکاری ها را گسترش داد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با‌اشاره به مجموعه فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف این وزارتخانه، ادامه داد: در حوزه دیجیتال ۴۰۰‌مرکز دیجیتالی و حدود ۱۰۰۰‌موسسه دیجیتالی در کشور فعال هستند. فضای ارتباطی در این حوزه فرصت بزرگی در حوزه اشتغال‌زایی در بخش‌های فرهنگی و هنری ایجاد می‌کند که باید بر چگونگی بهره‌برداری از این بستر در‌جهت توسعه فضاهای کسب‌و‌کار فرهنگی و هنری توجه داشت.

صالحی با‌اشاره به مرکز علمی‌آموزشی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: این مجموعه نیز با‌توجه به تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که دارد به‌عنوان یکی‌دیگر از فضاهای مورد‌توجه در موضوع کسب و کار فرهنگی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با‌اشاره به دیگر ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مختلف سینمایی، موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی و …، افزود: در این بخش‌ها نیز انبوهی از فضاهای اشتغال‌زایی وجود‌دارد که باید برای بهبود فضای کسب‌و‌کار آن‌ها و چگونگی همکاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بهره‌برداری از آن‌ها تدابیری اندیشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اغلب اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه‌های علمی بوده است. همکاری‌های این معاونت با این وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت مناسبی را در راستای اشتغال‌زایی در بخش‌های فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند. حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند حوزه تجاری‌سازی در راستای اهداف اقتصاد فرهنگ باشد و در این‌میان از ظرفیت‌های کارآفرینان مولد نیز باید بهره‌برد.

ستاری: اقدام درجهت تجاری‌سازی رشته‌های علوم انسانی

سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد‌ ملی نخبگان نیز در این دیدار، گفت: باید در بخش اقتصاد فرهنگ و هنر از ایده‌های جدید بهره‌برد در‌غیر این‌صورت در این حوزه منفعل می‌شویم.

وی با‌اشاره به موضوعات علوم انسانی ادامه داد: بیش‌از نیمی از دانشجویان کشور در رشته‌های علوم‌انسانی تحصیل می‌کنند به همین‌خاطر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر تجاری‌سازی این رشته کار کرده‌ایم که باعث تحول در دانشگاه‌های علوم انسانی و علوم مهندسی شده است.

ستاری با تاکید بر ایجاد زیست‌بوم ادامه داد: ‌این زیست‌بوم‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد می‌شود و باید در داخل این زیست‌بوم‌ها خلاقیت‌های فرهنگی و هنری به‌وجود بیاید و نقش دولت در این زیست‌بوم‌ها باید ایجاد محیط کسب و کار باشد. در حال‌حاضر به مدلی رسیده‌ایم که چگونه می‌توان آموزش را به اقتصاد وصل کرد.

ستاری همچنین افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار در حوزه فرهنگ و هنر باید فرایند و تعداد مجوزهای صادر شده را کاهش دهد، زیرا این‌کار به بهبود و تسهیل فضای کسب‌و‌کار بسیار کمک می‌کند.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد