تهران با گسترش زیست‌بوم استارتاپ‌ها تبدیل به «شهر خلاق» می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید از  3 مرکز دانش‌بنیان فعال در زیست بوم کارآفرینی و نوآوری تهران که همراه با محمدعلی نجفی شهردار تهران صورت گرفت، اظهار کرد: شهر تهران دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند است که این ظرفیت با توسعه استارتاپ‌های خلاق و نوآور محقق می‌شود.

ستاری با بیان این‌که توسعه کسب‌وکارهای نوآور در قلب شهر تهران می‌تواند زمینه‌ساز تحول و شکل‌گیری بستر جدید خدمات در تهران باشد گفت: با ایجاد زمینه‌های شکل گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری در تهران می‌توانیم شاهد ورود مفاهیم تازه‌ای در حوزه ارائه خدمات شهری باشیم.

حمایت شهرداری تهران از رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان

شهردار تهران نیز در این بازدید با اشاره به آمادگی شهرداری تهران برای حمایت از کسب و کارهای نوآور گفت: بسیاری از کارخانه‌های  متروکه و فضاهای شهری بلااستفاده، با تغییر کاربری و چاشنی خلاقیت و نوآوری قابل تبدیل به بسترهایی برای رشد شرکت‌های دانش بنیان و شک مراکز رشد است و به این طریق می‌توان آن‌ها را به بهره‌برداری مطلوب رساند. شهرداری تهران می‌تواند در مورد تغییر کاربری و تبدیل شدن این گونه محل‌ها به مراکز دانش‌بنیان و معاونت علمی کمک کند.

نجفی افزود: شهرداری تهران در پرداخت عوارض پروانه و مالیات‌ها برای این گونه اقدامات دانش‌بنیان تخفیف و تسهلات ویژه‌ای را قائل شود تا به نتیجه برسند و به اقتصاد شهر کمک کنند

بازدید از یک استارتاپ میلیاردی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و شهردار تهران در نخستین بخش بازدید‌ استارتاپی از مرکز پردازش کالای دیجی‌کالا یکی از استارتاپ‌های موفق و پردرآمد کشور دیدن کردند.

این شرکت دانش‌بنیان با تجربه بیش از یک میلیون خرید اینترنتی و 4000 فروشنده توانسته است ظرفیت اشتغال بیش از 2600 نفر را به طور مستقیم و 10هزار نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد کند.

دیجی‌کالابه عنوان یکی از کسب و کارهای دانش‌بنیان فعال در حوزه محیط زیست با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری توانسته است زمینه حمایت و رونق فروش بیش از 100هزار کالای ایرانی را در قالب «ایران‌ساخت» فراهم کند.

کارخانه‌ای با محصول نوآوری

بازدید از کارخانه‌ای در شهر تهران که سال‌ها تعطیل بود اما با تغییر کاربری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کارخانه‌ای برای تولید، این بار اما در حوزه نوآوری و استارتاپ‌ها بدل شده است، استارتاپ فاکتوری دومین مقصد ستاری و نجفی بود.

«کارخانه نوآوری تهران»، که از 3 سال پیش و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کار خود را آغاز کرده است، قرار است با توانمندسازی ایده‌های نو و تبدیل آنان به استارتاپهای خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان، در تحول تهران به یک شهر خلاق  و توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری نقش‌آفرینی کند.

این کارخانه تا کنون توانسته است با جذب 35 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، برگزاری 68 رویداد کارآفرینی با حضور 3800 شرکت‌کننده و دخیل کردن بیش از 177 سرمایه‌گذار بخش خصوصی، زمینه توانمندسازی 77 استارتاپ و ایجاد بیش از 500 فرصت شغلی را فراهم کند.

این کارخانه با تمرکز بر روی حوزه‌های اینترنت اشیا، انرژی‌های نو، فناوری زیستی، فناوری مالی، رسانه و محتوا، بازی و سرگرمی، زندگی شهری و شهر هوشمند تلاش می‌کند ظرفیت‌های نوآورانه در حوزه‌های یادشده را بر بستری مساعد برای تامین تمامی نیازهای رشد و توسعه استارتاپ‌ها، در دل شهر تهران شکوفا کند.

بخش‌های گوناگون این کارخانه شامل مراکز رشد نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، نهادهای جذب سرمایه‌گذار و ارائه خدمات مالی و حقوقی مورد نیاز استارتاپ‌ها، بازطراحی شده است و در آینده امکان برگزاری سالانه 10 رویداد ترویجی برای شناسایی ایده‌های نوآور در حوزه شهری، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری 20 استارتاپ شهری و همچنین اجرای پویش حل معضلات شهر تهران و دیگر کلان‌شهرها همچون آلودگی هوا را به کمک استارتاپ‌ها دنبال می‌کند.

بازدید از مرکز نوآوری شریف

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و شهردار تهران در ادامه بازدیدهای امروز خود از « مجتمع خدمات فناورى دانشگاه صنعتی شریف» دیدن کردند.

این مجتمع این دانشگاه با هدف حمایت از تیم هاى فعال ارتباط با صنعت و کارآفرینان و فن آفرینان دانشگاه ایجاد شده است.

در این مجتمع که در دل یکی از دانشگاه‌های برجسته تولید فارغ‌التحصیلان فنی، مهندسی و صنعتی واقع شده است، دفاتر خدمات فناورى و هسته‌های دانش بنیان در حوزه هایى از جمله هوافضا، برق، مکانیک ، ‌مخابرات ، دیجیتال ، شبکه ، دریا ،‌ فناورى اطلاعات و دیگر زمینه ها حضور دارند.

بر اساس این گزارش، در بازدید از 3 مرکز یادشده، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیرستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و مجید دهبیدی پور مدیر مرکز رشد و کارآفرینی این دانشگاه، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و شهردار تهران را همراهی کردند.

 

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد